Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39695 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #170 Gepost op: 2 augustus 2016, 09:19:16
Citaat van: senseihomer link=msg=1440188 date=1470121856
persoonlijk zie ik het niet zo, ik zie het meer als gebruik maken van een paar extra handjes die er op dat moment zijn, maar meningen mogen verschillen

Dat is prima, we mogen verschillende opvattingen hebben over zorgkwaliteit en patientveiligheid waarborgen. Ik zag liever twee ambulanceverpleegkundigen op een spoedambulance ipv de combinatie van verpleegkundige met een chauffeur (die de verpleegkundige kan assisteren). Ik til er zwaar aan als deze assisterende ambulanceprofessional opdrachten geeft aan buitenstaanders om hem te assisteren (i.c. een infuus klaarmaken) bij het assisteren van de ambulanceverpleegkundige.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #171 Gepost op: 2 augustus 2016, 09:26:03
Citaat
Dat is prima, we mogen verschillende opvattingen hebben over zorgkwaliteit en patientveiligheid waarborgen. Ik zag liever twee ambulanceverpleegkundigen op een spoedambulance ipv de combinatie van verpleegkundige met een chauffeur (die de verpleegkundige kan assisteren). .

als ik het voor het kiezen zou hebben, dan zou ik ook zeker daarvoor kiezen. Dus wat dat betreft verschillen we niet

Citaat
Ik til er zwaar aan als deze assisterende ambulanceprofessional opdrachten geeft aan buitenstaanders om hem te assisteren (i.c. een infuus klaarmaken) bij het assisteren van de ambulanceverpleegkundige

Maar waarom dan?

Heeft het te maken dat het getuigd van mindere kwaliteit en of (patienten) veiligheid?


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #172 Gepost op: 2 augustus 2016, 09:36:29
De discussie wordt vertroebeld door te veel ruis van specifieke casuistieken.


Wat is een EHBO-er?
Gewoon iemand van hoog tot laag opgeleid, al dan wel of niet werkend in de gezondheidszorg, bouw, infra, kantoor, techniek etc. die eerstehulp vaardigheden heeft geleerd en is gecertificeerd door een van de vele EHBO certificeerders. Dat geeft hem geen enkele medische bevoegdheden, tenzij die persoon deze al heeft, en dan nog geldt bevoegd en bekwaam.

Mogen EHBO-ers als leek zijnde allerlei medische handelingen verrichten?
Nee, hooguit assisteren als zij voldoende zijn geinstrueerd door een bevoegd medische beroepsuitoefenaar, of zelf handelen onder toezicht zoals doktersassistenten en mantelzorgers met medische taken.

Is de ABCDE, MIST, AMPLE etc medisch?
Van oorsprong wel. Vele leken EHBO organisaties hebben dit vertaald naar de leken EHBO om structuur van handelen in de leken EHBO te bewerkstelligen, ZONDER medische handelingen. Of met andere woorden, bestaande leken EHBO handelingen zijn opnieuw gerangschikt in volgorde van belangrijkheid.

Waarom de ABCDE, AMPLE en MIST wel/niet worden gebruikt in EHBO opleidingen?
Simpel, dat bepalen de individuele EHBO certificeerders zelf. Het is te simpel om te beweren dat een volgorde van handelen niet mag worden gehanteerd.

Gaat uitvragen met AMPLE te ver?
Nee, het geeft de hulpverlener informatie waarom er hulp moet worden verleend en zonodig moet worden gealarmeerd.
Een EHBO-er hoeft bijvoorbeeld niet exact te weten welke medicijnmerk/stofnamen er gebruikt worden, tenzij men bijv. mantelzorger is. Veel belangrijker is om er achter te komen of de dagelijkse medicijnen zijn ingenomen wat mogelijk tot de stoornissen hebben geleid. Mocht een slachtoffer bewusteloos raken is deze informatie veilig.


Wat is het verschil tussen alarmeren en vragen om een ambulance?
112 bellen is per definitie al een acute hulpvraag van politie, ambulance en/of brandweer. Met name mensen in paniek, in onmacht, stress of bij agressie vragen of eisen zelfs een ambulance en andere hulpdiensten.
Alleen de centralist en de beslisbomen maken een gepaste inzet mogelijk.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #173 Gepost op: 2 augustus 2016, 09:41:55
Citaat
Gaat uitvragen met AMPLE te ver?
Nee, het geeft de hulpverlener informatie waarom er hulp moet worden verleend en zonodig moet worden gealarmeerd.
Een EHBO-er hoeft bijvoorbeeld niet exact te weten welke medicijnmerk/stofnamen er gebruikt worden, tenzij men bijv. mantelzorger is. Veel belangrijker is om er achter te komen of de dagelijkse medicijnen zijn ingenomen wat mogelijk tot de stoornissen hebben geleid. Mocht een slachtoffer bewusteloos raken is deze informatie veilig.

