Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39727 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #240 Gepost op: 3 augustus 2016, 14:50:40
Citaat van: zwelgje link=msg=1440445 date=1470227594
Heb je daar voorbeelden (evenementen) van? En wat vraagt de GHOR dan exact, details of alleen statistieken? Legt de GHOR formeel vast aan welke voorwaarden en eisen de EHBO organisatie zich moet houden voor het verwerken van die gegevens?
Betekend het nadenken dat er ook aan de Wet bescherming persoonsgegevens gedacht wordt, indien de registratie verder gaat dan een verzameling  losse papieren?
.................

Kijk eens naar bijvoorbeeld de NOS berichten over het aantal slachtoffers bij de Nijmeegse 4 daagse? Deze cijfers komen vanuit de slachtofferregistratie wat het Rode Kruis doet in combinatie met het aantal ambulanceritjes voor slachtoffers. Op Pinkpop wordt ook exact bijgehouden hoeveel zorgcontacten we hebben en wat voor soort letsels het zijn, zo krijg je een beeld van de situatie en drukte en kan je eventueel het jaar erop hier op in spelen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #241 Gepost op: 3 augustus 2016, 15:34:43
Algemeen gezien willen partijen als de GHOR en de organisatie van een evenement weten wat er is voorgevallen op het evenement. Dit is ook zo beschreven in de LHGAP http://www.ifv.nl/kennisplein/ghor-algemeen/publicaties/landelijke-handreiking-geneeskundige-advisering-publieksevenementen-2011
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #242 Gepost op: 3 augustus 2016, 15:53:33
Ik volg zowel bij het oranje kruis (basis ehbo) als bij het rodekruis (evenementenhulp en noodhulp) mijn ehbo herhalingslessen. Wat mij vooral opvalt is dat bij de oranjekruis vereniging ons les wordt gegeven zoals expert het aangeeft dat het moet zijn.
Echter bij het rodekruis, en dan vooral bij de noodhulp /evenementenhulp wordt er gehamerd op dat je de ABCDE beheert en wordt de rest een beetje vergeten. Aangezien we de ABCDE weinig gebruiken vind ik het een beetje zonde van de tijd.

Wat mij dan wel verbaasd Expert, op school krijgen wij in ons eerste jaar "ehbo" lessen. De lessen en het boek zijn ontwikkeld door uw collega's in het radboud umc. Ook daar wordt de drs. ABCDE er compleet ingestampt en van ons verwacht dat we er naar kunnen handelen.


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #243 Gepost op: 3 augustus 2016, 16:06:25
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440422 date=1470223152
Mijn vorig bericht was voorlopig in dit topic het laatste.

Dat is niet echt gelukt...............
Never underestimate the power of stupid people


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #244 Gepost op: 3 augustus 2016, 17:33:50
Citaat van: zwelgje link=msg=1440445 date=1470227594
Heb je daar voorbeelden (evenementen) van? En wat vraagt de GHOR dan exact, details of alleen statistieken? Legt de GHOR formeel vast aan welke voorwaarden en eisen de EHBO organisatie zich moet houden voor het verwerken van die gegevens?

Ja ik heb voorbeelden van evenementen waar de GHOR er om vraagt, die deel ik met je via PB, maar niet openbaar.

Helaas kan ik je andere vragen niet beantwoorden, ik weet niet hoe het rode kruis in deze specifieke gevallen de gegevens deelt. (Uitsluitend aantallen of gedetailleerde omschrijvingen). Ook de verwerking van de gegevens binnen de EHBO organisaties, zeker wat betreft de Wet bescherming persoonsgegevens. Zo weet ik bijna zeker dat er afdelingen zijn waar ze hiervoor bijvoorbeeld Google drive gebruiken. Iets wat natuurlijk absoluut niet kan/mag. Op andere plekken zal het beperkt blijven tot losse formulieren.

Persoonlijk lever ik als EHBO'er mijn ingevulde formulieren na afloop van de dienst persoonlijk in bij mijn leidinggevende, of ze gaan in gesloten enveloppe naar deze persoon.

Citaat van: zwelgje link=msg=1440445 date=1470227594
Dit kan ik niet volgen. De gegevens zijn op geen enkele wijze te herleiden tot een persoon maar als die persoon erom vraagt krijgt hij toch zijn gegevens? Dan zijn ze toch per definitie te herleiden naar een persoon?
Als er op het formulier staat: Klaas uit Ede is om 13:00 op de EHBO post geweest met een verstuikte enkel, advies gegeven naar HAP ter beoordeling. kun je uit dat formulier niet halen om welke Klaas het gaat, het is niet te relateren naar iemand. Mocht er een week later echter iemand bellen met de boodschap: "Ik ben Klaas Jansen en vorige week ben ik tijdens de braderie bij jullie geweest vanwege een verzwikte enkel, die blijkt nu dus gebroken te zijn en dat hebben jullie toen niet gezegd!" dan kan het formulier er gewoon in de administratie bij gezocht worden zodra we aan de beste man vragen uit welke plaats hij komt, en kan terug gevonden worden wat de betreffende EHBO'er gedaan heeft.  

