De gemiddelde EHBO-er zal echt geen medisch onderzoek en behandeling willen en durven hinderen. Is er soms sprake van een ergens diep gewortelde angst?
Als het gaat over inwinning/overdracht van informatie van de EHBO-er kan niemand zich als deskundig hulpverlener verschuilen achter de uitspraak dat men
alles kan inschatten uitsluitend op basis van
eigen observaties, opleiding en ervaring en zonder informatie van betrokken hulpverleners professioneel kan handelen. In het kader van dit topic geldt mijn uitspraak voor 112 centralisten en ambulance personeel.
Hoe goed iemand ook is opgeleid, getraind, geoefend, handeld, gemotiveerd en bevoegd is, zonder aanvullende en vooral
beschikbare aanvullende informatie van EHBO-ers maak je ongetwijfeld een keer dramatische fouten met gevolgen voor slachtoffers/patienten en jezelf.
Zelfs de professionele loodgieter zal vragen aan de a-technische bewoners waar de lekkage van de inmiddels onderstroomde woning is begonnen. En zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen dat informatie inwinning/overdracht uitermate belangrijk is om een probleem efficient en grondig aan te pakken, dus ook in de EHBO versus de professionele zorgverleners.
Met een lekkage heb je alleen waterschade, bij een stoornis en/of ernstig letsel praat je over mensenlevens als je informatie M.I.S.T.
Vanuit dat oogpunt verwacht ik dus van
alle deskundige hulpverleners dat zij zo veel mogelijk beschikbare informatie willen weten bij een overdracht, dus ook informatie van EHBO-ers.
PS, waarom wordt de informatie/overdracht veelal wel geaccepteerd van de gemiddelde politie en brandweer mensen die ook
leken eerstehulpverleners zijn met gelijkwaardige EHBO opleidingen als de gemiddelde EHBO-er. Krom toch.