Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39793 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #140 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:47:27
Citaat
ja absoluut mee eens, alleen dat de indruk bestaat wil nog niet zeggen dat het ook zo is, daarom vindt ik het enerzijds zo mooi dat er mensen zijn zoals Grumpy91 en Leo A, die zich als EHBO-ers kwetsbaar op durven stellen en anderzijds vindt ik het jammer dat er toch een bepaalde tendens van persoonlijke afbreuk lijkt, maar ook heel veel opbouwende berichten

Citaat
Ach Sensei, ik heb de indruk dat jij nu een beetje de andere kant op doorslaat. Expert is een ervaren MMT-arts, Oma heeft weet ik veel wat voor opleidinge gedaan (ik meen trauma chirurg) en ik ben SEH verpleegkundige. In andere discussies zijn meerdere collega's. Die gaan dit soort uitspraken niet doen op iets wat puur een indruk is. Ik zal voor mijzelf spreken: ik maak het wekelijks mee.

Ik zeg niet dat het niet zo is, alleen er moet altijd het onderscheid in persoon moet worden gemaakt, dat maakt voor mij het verschil

in mijn reactie doelde ik erop dat er zeker veel cowboys zijn, ik heb ze ook mee gemaakt, alleen het gevaar bestaat dat die indrukken (die ik niet in twijfel trek) op de man worden gespeeld, en die indruk kreeg in wel in deze discussie.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #141 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:48:22
Citaat van: leo A link=msg=1440142 date=1470091592
Om nog even terug te komen op het infuus: de ambu ch. vroeg om de lijn even vast te houden. Gaf toen zelf aan: zal ik hem klaarmaken? Toen herkende hij mij en gaf het zo over. Dit ff voor de duidelijkheid. Zal dit dus in andere regio niet dien, daar kennen we elkaar niet. En willen ze het zelf doen, ook prima. Maak het alkeen klaar, ga geen naaldje zetten ed.

Ik snap het en ze zullen er vast blij mee geweest zijn. Toch had ik het niet uit handen gegeven, tenzij ik wéét dat je verpleegkundige bent en dit elke dag doet ofzo


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #142 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:50:18
Citaat van: senseihomer link=msg=1440145 date=1470091647
Ik zeg niet dat het niet zo is, alleen er moet altijd het onderscheid in persoon moet worden gemaakt, dat maakt voor mij het verschil

in mijn reactie doelde ik erop dat er zeker veel cowboys zijn, ik heb ze ook mee gemaakt, alleen het gevaar bestaat dat die indrukken (die ik niet in twijfel trek) op de man worden gespeeld, en die indruk kreeg in wel in deze discussie.

Dan zijn we het daar over eens


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #143 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:51:02
Citaat van: robin89 link=msg=1440141 date=1470091502
Als we dan het voorbeeld van een infuus nemen:

Niet op jou als persoon:
Maar jij denkt een leven te redden door het inbrengen van een infuus. En dan? Je hebt geen medische opleiding, je hebt er geen ervaring in, misschien krijg je het infuus erin, en dan? Welke medicatie? Wat heeft het voor nut?

Dan kom i kterug op wat Expert zei: de EHBO'er is opgeleid om bij een afwezige ademhaling de BLS te starten en daar houdt het op. Er is niet meer wat je dan kan doen wat binnen je macht ligt.

Misschien mis ik het een en ander maar noem eens handelingen die jij als EHBO'er gaat doen, waarmee je acuut iemands leven red, wat je met een adequate snelle start van BLS niet kan

Ik zou niet weten waar ik tijdens een EHBO inzet een infuus vanaf moet toveren inclusief medicatie, maar dat ter zijde. ;)

Ik zou alleen het infuus erin brengen als ik weet wat ik doe, en ook de juiste medicatie heb om via het infuus toe te dienen.

Ik ben er ook zeker op tegen dat een wilde EHBO'er een infuus klaarmaakt, erin zet (met goed geluk) en dan niks meer kan omdat hij het niet weet. Dat moet je zeker voorkomen. Maar dat gaf ik al aan: dat soort dingen doe je vooral met afspraken en door te zorgen dat je tijdens de gewone inzetten alleen EHBO materiaal mee hebt (verbandtas, ladekoffer, coolpacks, AED, stoel en brancard met dekens). Ook geen paracetamol.


