Jullie doen ongetwijfeld (ook) nuttig werk maar de laatste jaren is er niet heel veel moeite gestoken om het imago van BOA's van de stadstoezicht te verbeteren. De politie vlogt en twittert er op los en de BOA's lopen achter. Je had een tijdje wel het programma Overtreders en Op de Bon maar dat hielp weinig.
Zo herinner ik me nog een filmpje van twee BOA's die in gebrekkig Nederlands vertelden dat de overtreder niet "blikje bier in de water mag gooien" omdat "is niet natuur zo". Door dit soort filmpjes ontstaat het (onterechte) beeld dat stadswacht-BOA's per definitie mensen zijn die zonder enige opleiding vanuit een uitkering een uniform krijgen en mogen gaan bekeuren.
Er is de afgelopen 4 jaar juist een enorme boost geweest in het imago van de BOA. Neem het landelijke uniform. Of de HTV/HTVP opleiding, een 3 jarige MBO 3 opleiding, waarbij bij de HTVP opleiding ook nog eens dezelfde examens worden afgenomen die ook worden afgenomen in het eerste jaar van de politie academie (verkeer, aangifte etc). Of de toevoeging van de DHW, waar men ook weer een apart examen voor moet afleggen. Of de verplichte permanente her en bijscholing, waarbij een BOA elk jaar een examen dient af te leggen voor het behoud van zijn opsporingsbevoegdheden.
Ook word er steeds meer gebruik gemaakt van social media. Ga voor de grap maar eens zoeken op twitter, moet je eens kijken hoeveel handhavers er al gebruik van maken.
Handhaving is tegenwoordig een echt vak, waar ook veel jongeren voor kiezen. Heel veel jonge collega's bij ons hebben bij de politie gewerkt, maar zijn met een bewuste keuze overgestapt.
De reden dat de burger hier weinig van mee krijgt is vaak omdat er alleen maar negatieve zaken over handhaving in het nieuws komen. Tuurlijk, er werken in veel gemeente nog mensen die niet meer geschikt zijn voor het werk als handhaver, maar dat komt omdat er zo veel is veranderd. Het heeft echt nog wel een aantal jaar nodig om het vak op niveau te krijgen, maar als het zo doorgaat, denk ik dat het heel snel gaat.