Behalve de discussie over het rijden met OGS midden in de nacht, was mijn teleurstelling over de hedendaagse brandweer vooral het "gecontroleerd laten afbranden" van een winkelcentrum. Ik begrijp dat de collega's van Volendam nog binnen zijn geweest maar dat het niet meer verantwoord was om een binnen inzet te doen. En dan kan ik me voorstellen, grote ruimtes, hoge vuurbelasting en late ontdekking. Maar landelijk zie ik dan het volgende overal mis gaan in mijn ogen.
Tussen de binnenaanval en het omschakelen naar offensief of defensief buiten zit bijna altijd te veel tijd. Dat houdt dan in dat er vaak tientallen minuten lang geen water meer op de brandhaard komt. De eerste 2 TS'n staan vaak op een de meest geschikte plek voor een binnen inzet( bij de ingang). Maar dat is niet altijd de beste plek voor een LD inzet vanaf een brandkraan. Te grote afstand tussen TS en brandkraan en dus te weinig druk in de pomp. Nog afgezien van de vaak beroerde opbrengst van een brandkraan(1000 l?)
En dan wordt het wachten op het WTS , die vaak een opkomst tijd heeft van 20-25 minuten en een ongeveer gelijke inzettijd. Dan ben je al snel 50 minuten verder. Ondertussen stromen de TS-n, HW's en piket voertuigen in grote aantallen toe, maar effectief inzetten is er niet meer bij. En als dan eindelijk het WTS water geeft, is het pand al verloren.
Inzet van waterkannonnen op brandkranen lukt bijna nooit, te weinig opbrengst, en het inzetten van meerdere LD stralen van 250 l heeft vaak geen effect.
Dit is mijn frustratie, we laten de boel afbranden, door gebrek een kennis, middelen en training, staan erbij en kijken er naar en iedereen vindt het gewoon.