Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39735 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #290 Gepost op: 7 augustus 2016, 14:32:10
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1441069 date=1470571438

Mag ik helemaal niks aan ze zeggen zodra ze er zijn? Niet eens: "Hij is de hele tijd buiten bewustzijn geweest maar ademhaling is normaal gebleven." Of: "hij is even kort aanspreekbaar geweest een paar minuten geleden, ademhaling is steeds zelfde geweest."


Natuurlijk mag dat. Ik vind dat je de waarnemingen van een Eerste Hulpverlener uiterst serieus moet nemen. Vooral als er sprake is geweest van bewustzijnsverlies.

Echter, ik zit helemaal niet te wachten op een "ABC stabiel" verhaal.


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #291 Gepost op: 7 augustus 2016, 16:07:26
OK, En als ik als EHBO'er nu met het volgende verhaal aankom.  (komt zo uit de losse pols)

A = vrij
B= oppervlakkig, 16xp/m niet symetrisch, zware ademhalingsarbeid
C = 90 x p/m irregulair, niet goed gevuld.
D = Alert, reageert matig.

Ik beoordeel het slachtoffer niet, ik observeer en noteer.. Wij kunnen niet interpreteren wat dit inhoudt voor het SO.
Word dit wel gewaardeerd door de ambulancedienst?
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #292 Gepost op: 7 augustus 2016, 16:25:46
Citaat van: fotoschieter.nl link=msg=1441080 date=1470578846
OK, En als ik als EHBO'er nu met het volgende verhaal aankom.  (komt zo uit de losse pols)

A = vrij
B= oppervlakkig, 16xp/m niet symetrisch, zware ademhalingsarbeid
C = 90 x p/m irregulair, niet goed gevuld.
D = Alert, reageert matig.

Ik beoordeel het slachtoffer niet, ik observeer en noteer.. Wij kunnen niet interpreteren wat dit inhoudt voor het SO.
Word dit wel gewaardeerd door de ambulancedienst?

Ik zit er persoonlijk niet op te wachten omdat ik een EHBO-er/omstander vraag of ik er even bij mag c.q. bedank als ik zie dat hij voor het slachtoffer gezorgd heeft in afwachting van de ambulancedienst.

Ik wil zelf graag de patient aanspreken, meestal pak ik een prehospitale patient gelijk even bij het polsje vast, 30 seconden later weet ik alles al wat jij mij had willen vertellen en vermoedelijk ook al wel iets meer.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #293 Gepost op: 7 augustus 2016, 16:52:16
Citaat van: fotoschieter.nl link=msg=1441080 date=1470578846
OK, En als ik als EHBO'er nu met het volgende verhaal aankom.  (komt zo uit de losse pols)

A = vrij
B= oppervlakkig, 16xp/m niet symetrisch, zware ademhalingsarbeid
C = 90 x p/m irregulair, niet goed gevuld.
D = Alert, reageert matig.

Ik beoordeel het slachtoffer niet, ik observeer en noteer.. Wij kunnen niet interpreteren wat dit inhoudt voor het SO.
Word dit wel gewaardeerd door de ambulancedienst?

Jij en ik als EHBO'ers zijn helemaal niet in staat dat te beoordelen.
A: lijkt vrij, maar we hebben 0 kennis of ervaring over wellicht onderliggende letsels waardoor het ineens weer anders kan zijn.
B: Dat kunnen we al helemaal niet beoordelen. We oefenen dit 3x per jaar op elkaar in een les lokaal. Daarbuiten komen we het amper tegen en hebben we dus geen nuttige ervaring. Wij kunnen niet zien of het oppervlakkig is of niet. We hebben waarschijnlijk nog geen 5x in ons leven iemand met een oppervlakkige ademhaling gezien en die 5x was er geen ervaren en kundig persoon bij die jou en mij kon uitleggen wat we zagen. Waarschijnlijk wisten we het toen dus niet eens. Praktisch onmogelijk dus dat wij goed kunnen inschatten of een ademhaling oppervlakkig is en of hij oppervlakkiger is dan hij mag zijn. Het zelfde voor de verhoogde ademarbeid. Dat hebben we in een boekje gelezen en heeft een instructeur ooit iets over verteld. Ook uit een boekje. Hoe het er uit ziet staat er misschien ook in. Maar zonder het eerst vele keren in het echt gezien te hebben gaan we het op kritische momenten nooit herkennen.
C: Als je een irregulaire pols waarneemt, heeft deze persoon dan een irregulaire hartslag, of heb je je vingers net een beetje scheeft geplaatst, druk je net iets te hard, of juist te zacht, ben je misschien zenuwachtig of gestrest als hulpverlener en voel je daardoor niet goed? Ik gok op dat laatste. Het is namelijk volkomen normaal dat we zo reageren en absoluut geen schande. Je moet jezelf er alleen wel van bewust zijn.
D: Alert en reageert matig? Dan is het toch Verbal........


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #294 Gepost op: 7 augustus 2016, 19:13:14
Citaat van: fotoschieter.nl link=msg=1441080 date=1470578846

OK, En als ik als EHBO'er nu met het volgende verhaal aankom.  (komt zo uit de losse pols)

A = vrij
B= oppervlakkig, 16xp/m niet symetrisch, zware ademhalingsarbeid
C = 90 x p/m irregulair, niet goed gevuld.
D = Alert, reageert matig.

