Sterker nog, er wordt gewoon gelogen. Ik vind het kwalijk als overheidsinstanties niet transparant zijn naar burgers. Per slot van rekening is dat de partij waar verantwoording aan afgelegd moet worden. Maar ja dat krijg je met niet democratische gemeenschappelijke regelingen waarbij de managers ontzetten veel macht hebben door gebrek aan controle.
In deze veiligheidsregio heeft men net het incident in Hellevoetsluis achter de rug. In de wereld van Littooij is het opgelost na verschijnen van het eigen onderzoeksrapport. Ik ben bang dat een groot deel van de burgers iets anders denkt over "we zijn er altijd" in deze regio.
Van Littooij heeft een enorme plaat voor de kop omdat hij nog maar kort geleden met de media zat te ouwehoeren over de ambulancedienst die het stiefkindje dreigt te worden en probleemloos op de wereldhavendagen een show laat te verzorgen inclusief "we zijn er altijd" ambulances.
Ik begrijp ook niet zo goed wat er valt te vieren als een veiligheidsregio 10 jaar bestaat. Het optuigen van de veiligheidsregio's heeft men gedaan op kosten van de belastingbetaler. Ik heb in ieder geval niet het idee dat de daadwerkelijke brandweer en ambulancezorg op straat veel is opgeschoten door het invoeren van de veiligheidsregio's.
Als kritische belastingbetaler zie ik alleen in de CBS cijfers dat de brandweer twee keer zo duur is geworden in de afgelopen tien, ze minder branden blussen en minder mensen redden.
Ik denk dat er daarom helemaal niets te vieren valt aangezien je de burger eens duidelijk moet maken waarom de kosten zo ontzettend zijn gestegen bij de brandweer. De kostenstijging komt in ieder geval niet omdat er extra brandweerkazernes, personeel en materieel is bijgekomen. De te dure vrijwilligers die je alleen maar hoeft te betalen zodra je ze werkelijk nodig hebt zijn zoveel mogelijk afgeschaft, hun oude brandweerkazerne gesloten en de brandweerwagen op marktplaats gezet.