Citaat van: leo A link=msg=1440142 date=1470091592
Om nog even terug te komen op het infuus: de ambu ch. vroeg om de lijn even vast te houden. Gaf toen zelf aan: zal ik hem klaarmaken? Toen herkende hij mij en gaf het zo over. Dit ff voor de duidelijkheid. Zal dit dus in andere regio niet doen, daar kennen we elkaar niet. En willen ze het zelf doen, ook prima. Maak het alkeen klaar, ga geen naaldje zetten ed.

Maar dit was in je prive tijd toch hoe ik het begreep? En niet tijdens een EHBO dienst (waar je in herkenbare kleding staat)?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #144 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:51:14
Citaat
Klopt, dat is een aanname. Toch denk ik niet dat het onrealistisch is. Wat betreft je gezond boeren verstand, dat is wat ik steeds probeer te zeggen: ik zie elke week ten minste één overijverige EHBO'er die met zijn gezond boeren verstand mij wil vertellen waar ik een infuus moet prikken of welke antibiotica ik moet gaan geven.

het is ook niet onrealistisch, absoluut niet. Het is jammer genoeg de realiteit. Kijk maar naar het drama bij de rally in Amsterdam, alleen vele discussies krijgen niet de kans omdat er vanuit die (slechte) ervaringen gelijk een ver-algemeniseerd beeld ontstaat en de desbetreffende topic starter het dan moet ontgelden

heb het zelf ook mee gemaakt op dit forum en dat vindt ik niet terecht


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #145 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:51:45
Citaat
Dan zijn we het daar over eens

 O0 O0


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #146 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:53:07
Citaat
Maar dit was in je prive tijd toch hoe ik het begreep? En niet tijdens een EHBO dienst (waar je in herkenbare kleding staat)?

zoals ik het had begrepen in een burger (alert) reanimatie toch?


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #147 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:54:01
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440148 date=1470091862
Ik zou niet weten waar ik tijdens een EHBO inzet een infuus vanaf moet toveren inclusief medicatie, maar dat ter zijde. ;)

Ik zou alleen het infuus erin brengen als ik weet wat ik doe, en ook de juiste medicatie heb om via het infuus toe te dienen.

Ik ben er ook zeker op tegen dat een wilde EHBO'er een infuus klaarmaakt, erin zet (met goed geluk) en dan niks meer kan omdat hij het niet weet. Dat moet je zeker voorkomen. Maar dat gaf ik al aan: dat soort dingen doe je vooral met afspraken en door te zorgen dat je tijdens de gewone inzetten alleen EHBO materiaal mee hebt (verbandtas, ladekoffer, coolpacks, AED, stoel en brancard met dekens). Ook geen paracetamol.


Maar dit was in je prive tijd toch hoe ik het begreep? En niet tijdens een EHBO dienst (waar je in herkenbare kleding staat)?

Lees in een andere discussie inbrengen van EHBO'ers die van het rode kruis zelf intubatie materiaal meekregen naar een motorrally... Dat infuus moet dan ook wel lukken

De EHBO'er is de perfecte schakel voor klein leed, verstuikingen, wonden, wespensteken, blaren etc en voor een eerste opvang van klein tot medium leed. Bij groot leed is het BLS en duimen dat de ambu er snel is.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #148 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:55:03
Citaat van: senseihomer link=msg=1440149 date=1470091874
het is ook niet onrealistisch, absoluut niet. Het is jammer genoeg de realiteit. Kijk maar naar het drama bij de rally in Amsterdam, alleen vele discussies krijgen niet de kans omdat er vanuit die (slechte) ervaringen gelijk een ver-algemeniseerd beeld ontstaat en de desbetreffende topic starter het dan moet ontgelden

heb het zelf ook mee gemaakt op dit forum en dat vindt ik niet terecht

En met de realiteit hebben we te dealen.

Die topic's heb ik ook gevolgd. Ik vond de toon daar niet terecht maar de inhoudelijke kritiek wel. Sterker nog, ik denk dat ik die kritiek aan jou toen ook geuit heb


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #149 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:56:42
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440148 date=1470091862

Maar dit was in je prive tijd toch hoe ik het begreep? En niet tijdens een EHBO dienst (waar je in herkenbare kleding staat)?
dat klopt, maar we waren met 3 ervarebn ehbo ers van de club daar aanwezig.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-