Als iemand overigens geen naam op het formulier wil, geen probleem, ik vraag immers om toestemming, krijg ik die niet dan schrijf ik het niet op. Maak ik er iets van als: blonde man met blauw shirt.

Citaat van: zwelgje link=msg=1440445 date=1470227594
Overigens benadrukt de Autoriteit Persoonsgegevens dat bij het bepalen of gegevens 'persoonsgegevens' zijn niet alleen naar de eigen administratie gekeken moet worden maar ook of gegevens indirect aan indentificeerbare personen te koppelen zijn.
Bij veel sportevenemten zijn startnummers gewoon online op te zoeken en te koppelen aan naam en woonplaats. Daardoor lijkt het mij in die gevallen weldegelijk mogelijk om de gegevens uit jullie administratie te herleiden naar een identificeerbaar persoon. Nemen jullie dat ook mee in de overweging hoe jullie gegevens verwerken?
Helaas moet ik je het antwoord hierop verschuldigd blijven, maar jij en ik zijn intelligent genoeg om daar een conclusie uit te trekken.

Citaat van: zwelgje link=msg=1440445 date=1470227594
Natuurlijk begrijp ik dat er bazen en managers zijn die perse overzichten willen zien. Alleen lees ik in dit topic allerlei redenen voor registratie die niks met de hulpbehoefenden te maken hebben of waar in ieder geval geen persoonsgegevens voor verwerkt hoeven te worden. Je maakt je het als EHBO organisatie toch alleen maar moeilijker als je gegevens zoals namen e.d. gaat verzamelen en verwerken omdat daardoor al snel sprake is van het kunnen identificeren van een persoon en er dus sprake is van de verwerking van persoonsgegevens? Of wordt daar geen aandacht aan besteed binnen de diverse organisaties?
Veel te weinig aandacht.

Overigens is het niet alleen voor de bazen en managers. Ook voor de GHOR zoals eerder aangegeven. Daarnaast kwam het topic registratie van slachtoffers/patienten in het ALS-evenementenhulpverleningstopic ook aan bod. Daar was juist de mening dat goede registratie enorm belangrijk is. In de praktijk werken ALS en EHBO vaak samen, overlap is ook niet uitgesloten, evenals in de registratie dus.

Ik deel je zorgen over de privacy volledig, dat is de reden waarom ik persoonlijk erg terughoudend ben in wat ik noteer. Ik kan niet voor andere spreken. De vakjes AMPLE, ABCDE, etc. krijgen bij mij altijd een "een grote krul" of "N.V.T." en ik beperkt me tot een zinnetjes zoals in mijn eerdere post.

Ter overvloeden meld ik nog even dat deze posts volledig op persoonlijke titel zijn.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #245 Gepost op: 3 augustus 2016, 17:47:33
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440453 date=1470228640
Kijk eens naar bijvoorbeeld de NOS berichten over het aantal slachtoffers bij de Nijmeegse 4 daagse? Deze cijfers komen vanuit de slachtofferregistratie wat het Rode Kruis doet in combinatie met het aantal ambulanceritjes voor slachtoffers. Op Pinkpop wordt ook exact bijgehouden hoeveel zorgcontacten we hebben en wat voor soort letsels het zijn, zo krijg je een beeld van de situatie en drukte en kan je eventueel het jaar erop hier op in spelen.

Leuk voor de persberichten van het rode kruis en de evenement organisatie maar dat zegt mij vrij weinig over wat de GHOR nu exact eist en hoe ze dit doen en/of de wettelijke grondslag waarop de registratie gebaseerd is.
Bovendien zijn dit statistieken die je vrij eenvoudig kan opmaken zonder verdere persoonsgegevens te verwerken. Op het zelfde nivo als 'er zijn 10 klanten die een pak melk kochten, 13 die een pak karnemelk kochten' , daarvoor is het niet nodig om van die 23 klanten nog namen, woonplaats, melkproductgebruik e.d. te verzamelen en verwerken.

Als leek vind ik de term 'slachtoffer registratie' in de context van evenementen en EHBO ook verwarrend. Het leek mij dat met de term 'slachtoffer registratie' vooral de registratie bij grootschalige incidenten bedoeld wordt met alle bijbehorende wet en regelgeving.

Citaat van: Golly link=msg=1440465 date=1470231283
Algemeen gezien willen partijen als de GHOR en de organisatie van een evenement weten wat er is voorgevallen op het evenement. Dit is ook zo beschreven in de LHGAP http://www.ifv.nl/kennisplein/ghor-algemeen/publicaties/landelijke-handreiking-geneeskundige-advisering-publieksevenementen-2011
Dat beschrijft dus alleen een totaal overzicht als rapportage achteraf. Hieruit blijkt mij nog steeds niet dat de GHOR regelmatig opdracht geeft allerlei aanvullende (persoons)gegevens te verwerken zoals naam, woonplaats, medicijn gebruik, etc....
Gewoon een vinkje in een kopie van de lijst in bijlage 3 lijkt mij dan voldoende om een totaal beeld te schetsen. Vandaar mijn vraag hoe de GHOR dit in de praktijk brengt en of er expliciet om al die aanvullende gegevens wordt gevraagd.

