Waarom kan ik geen inschatting maken of er een ambulance nodig is? Ik kan dit echt niet in alle gevallen nee, maar op het moment dat de casus EHBO overstijgend is moet een verpleegkundige (als die er is) of een ambu het slachtoffer gaan behandelen/afvoeren of wat dan ook.
Wie had het over EHBO'ers met grootheidswaanzin? Wij leren te werken volgens de ABCDE, of je het er nu mee eens bent of niet, zo leren wij naar een casus te kijken. Nu haal je al heel veel informatie uit de eerste 10 seconden. Ik ga echt niet letter voor letter af, alsjeblieft niet.
Waarom moet ik wegwezen op het moment dat er een ambu komt? Ik help, zeker als Rode Kruis vrijwilliger, de ambulancedienst op het moment dat ik hun nodig heb voor een slachtoffer. Al is het maar het lakentje op de brancard uitleggen, ik ga in ieder geval niet in de weg lopen. Als de verpleegkundige bezig is met het slachtoffer en vragen aan het slachtoffer stelt ga ik deze niet beantwoorden. Het wordt niet aan mij gevraagd immers.
En als jullie EHBO'ers niks noteren van slachtoffers, prima. Binnen Rode Kruis noteren we wel onze slachtoffers: kleine ongevallen via een turflijst, grotere ongevallen via het slachtoffer formulier (en op sommige evenementen niks meer op papier maar alles digitaal). Dit zal met dit formulier niet aan de ambu geven, aangezien ik de overdracht mondeling doe. Daarnaast vul ik het altijd achteraf in, zeg maar de administratie als het slachtoffer weg is. Enige is als ik het slachtoffer naar de HAP doorverwijs dat zij 1 exemplaar mee krijgen want dan ziet de arts daar wat ik heb uitgespookt met diegene.