Nou hier wil ik een kritische noot bij plaatsen

Want als iemand stoornissen heeft, al dan niet veroorzaakt door het wel of niet innemen van medicatie, wat maakt je ` behandeling` dan anders?

het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat je deze informatie dan door kunt geven aan de professionele hulpverleners, maar misschien bedoel je dit ook (dat is mij niet helemaal duidelijk)


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #174 Gepost op: 2 augustus 2016, 09:50:43
Citaat van: Achterkamp link=msg=1440192 date=1470123389

Wat is het verschil tussen alarmeren en vragen om een ambulance?
112 bellen is per definitie al een acute hulpvraag van politie, ambulance en/of brandweer. Met name mensen in paniek, in onmacht, stress of bij agressie vragen of eisen zelfs een ambulance en andere hulpdiensten.
Alleen de centralist en de beslisbomen maken een gepaste inzet mogelijk.
Dat ben ik niet met u eens. 112 kan ook dienen als "adviesorgaan". Als ik soms twijfel of ik een ambulance nodig heb of dat iemand zelf naar de seh/hap kan bel ik meestal de hap maar als ik daar een eeuwigheid in de wacht sta bel ik 112 en de hand van het triage systeem bepaald de centralist of er een ambulance komt of dat iemand zelf naar de seh kan maar dat zij het slachtoffer vast aanmelden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #175 Gepost op: 2 augustus 2016, 10:16:59
Citaat van: senseihomer link=msg=1440191 date=1470122763
Heeft het te maken dat het getuigd van mindere kwaliteit en of (patienten) veiligheid?

Inderdaad + gemakzucht/onverschilligheid van alle betrokken ambulancemedewerkers.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #176 Gepost op: 2 augustus 2016, 10:27:18
Citaat van: Achterkamp link=msg=1440192 date=1470123389
Is de ABCDE, MIST, AMPLE etc medisch?
Van oorsprong wel. Vele leken EHBO organisaties hebben dit vertaald naar de leken EHBO om structuur van handelen in de leken EHBO te bewerkstelligen, ZONDER medische handelingen. Of met andere woorden, bestaande leken EHBO handelingen zijn opnieuw gerangschikt in volgorde van belangrijkheid.

Waarom de ABCDE, AMPLE en MIST wel/niet worden gebruikt in EHBO opleidingen?
Simpel, dat bepalen de individuele EHBO certificeerders zelf. Het is te simpel om te beweren dat een volgorde van handelen niet mag worden gehanteerd.

Gaat uitvragen met AMPLE te ver?
Nee, het geeft de hulpverlener informatie waarom er hulp moet worden verleend en zonodig moet worden gealarmeerd.
Een EHBO-er hoeft bijvoorbeeld niet exact te weten welke medicijnmerk/stofnamen er gebruikt worden, tenzij men bijv. mantelzorger is. Veel belangrijker is om er achter te komen of de dagelijkse medicijnen zijn ingenomen wat mogelijk tot de stoornissen hebben geleid. Mocht een slachtoffer bewusteloos raken is deze informatie veilig.

De EHBO-certificeerder kan het wel bedenken omdat ze daardoor een interessant product kunnen leveren voor alle wanabee-dokters en wanabee-broeders. Het gaat er om of de professionele zorgverleners het ook zo interessant vinden of beschouwen als een toegevoegde waarde.

Een EHBO-er mag van mij AMPLE uitvragen echter ben je al debiel bezig als je vraagt naar medicatiegebruik en gelijkertijd zelf schrijft dat je niet exact hoeft te weten welk medicijnmerk/stofnaam gebruikt wordt. Als je niet weet wat de werking is van een medicijn en niet kan inschatten of de klachten te maken kunnen hebben met de gebruikte medicatie hoef je het niet te vragen als EHBO-er aan een slachtoffer.