Maar goed, dit wordt een herhaling van dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=87306.20.
Ik ben nu vooral benieuwd wat de GHOR formeel vraagt en wat een EHBO organisatie uit eigen iniatief toevoegd qua geregistreerde gegevens.

Citaat van: ir. Auditor link=msg=1440486 date=1470238430

Ja ik heb voorbeelden van evenementen waar de GHOR er om vraagt, die deel ik met je via PB, maar niet openbaar.
 ....knip...
Ter overvloeden meld ik nog even dat deze posts volledig op persoonlijke titel zijn.

Dank je wel voor je toelichting en openhartigheid!
Het is ook niet mijn intentie om op alle slakken zout te leggen maar ben vooral benieuwd hoe dit in de praktijk gaat en daar heb ik nu een beter beeld bij. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


helm

  • Gast
Reactie #246 Gepost op: 3 augustus 2016, 18:12:24
Als jong broekie deed ik met wat vriendjes vanuit het ziekenhuis ook wel eens een ehbo-postje neerzetten bij feestjes en partijen.
Wij hadden dan een formulier met de tekst: U bent zojuist op de ehbo-post geholpen door .... van (onze bedrijfsgegevens en telefoonnummer) Wij adviseren u om uw huisarts te bezoeken.
En zo nodig schreven wij wat we gedaan hadden op dat papiertje, wat de bezoeker vervolgens zelf meekreeg.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #247 Gepost op: 3 augustus 2016, 18:22:33
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440418 date=1470222477

Dankje dat je mij wannabee noemt. Dan mag jij alle Rode Kruis vrijwilligers zo noemen die EHBO inzetten draaien. Want wij krijgen de AMPLE, ABCD en alles gewoon aangeleerd in onze herhalingslessen.

Ik weet van mijzelf dat ik goed EHBO werk lever, goede inschatting kan maken of ikzelf het slachtoffer kan behandelen, iemand naar de HAP moet of niet, of ik een ambulance nodig heb voor diegene of niet. Ik kan dus zeker wel een ambulance aanvragen bij de MKA. Of ik dan deze ook ga krijgen is een 2e, maar tot nu toe heb ik al deze gevallen een ambu toegewezen gekregen en geen enkele keer gehoord dat deze auto voor niks is gekomen.

Zolang ik mijn EHBO-werk goed doe, mijn slachtoffers op de juiste manier behandel en zorg dat zij de juiste zorg krijgen hoor ik hier niemand naar kraaien. Behalve jij en nog enkele andere hier die geen flauw idee hebben hoe ik functioneer tijdens een inzet. Ik weet wat ik doe en dat ik binnen de richtlijnen van de EHBO doe zoals mij aangeleerd is en wekelijks herhaalt wordt.


Het interesseert met echt niks wat ze jullie aanleren. Het is en blijft flauwekul om EHBO'ers de ABCD methodiek aan te leren. Het wekt de suggestie dat ze ergens verstand van zouden hebben en dat is niet zo.

Verder behandel jij niemand. Je geeft Eerste Hulp bij Hulp bij ongelukken.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #248 Gepost op: 3 augustus 2016, 18:33:02
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440422 date=1470223152

Ik ga er nu ook niet meer op in. Mijn vorig bericht was voorlopig in dit topic het laatste, want er zijn enkele mensen die liever geen EHBO'ers zien dan wel, ookal hebben ze er respect voor.... 98uiye


Wat een gekrenkte reactie zeg. Ga er nou eens inhoudelijk op in en kom eens met argumenten die er toe doen.

Dit kan bijvoorbeeld door mijn vraag, die ik je eerder heb voorgelegd, te beantwoorden.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440137 date=1470091180

Kan ik begrijpen. Maar als je weet dat de kans heel groot is dat die persoon anders komt te overlijden? Dan alsnog?


Citaat van: Expert link=msg=1440304 date=1470155364

Welke handeling zou die persoon dan moeten uitvoeren om te voorkomen dat die persoon komt te overlijden? Het enige dat ik mij kan voorstellen is het verkrijgen van een chirurgische luchtweg.

Daar stel ik heel weinig mensen toe in staat om dat te doen.



Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #249 Gepost op: 3 augustus 2016, 18:44:11
Citaat van: owning31 link=msg=1440467 date=1470232413

Wat mij dan wel verbaasd Expert, op school krijgen wij in ons eerste jaar "ehbo" lessen. De lessen en het boek zijn ontwikkeld door uw collega's in het radboud umc. Ook daar wordt de drs. ABCDE er compleet ingestampt en van ons verwacht dat we er naar kunnen handelen.


Ik weet niet waar dit over gaat. Ik ken geen "drs. ABCDE". Het is flauwekul dat jullie dit wordt onderwezen. Heb je jezelf nou nog nooit kritisch afgevraagd waarom je deze onzin als EHBO'er zou moeten leren?