Carričremogelijkheden HBO'er als ambuchauffeur?

Auteur Topic: Carričremogelijkheden HBO'er als ambuchauffeur?  (gelezen 3999 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Teacher25

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 11 juli 2016, 18:26:08
Beste allemaal,

Ik ben leerkracht op voortgezet onderwijs en ben HBO geschoold.
Al een tijdje denk ik er aan om het onderwijs te verlaten en te solliciteren op de functie van ambulancechauffeur.

Nu ben ik nieuwsgierig.

Wat voor (carričre-)mogelijkheden zijn er (uiteraard na enige jaren ervaring) voor een chauffeur om door te groeien naar hogere/andere functies?

Alvast bedankt voor uw info en tijd.

Met vriendelijke groet,

Ambubroeder

• Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • Be the change you want to see
Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2016, 21:25:07
Citaat van: Teacher25 link=msg=1435990 date=1468254368
Beste allemaal,

Ik ben leerkracht op voortgezet onderwijs en ben HBO geschoold.
Al een tijdje denk ik er aan om het onderwijs te verlaten en te solliciteren op de functie van ambulancechauffeur.

Nu ben ik nieuwsgierig.

Wat voor (carričre-)mogelijkheden zijn er (uiteraard na enige jaren ervaring) voor een chauffeur om door te groeien naar hogere/andere functies?

Alvast bedankt voor uw info en tijd.

Met vriendelijke groet,

Goedenavond,

Ik was even benieuwd, aan wat voor hogere/andere functies denk je? De chauffeurs tak is een prachtige tak in de ambulance wereld maar wel eentje met minder doorgroei mogelijkheden als de plegen bij mijn weten (al ben ik allebei niet dus als experts dit kunnen bevestigen/aanvullen?)

Ik weet wel dat je als ambulance chauffeur ook chauffeur op de MICU ( intensive care auto) kunt worden en vast wel teamhoofd van de chauffeurs enzo kunt worden

Teacher25

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2016, 23:27:44
Goedenavond,

Een terechte vraag!
Ik ben het met je eens dat de functie van chauffeur prachtig is. Ik zou het ook met plezier uitvoeren.
Desondanks wil ik toch graag voorzien in het geval dat het (oneerbiedig gezegd) "saai" wordt.
Niet dat het ambulancevak ooit saai zal zijn, maar meer qua cognitieve uitdaging aangezien er een lager opleidingsniveau gevraagd wordt voor de functie.

Is er inderdaad voor de chauffeurs bijvoorbeeld nog een optie om teamleider te worden? Of instructeur/opleider voor het een of ander (toch die onderwijsachtergrond)?
Is het bijvoorbeeld mogelijk om OvD-G te worden?

Alvast bedankt!

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2016, 23:35:32
Ik weet dat dit als chauffeur in Limburg Noord niet mogelijk is: de OVD-G is een (voormalig) ambulance verpleegkundige altijd.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2016, 00:27:49
Misschien ver gezocht.. maar het lijkt me wel erg in de buurt komen van wat je zoekt:

'MMT-chauffeur / Helicopter Landing Officer'

Paar jaar geleden was hier een vacature voor, waar iemand toen de beschrijving van gepost heeft:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=87056.0

leuk verhaaltje:
http://www.ambulanceblog.nl/de-hlochauffeur-van-het-mmt/

Als we het dan toch over vliegen hebben: afhankelijk van je leeftijd, interesse, talenten enz. kun je misschien je laten opleiden tot vlieger bij defensie. Daar de nodige ervaring opdoen, om vervolgens te gaan voor de functie van piloot op de traumaheli (voor zo ver ik weet komen vrijwel alle piloten in de hulpverlening van defensie vandaan).

Bij defensie rijden de ambulances trouwens ook niet vanzelf..

veel succes O0

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2016, 03:39:17
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1436061 date=1468272932
Ik weet dat dit als chauffeur in Limburg Noord niet mogelijk is: de OVD-G is een (voormalig) ambulance verpleegkundige altijd.

Dat is niet overal zo. Een OvD-G hoeft in principe helemaal geen medische opleiding gehad te hebben.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Bart S

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2016, 07:03:37
Hoi,

het is helemaal afhankelijk van de dienst waar je werkt. In het algemeen heb je als chauffeur niet zo heel veel carričremogelijkheden. De meeste teamleiders of coördinatoren zijn ex-verpleegkundigen. In Amsterdam kan je als chauffeur wel OvD-G worden. Ook zou je Senior, (BLS) instructeur of werkbegeleider als neventaak kunnen gaan doen. De MICU chauffeurs zitten in Amsterdam allemaal bij één team (Zuid, Karperweg) en de MMT chauffeurs in Amsterdam zijn allemaal afkomstig van Ambulance Amsterdam. Ook zijn er mogelijkheden als dispatcher op de meldkamer. Maar..... je bent en blijft dus altijd chauffeur.

Succes met je keuze!

B.

arte

• AVP, PHTLS, voorheen PICU-verpleegkundige, RSD-defensie
  • Junior gebruiker
  • **
  • An Apple a day keeps the doctor away 😉
Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2016, 07:56:45
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1436061 date=1468272932

Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt maar het klopt niet Grumpy. In Limburg Noord zijn meerder chauffeurs ook OVDG.

Teacher25

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #8 Gepost op: 12 juli 2016, 09:11:15
Goedemorgen allemaal!

Ik ben blij verrast met al deze serieuze reacties!
Toppers zijn jullie. Hulpvaardig in het echte leven en hulpvaardig online.

De algemene trend is dus dat (als ik het zo allemaal goed begrijp) dat je, logischerwijs, voornamelijk chauffeur bent.
Later is er, mogelijk zeer incidenteel, mogelijkheid om nog op enige andere functies te solliciteren (!). (vb. OvD-G, HLO, Instructeur, werkbegeleider)
Nadrukkelijk solliciteren. Van automatisch doorgroeien is geen sprake. Zal de competenties nog maar moeten bewijzen natuurlijk. ;)

Ik dank jullie allen voor de antwoorden. Ik heb mijn keus gemaakt. Ik ga mijn CV en sollicitatiebrief maar eens actualiseren.  ;)

spades

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2016, 09:54:13
Hi Teacher,

Eventueel zou (denk ik) de optie om HAP chauffeur ook een optie kunnen zijn om op te stappen of den leuk alternatief zijn. Qua opleiding is de opleiding tot HAP chauffeur niet zo uitgebreid als een opleiding tot Ambulance chauffeur. Als HAP chauffeur ga je met de huisarts op pad naar patienten. Je doet in geen geval patienten vervoer. Wel assisteer je de huisarts ter plaatse.

Qua doorgroei mogelijkheden kun je het schoppen tot post coördinator  of regio coördinator. Misschien later naar het hoofdkantoor voor het wagenpark beheer of tot rij instructeur.
Als het je aantrekt zou je even moeten informeren bij de huisartsenpost welk bedrijf de hap auto's en chauffeurs levert. De chauffeurs komen uit verschillende achtergronden. Ik ben o.a. timmermannen, studenten die een (para)medische studie doen of de opleiding tot verpleegkundige deden, voormalig juristen en oud ambulance verpleegkundigen tegengekomen. Heel divers dus.
Succes met je sollicitatie!