Het komt er op neer dat de EHBO-er informatie gaat vragen om de (ambulance)verpleegkundige of de dokter te helpen. Elke dokter of verpleegkundige valt veel te verwijten als ze dergelijke informatie uitgevraagd door een EHBO-er gebruiken. De arts of verpleegkundige dient zich eerst te vergewissen of deze informatie juist is. Indien het slachtoffer bewusteloos is geraakt voor de aankomst van ambulance/arts is de AMPLE informatie waardeloos indien de professional het niet kan verifieren (elektronisch patientendossier, medicatielijst apotheek of hetero-anamnese (familielid patient/partner patient).

Bedenk ook eens hoe ongepast het is om een vreemd iemand met een acuut medisch probleem even te gaan uitvragen over ziekteverleden, operaties en medicatie. Het is allemaal niet relevant om eerste te hulp te verlenen en het gaat je als mede-burger geen donder aan welke ziektes een ander mens onder de leden heeft en welke operaties iemand heeft gehad.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUSŪkring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #177 Gepost op: 2 augustus 2016, 10:37:54
Citaat van: oma link=msg=1440190 date=1470122356
Ik til er zwaar aan als deze assisterende ambulanceprofessional opdrachten geeft aan buitenstaanders om hem te assisteren (i.c. een infuus klaarmaken) bij het assisteren van de ambulanceverpleegkundige.
er is mij geen opdracht gegeven. Ik heb mijn diensten aangeboden. Vind dat een wezenlijk verschil!
Je doet de desbetreffende ambu bemanning ernstig tekort door/met jou opmerkingen. Ik weet dat er ook daar kaf onder het koren zit, maar dat was hier niet het geval.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #178 Gepost op: 2 augustus 2016, 10:42:12
Citaat van: leo A link=msg=1440202 date=1470127074
er is mij geen opdracht gegeven. Ik heb mijn diensten aangeboden. Vind dat een wezenlijk verschil!
Je doet de desbetreffende ambu bemanning ernstig tekort door/met jou opmerkingen. Ik weet dat er ook daar kaf onder het koren zit, maar dat was hier niet het geval.

Het doet er niet toe, als je diensten aanbiedt moet de ambulancebroeder je vriendelijk bedanken en zeggen dat het niet nodig is.

Als jij denkt dat ik de ambulancebemanning ernstig tekort doe met mijn opmerkingen moet je voor 17.00 uur even  088-120 5000 (lokaal tarief) bellen om deze casus even te voorleggen en te informeren of ik de ambulancebemanning ernstig tekort heb gedaan of dat de ambulancebemanning de patient  tekort heeft gedaan.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #179 Gepost op: 2 augustus 2016, 10:43:44
Citaat van: oma link=msg=1440200 date=1470126438
De EHBO-certificeerder kan het wel bedenken omdat ze daardoor een interessant product kunnen leveren voor alle wanabee-dokters en wanabee-broeders. Het gaat er om of de professionele zorgverleners het ook zo interessant vinden of beschouwen als een toegevoegde waarde.

Een EHBO-er mag van mij AMPLE uitvragen echter ben je al debiel bezig als je vraagt naar medicatiegebruik en gelijkertijd zelf schrijft dat je niet exact hoeft te weten welk medicijnmerk/stofnaam gebruikt wordt. Als je niet weet wat de werking is van een medicijn en niet kan inschatten of de klachten te maken kunnen hebben met de gebruikte medicatie hoef je het niet te vragen als EHBO-er aan een slachtoffer.

Het komt er op neer dat de EHBO-er informatie gaat vragen om de (ambulance)verpleegkundige of de dokter te helpen. Elke dokter of verpleegkundige valt veel te verwijten als ze dergelijke informatie uitgevraagd door een EHBO-er gebruiken. De arts of verpleegkundige dient zich eerst te vergewissen of deze informatie juist is. Indien het slachtoffer bewusteloos is geraakt voor de aankomst van ambulance/arts is de AMPLE informatie waardeloos indien de professional het niet kan verifieren (elektronisch patientendossier, medicatielijst apotheek of hetero-anamnese (familielid patient/partner patient).

Bedenk ook eens hoe ongepast het is om een vreemd iemand met een acuut medisch probleem even te gaan uitvragen over ziekteverleden, operaties en medicatie. Het is allemaal niet relevant om eerste te hulp te verlenen en het gaat je als mede-burger geen donder aan welke ziektes een ander mens onder de leden heeft en welke operaties iemand heeft gehad.
Het is voor een slachtoffer ook heel vervelend als je een schaafwondje hebt en er staat een ehbo-er met een formulier voor je die je dan moet vertellen dat je anti-depresiva slikt niet wetende wat hij met die informatie doet aangezien je als ehbo-er je niet aan de wgbo hoeft te houden en aan een beroepsgeheim