Dec 2005: Ammoniaklekkage

Auteur Topic: Dec 2005: Ammoniaklekkage  (gelezen 41838 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #100 Gepost op: 7 december 2005, 21:50:53
- de A15 is  afgezet
- de bedreigde wijken worden geevacueerd.
- de Wijken worden dicht gegooid door de eerste aankomende eenheden van de politie.

GRIP 4 is afgekondigd en de sirenes gaan loeien (en dan hopen dat iedereen weet wat ze moeten doen   ;D)

De persoon die gereanimeerd is, is helaas code 3.

Vragen Brandweer
- Wat gaan jullie aan de wolk doen
- Gaan jullie groot water transport opzetten? en wat heb je verder nog nodig.

Vragen ambu:
Het GNK staat standby op barendrecht en klaar om eventueel te gaan uitrukken
- Moet het GNK uitrukken
- Moet het tweede GNK die in Schiedam/Vlaardingen staat standby op de post staan?

Vragen Politie:
ik ben even vragen loos over de politie iemand een vraag???


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #101 Gepost op: 7 december 2005, 21:53:28
dilemma:
worden de meetbuisjes blauw?
of gebruiken we de blauwe meetbuisjes?

is er al een malletje gelegd? terugkoppeling van de meetploegen?

cu,
Loe

Meet team spijkenisse meet op hun eerst positie nog niks.
meet team van de pottumstraat in hoogvliet meet wel wat en komt op een hoge consentratie ammoniak uit.

Vraag brandweer:
- Moeten de meet teams verder het ramp terrein in? (de bedreigde wijken bedoel ik dan)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #102 Gepost op: 8 december 2005, 00:10:34
dilemma:
worden de meetbuisjes blauw?
of gebruiken we de blauwe meetbuisjes?

is er al een malletje gelegd? terugkoppeling van de meetploegen?

cu,
Loe
Ik zou zeggen: als je een piketpeloton ME-ers hebt gepiept (wat als het goed is is gebeurt op verzoek van Enrique dacht ik) kun je die wel die wijk insturen...... die hebben namelijk allemaal een gasmasker bij zich als het goed is...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #103 Gepost op: 8 december 2005, 08:48:27
Ik heb geen verstand van brandweerzaken e.d. , maar gezien de wind richting gaat de plek  moeilijk bereikbaar worden, voor hulpdiensten vanuit Rotterdam.
Wil alleen even melden dat er van uit Maassluis een pontje over vaart naar Rozenburg
wellicht dat daar gebruik van gemaakt kan worden door de diverse hulpdiensten  :)

http://www.veermaassluis.nl/dienstregeling.asp


luukskuh

  • Gast
Reactie #104 Gepost op: 8 december 2005, 09:18:02
Nu GRIP-4 van toepassing is vind ik dat het GNK opgeroepen moet worden.

hoe zit het met de 7 vermisten? wordt er al iets gedaan om het lek te dichten? dit mag nl wel eens gebeuren!!


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #105 Gepost op: 8 december 2005, 11:09:18
Vanuit politie oogpunt gaat jet korps rotterdam-rijmond dit niet in zijn eentje voor elkaar krijgen. Via de CvdK(comisaris vd koningin) bijstand van andere regio´s vragen. Te denken valt hier idd aan ME peletons. OA Amsterdam-Amstelland heeft een piket peleton die met 1,5 a 2 uur na alamering kunnen die in rotterdam zijn. Ook een peleton ME van de Kmar zou snel in rotterdam kunnen zijn. Ik neem aan dat de Regio Haaglanden en Utrecht ook piket peletons hebben dus binnen 2 uur kun je beschikken over 4 peletons extra.

