En de belasting gaat dan maar omhoog dan? Omdat kades aangepast moeten worden zodat er een betonnen helling kan liggen. Als je hellingen hebt liggen kan je net zo makkelijk gewoon de boot daar erin leggen die achter op de trailer ligt. Zoals ik aangaf ligt een boot er binnen een minuut in als dit nodig is.
De Gibbs Humdinga rijdt direct gewoon van een helling het water in, ook met één persoon als bemanning. Dat lijkt me nog sneller en makkelijker. En hij krijgt vermoedelijk een veel hogere snelheid op land dan de WaterCar Panther.
Dan gebruik ik toch gewoon de boot als het water rustig is?
Ja, maar op het wad moet je dan wel zorgen, dat je tijdig uit het water bent als het eb wordt, anders val je droog met je boot.
En laag water gebieden: weet je de diepgang van zo'n brandweerbootje wat achter op de aanhanger ligt? Centimetertje of 40 uit mijn hoofd gezegd.
Een amfibievaartuig kan gaan rijden als het onverwachts nog ondieper wordt.
Ik verwacht dat als dit al aangeschaft gaat worden door brandweer of wat dan ook dat dit net zo'n ramp wordt als de SIV van de brandweer op beroepsposten.
Ik beweer helemaal niet dat dit plan het ei van Columbus is. En misschien is deze technologie in dit stadium nog niet bruikbaar voor hulpdiensten. Maar waarom niet eens wat kleinschalige experimenten doen met verschillende hulpdiensten, zoals een strandwacht, om de blik te verruimen? En daarbij creatief brainstormen, over wat er misschien wél mogelijk is, met dit soort voertuigen, nu of in de toekomst.
Doe dat eens als je een kade hebt van een meter hoog ofzo, en maar 15 meter brede rivier/kanaal.
Dat lijkt me inderdaad gevaarlijk.
Hoevaak heb je een hulpverlening op het wad wat niet bereikbaar is voor de huidige boten of voertuigen?
Het wad vormt ook de buitengrens van de Schengen-zone, en moet daarom extra worden bewaakt tegen smokkel op allerlei gebieden. Het regelmatig droogvallen van het wad, kan daarbij een belemmering zijn. Misschien is een hovercraft een nog betere oplossing voor het wad, vanwege de zachte bodem en het tij.