Dec 2005: Ammoniaklekkage

Auteur Topic: Dec 2005: Ammoniaklekkage  (gelezen 41635 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #80 Gepost op: 6 december 2005, 16:21:58
Das best een groot lek zeg  :o :o

''k ga er eens even over denken  ::)

Moet wat verzinnen... anders zijn we zo snel klaar  ;D


luukskuh

  • Gast
Reactie #81 Gepost op: 6 december 2005, 16:52:44
Zitten we nu officieel op GRIP3?? (en is de bevolking dus gewaarschuwd met sirenes, radio en tv)???


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #82 Gepost op: 6 december 2005, 17:12:30
Hoeveel diameter is de pijp waar de lekkage in zit?? is het een 12" of een 32" leiding??

We kunnen nu voorlopig niks anders doen dan de produvtwolk neer te slaan met waterstralen en wachten op uitsluitsel van de bedrijfsdeskundige en AGS ivm de te volgen werkmethode.

***Misschien al een idee voor het gat de dichten***
 1. de ammoniak 60 cm voor en 60 cm na de lekkage bevriezen dmv co, dan de pijp er "koud" van tussen zagen
     en de leiding dan af te dichten met een opblaasbare prop.

of

 2. met afdichtingskussens en  sjorbanden de boel aantrekken en hopen dat het dicht is??

Ik doe maar een voorstel, denk er eens over na.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #83 Gepost op: 6 december 2005, 17:43:51
Hoeveel diameter is de pijp waar de lekkage in zit?? is het een 12" of een 32" leiding??

We kunnen nu voorlopig niks anders doen dan de produvtwolk neer te slaan met waterstralen en wachten op uitsluitsel van de bedrijfsdeskundige en AGS ivm de te volgen werkmethode.

***Misschien al een idee voor het gat de dichten***
 1. de ammoniak 60 cm voor en 60 cm na de lekkage bevriezen dmv co, dan de pijp er "koud" van tussen zagen
     en de leiding dan af te dichten met een opblaasbare prop.

of

 2. met afdichtingskussens en  sjorbanden de boel aantrekken en hopen dat het dicht is??

Ik doe maar een voorstel, denk er eens over na.

Invriezen ?, amoniak heeft een smeltpunt van -77
Opblaasbareproppen zijn niet echt veilig ....
Ik zou nog steeds zeggen inblokken die handel.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #84 Gepost op: 6 december 2005, 17:50:58
Hoeveel diameter is de pijp waar de lekkage in zit?? is het een 12" of een 32" leiding??

We kunnen nu voorlopig niks anders doen dan de produvtwolk neer te slaan met waterstralen en wachten op uitsluitsel van de bedrijfsdeskundige en AGS ivm de te volgen werkmethode.

***Misschien al een idee voor het gat de dichten***
 1. de ammoniak 60 cm voor en 60 cm na de lekkage bevriezen dmv co, dan de pijp er "koud" van tussen zagen
     en de leiding dan af te dichten met een opblaasbare prop.

of

 2. met afdichtingskussens en  sjorbanden de boel aantrekken en hopen dat het dicht is??

Ik doe maar een voorstel, denk er eens over na.


het is een 32 leiding.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #85 Gepost op: 6 december 2005, 19:50:43
Vanuit het BT komt op dit moment de beslissing per direct de A15 dicht te leggen tussen de afslagen ? en ? (graag effe iemand die een beetje bekend is invullen!) (of was dit al gebeurd?  8))

Verder wil ik dat het deelproces voorlichting opgeschaald gaat worden. alsmede de processen opvang&verzorging en voorzien in primaire levensvoorziening en milieuzorg. ohja CRIB kan ook wel makkelijk zijn. (of had ik dit al genoemd?)

De vraag aan het ROT, is het op dit moment van belang om te gaan evacueren, zoja welke wijken exact en om hoeveel mensen gaat dit? Het is nu 19.50, volgende BT vergadering is om 20.45 dus graag voor dit tijd een advisering ;)

(Remon, laat dat ik 'ben slecht in' de volgende keren maar weg!!)


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #86 Gepost op: 6 december 2005, 21:05:38
Ammoniak (NH3) is goed oplosbaar in water!  ;) (NH3 + H2O -> NH4+ + OH-) Bij menging met water krijg je dus ammonium en een ander reactieproduct (fysische eigenschappen onbekend). Ammonium is minder brandbaar dan water maar verdampt wel snel. Een tijdelijke oplossing dus. . . We kunnen wel eerst sproeien en daarna een dikke schuimlaag er overheen gooien.

Groetjes, Joris
343, never forget.


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #87 Gepost op: 6 december 2005, 21:25:46
Vanuit het BT komt op dit moment de beslissing per direct de A15 dicht te leggen tussen de afslagen ? en ? (graag effe iemand die een beetje bekend is invullen!) (of was dit al gebeurd?  8))

Verder wil ik dat het deelproces voorlichting opgeschaald gaat worden. alsmede de processen opvang&verzorging en voorzien in primaire levensvoorziening en milieuzorg. ohja CRIB kan ook wel makkelijk zijn. (of had ik dit al genoemd?)

De vraag aan het ROT, is het op dit moment van belang om te gaan evacueren, zoja welke wijken exact en om hoeveel mensen gaat dit? Het is nu 19.50, volgende BT vergadering is om 20.45 dus graag voor dit tijd een advisering ;)

(Remon, laat dat ik 'ben slecht in' de volgende keren maar weg!!)

het verkeer word via het beneluxpleinl omgeleidt
richting de a4.
En vanaf de andere kant word het verkeer bij rozenburg er af begeleid.
De A15 is dus ruim afgezet.
Ik ben niet zon verkeersdienstkundige dus als iemand van de politie aanwezig op het forum en bekend met de a15 een beter afsluiting heeft mag hij het melden.

het crisisscentrum in het wpc is volledige geinstalleerd.
Het is vanaf nu Zeer Grote Hulperverlening GRIP 3


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #88 Gepost op: 6 december 2005, 21:31:47
De eerste prioriteit is toch echt de ammoniaklekkage afsluiten/stoppen/dichten.  ;)
343, never forget.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #89 Gepost op: 6 december 2005, 22:11:25
het verkeer word via het beneluxpleinl omgeleidt
richting de a4.
En vanaf de andere kant word het verkeer bij rozenburg er af begeleid.
De A15 is dus ruim afgezet.
Ik ben niet zon verkeersdienstkundige dus als iemand van de politie aanwezig op het forum en bekend met de a15 een beter afsluiting heeft mag hij het melden.

het crisisscentrum in het wpc is volledige geinstalleerd.
Het is vanaf nu Zeer Grote Hulperverlening GRIP 3

Afsluiting gaan altijd één knooppunt voor het incident, en knooppunt erna weer terug op de normale route.
Omleidingen bij een afsluiting gaan altijd rechtsom, dus als de rijrichting zuid --> noord is, gaat de omleiding over het oosten, is de rijrichting oost --> west, gaat de omleiding over het noorden, etc.
Tenminste, dat heb ik me ooit eens door een ex-KLPD en thans filelezer laten vertellen  :)

Gezien het tijdstip (begin avondspits!) valt er echter een behoorlijk chaos te verwachten, aangezien deze regio normaal gesproken al geen pretje is om te rijden in de spits. Advies dus gelijk via media uit laten gaan om indien mogelijk het gebied te mijden, en een andere route te kiezen.