Verder zou ik vanuit het KLPD alle beschikbare motorrijders en surveillance auto´s richting de ruit van rotterdam sturen ivm het vvrijhouden van de aanvoer wegen en afsluiten van diverse wegen. Het is een optitie om de omligende korpsen(zeeland, BrabandNoord, Hollands-midden en Zuihollandzuid) te verzoeken om extra DHV auto´s te sturen. Eventueel is het nog een optitie om motorijders van bv de verkeersdienst haaglanden en Amsterdam die kant op te sturen of de motropool van de Kmar in den haag.

mvg
Mike


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #106 Gepost op: 8 december 2005, 17:29:14
Het aanbod van politiepersoneel uit andere regio's wordt zeer graag geaccepteerd, met name motorrijders i.v.m. totaal dichtslibbende wegen in Rotterdam-Zuid en de Zuidhollandse eilanden!!!
greetz,  Enrique


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #107 Gepost op: 8 december 2005, 20:56:14
Meet team spijkenisse meet op hun eerst positie nog niks.
meet team van de pottumstraat in hoogvliet meet wel wat en komt op een hoge consentratie ammoniak uit.

Vraag brandweer:
- Moeten de meet teams verder het ramp terrein in? (de bedreigde wijken bedoel ik dan)

Ik hoop dat dat in Spike-city nog ff zo blijft.
Wil het chemisch advies even een pluim tekenen in de plattegrond.
Wil graag dat meetteam Hoogvliet verder meet om de grens van het effectgebied te bepalen, graag direct terugkoppelen naar het chemisch advies om de pluim te tekenen.

Graag de meetwaarden terugkoppelen naar de Medisch Milieukundige. Hebben we die in het forum?
Zo ja, wat voor advies krijgen we ten aanzien van evacueren ja of nee.
Dan weten we of die ambtenaar rampenbestrijding zijn deelprocessen verder moet activeren.

Ben eigenlijk benieuwd hoe de bronaanpak op dit moment is?

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #108 Gepost op: 9 december 2005, 14:12:48
Vervolg Aanpak:

Eerst benedenwindsgebied waarschuwen ramen en deuren te sluiten. De A15 en andere wegen afsluiten.

Alarmeren
  • 1 TS
  • Groot water transport.
  • Logistiek met Meerdere ventilatoren.
  • Tweede gaspakeenheid. 
.

Aanpak tav Lek:
Ondanks het gevaar voor vrijkomen van de gevaarlijke stof ga ik de gesloten ruimte openen Er is nu teveel gevaar. Met ventilatoren gaan we de hal leegtrekken. Buitenkant staan waterschermen opgesteld die de (gas)concentratie gaan verlagen doordat de waternevel reageerd met de ammoniak. Constant moet er worden gemeten of de maatregelen werken!!! Wanneer de concentratie dermate is verlaagd, kunnen de gaspakdragers op verkenning uit. Kijken naar afsluiters, de situatie binnen verkennen. Met warmtebeelcamera is een duidelijk beeld te krijgen van de uitstroom en de temperatuur verschillen. Een gespecialiseerd bedrijf alarmeren die verstand heeft van afsluitende middelen, misschien kan er een noodmantel worden aangelegd over het lek. Elke contact moet worden vermeden met de vloeibare stof, deze is te koud dus dan zou het gaspak niet meer voldoende resistent kunnen zijn, tevens dreigt er onderkoeling voor de manschappen.

Tevens wordt men voortdurend op de hoogte gehouden van de actuele weersituatie aan de hand van de Meteo-gegevens.
Brandwacht 1e klas + WVD


firemanr

  • Gast
Reactie #109 Gepost op: 9 december 2005, 18:20:44
Het ligt eraan wat voor gaspak ze hebben.....Een bedrijf wat ammoniak in grote hoeveelheden aanwezig heeft, heeft over het algemeen ook wel gaspakken die er resistent tegen zijn. (tenminste bij ons wel). En wat betreft de onderkoeling: je gaat er niet met t-shirt met korte mouwtjes in maar volledig gekleed en zoals we hier hebben: speciale overallen.... ;)