Ik beoordeel het slachtoffer niet, ik observeer en noteer.. Wij kunnen niet interpreteren wat dit inhoudt voor het SO.

Word dit wel gewaardeerd door de ambulancedienst?


Dan vraag ik vervolgens; "Kunt u eerst eens aangeven wat er is gebeurd".


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #295 Gepost op: 7 augustus 2016, 19:22:33
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1441064 date=1470568972
Gelukkig zijn er ook Rode Kruis afdelingen waar ze dat gedrag juist afkeuren en de EHBO'ers de instructie krijgen nooit te zeggen: ABC stabiel of instabiel
maar:
Bewustzijn aanwezig of afwezig en Normale ademhaling ja of nee.

Daar zit veel meer nuttige informatie voor een andere EHBO'er, een melding naar 112, en een overdracht aan een ambulance in.
Het benoemen van "ABC stabiel" of "ABC instabiel" is hen ooit een keer wijs gemaakt, hetzij door een instructeur die de ABCDE zelf niet snapt, de instructeur weet het wel maar kan het niet kan overbrengen op de leek, de cursist snapt het na de opleiding nog steeds niet, of een combinatie daarvan. Dan

Ik snap nog steeds niet dat er op allerlei fronten op EHBO gebied verschillen zitten tussen RK afdelingen en EHBO opleidingen. Er is geen onafhankelijk eindtest of examen waardoor dezelfde cursussen binnen het RK sterk kunnen en gaan verschillen.
Waar de EFAC de logische leidraad had moeten worden, is er bewust gekozen voor iets anders en is een mengeling van diverse EHBO opleidingen ontstaan die elkaar bijten. De cursus Evenementen opleiding is m.i. daar een mooi voorbeeld van, als uitbreiding op de standaard opleidingen.
Uiteindelijk krijg je dus grote verschillen in de melding aan 112 en bij de overdracht/overname aan de ambulance.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #296 Gepost op: 7 augustus 2016, 19:39:25
Kans is groot dat 9 op de 10 EHBO'ers nooit van een docent geleerd heeft ABC stabiel te zeggen. Ze horen het hun collega's tijdens evenementen/inzetten zeggen en nemen dat over. Of een centralist (van de EHBO club of beveiliging) vraagt ze "per abuis" om "een ABCtje", mogelijk ook omdat ze het gewoon van andere overnemen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #297 Gepost op: 7 augustus 2016, 19:41:30
Citaat van: fotoschieter.nl link=msg=1441080 date=1470578846
OK, En als ik als EHBO'er nu met het volgende verhaal aankom.  (komt zo uit de losse pols)

A = vrij
B= oppervlakkig, 16xp/m niet symetrisch, zware ademhalingsarbeid
C = 90 x p/m irregulair, niet goed gevuld.
D = Alert, reageert matig.

Ik beoordeel het slachtoffer niet, ik observeer en noteer.. Wij kunnen niet interpreteren wat dit inhoudt voor het SO.
Word dit wel gewaardeerd door de ambulancedienst?

Bij nader inzien vind ik de combi van zowel een oppervlakkige ademhaling als een verhoogde ademhalingsarbeid wel heel bijzonder.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #298 Gepost op: 7 augustus 2016, 19:43:15
Citaat van: Willem D. link=msg=1441113 date=1470590553

Uiteindelijk krijg je dus grote verschillen in de melding aan 112

In November 2015 schreef de minister van volksgezondheid dat alle Nederlandse meldkamers ProQA of NTS gebruiken. (Beantwoording kamervragen https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2014/11/25/beantwoording-kamervragen-over-gebruik-traumahelikopter/beantwoording-kamervragen-over-gebruik-traumahelikopter.pdf

ProQa is een strak gereguleerd systeem dat door de meldkamers is ingevoerd om een optimale kwaliteit te garanderen. Dit geldt ook voor NTS.

Vroeger was het van belang om mensen aan te leren hoe ze een op een goede, snelle manier de ambulancedienst konden bellen. Tegenwoordig hoef je alleen nog maar 112 in te toetsen. De centralist stelt vragen in de juiste volgorde, iedereen (ehbo-er of niet) hoeft alleen maar te luisteren en antwoorden op de gestelde vragen.

De centralist kan vervolgens aan de lijn blijven om de melder advies te geven of vragen direct 112 terug te bellen als de situatie veranderd.

De uitgerukte ambulancebemanning weet of een slachtoffer ademt, bij bewustzijn is etc. Als een slachtoffer het bewustzijn verliest hoort de centralist het als hij nog aan de lijn hangt of de melder moet hem terugbellen. Als de meldkamer deze informatie heeft stellen ze de ambulancebemanning ook op de hoogte.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #299 Gepost op: 7 augustus 2016, 19:46:25
overigens heb ik nooit van een EHBO instructeur geleerd hoe ik 112 moest bellen. Mijn moeder heeft me wel geleerd 06-11 bellen toen ik een jaar of 3 a 4 was. Ik leerde dat ik dat moest bellen als het huis in brand stond, of als iemand heel hard gevallen was of heel veel pijn had en er geen grote mensen waren die konden helpen. Of als een boef probeerde in te breken.