Dit soort stijgende kosten zijn prima uit te leggen met wat ik de 'Supermarkt-theorie' placht te noemen.
Als ik elke dag bij de supermarkt 1 brood koop betaal ik daar een bepaald bedrag voor. Als na een aantal jaar de kosten ineens verdubbelen kan dat 2 dingen betekenen.
1. Ik heb besloten dat 1 brood niet genoeg is en koop tegenwoordig 2 broden.
2. Ik heb mijn geld besteed aan andere dingen zoals snoepjes, bier, chips, sigaretten en andere artikelen die ik helemaal niet nodig heb.
Het verschil is duidelijk te zien. Als er sprake is van de eerste heb ik om de week een volle GFT afvalbak, omdat een verdubbeling van behoeften aan brood praktisch onmogelijk is.
Of als er sprake is van het tweede heb ik inmiddels een enorme buik gekregen waardoor ik nog amper mijn veters kan strikken, om 9 uur naar bed moet omdat m'n knieën op zijn, en eet ik geen brood meer omdat al mn geld naar sigaretten en andere ongezonde troep gaat waar ik inmiddels verslaafd aan ben.
De vergelijking is wel te trekken. Niemand heeft gezien dat er nieuwe brandweerwagens weg staan te rotten omdat er veel te veel zijn aangekocht. Dus is het wel duidelijk waar het geld dan heen is gegaan.
In elk geval kom je er in beide gevallen niet goed vanaf