Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39737 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #300 Gepost op: 7 augustus 2016, 20:42:19
Citaat van: fotoschieter.nl link=msg=1441080 date=1470578846

OK, En als ik als EHBO'er nu met het volgende verhaal aankom.

A = vrij
B= oppervlakkig, 16xp/m niet symetrisch, zware ademhalingsarbeid
C = 90 x p/m irregulair, niet goed gevuld.
D = Alert, reageert matig.

Ik beoordeel het slachtoffer niet, ik observeer en noteer.. Wij kunnen niet interpreteren wat dit inhoudt voor het SO.
Word dit wel gewaardeerd door de ambulancedienst?


Citaat van: ir. Auditor link=msg=1441116 date=1470591690

Bij nader inzien vind ik de combi van zowel een oppervlakkige ademhaling als een verhoogde ademhalingsarbeid wel heel bijzonder.


Kijk..., daar gaan we al! Er is namelijk niks bijzonders aan deze combi. Ik ben erg benieuwd wat jij daar zo bijzonder aan vindt. Aangaande je eerdere opmerking betreffende "matig reactief, maar wel Alert" ben ik het wel met je eens.

Zoals ik graag stel; "Iedereen is aanspreekbaar, maar niet iedereen is responsief."


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #301 Gepost op: 7 augustus 2016, 20:46:50
Ik heb voor het RK op grotere evenementen diverse malen om een ambulance gevraagd en ook gekregen zonder zelf te hoeven bellen. Ik geef een beknopt verslag aan de centrale post (SBAR) en waarom ik een ambulance wil. Op de CP is vaak iemand van het GHOR aanwezig of hebben ze een directe verbinding met de meldkamer. Ik heb nog niet gehoord dat ze dan een heel vraag en antwoord spelletje doen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #302 Gepost op: 7 augustus 2016, 20:57:50
Citaat van: Expert link=msg=1441130 date=1470595339
Kijk..., daar gaan we al! Er is namelijk niks bijzonders aan deze combi. Ik ben erg benieuwd wat jij daar zo bijzonder aan vindt. Aangaande je eerdere opmerking betreffende "matig reactief, maar wel Alert" ben ik het wel met je eens.

Zoals ik graag stel; "Iedereen is aanspreekbaar, maar niet iedereen is responsief."

Bij een oppervlakkige ademhaling verwacht ik een ademhaling die moeilijk waar te nemen is. Weinig luchtverplaatsing, weinig volume en daarmee ook kleine subtielere bewegingen van de borst. Ik verwacht een zekere rust te zien. Een andere manier om de hoeveelheid ingeademde lucht te bepalen heb ik niet. Bij een verhoogde ademarbeid verwacht ik juist veel meer te zien. Gebruik van hulpademhalingspieren, grotere beweging van de borst, meer onrust.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #303 Gepost op: 7 augustus 2016, 21:02:05
Overigens bedoel ik niet dat het medisch een onmogelijke combi is, maar wel iets wat een leek op straat niet herkent. (gecheckt met een anesthesiemedewerker naast me op de bank)


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #304 Gepost op: 7 augustus 2016, 21:19:14
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1441135 date=1470596270

Bij een oppervlakkige ademhaling verwacht ik een ademhaling die moeilijk waar te nemen is. Weinig luchtverplaatsing, weinig volume en daarmee ook kleine subtielere bewegingen van de borst. Ik verwacht een zekere rust te zien. Een andere manier om de hoeveelheid ingeademde lucht te bepalen heb ik niet. Bij een verhoogde ademarbeid verwacht ik juist veel meer te zien. Gebruik van hulpademhalingspieren, grotere beweging van de borst, meer onrust.


Wat is ademarbeid? Wat is de ademarbeid? Wat is het effect van de ademarbeid en wat is het effect op andere organen? Waarom zie ik wat ik zie en wat je verwacht is lang niet altijd zichtbaar. Juist daarom is de beoordeling zo lastig. Zelfs voor geoefende ogen en met inhoudelijke kennis. (Gecheckt met een academisch werkzaam IC verpleegkundige, naast me op de bank).


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #305 Gepost op: 7 augustus 2016, 21:19:49
Citaat van: bendelange link=msg=1441131 date=1470595610
Ik heb voor het RK op grotere evenementen diverse malen om een ambulance gevraagd en ook gekregen zonder zelf te hoeven bellen. Ik geef een beknopt verslag aan de centrale post (SBAR) en waarom ik een ambulance wil. Op de CP is vaak iemand van het GHOR aanwezig of hebben ze een directe verbinding met de meldkamer. Ik heb nog niet gehoord dat ze dan een heel vraag en antwoord spelletje doen.

De centralist kan altijd besluiten dat over te slaan.

Ik heb als bijbaan als nachtreceptionist gewerkt tijdens mijn studie. Om 5:00 belde een collega in paniek: Ik heb nu een ambulance nodig in de kelder voor collega X. Daarna hing ze op. Dit was voordat ik actief was bij het rode kruis. Ik had alleen maar een bhv diploma.
Ik heb toen het BHV alarm geactiveerd en 112 gebeld. Ik had 112 aan de lijn toen de bhv'ers bij de receptie aankwamen. Ik stuurde de BHV met de verbandtrommel en Aed naar de kelder. Vervolgens stelde ik me voor als de receptionist van bedrijf Y en zei: Een collega zegt een ambulance nodig te hebben, de bhv is onderweg maar nog niet ter plaatsen. Ik kreeg de vraag of het slachtoffer ademde en bij bewustzijn was. Die kon ik toen nog niet beantwoorden, maar ik kreeg te horen dat de ambulance al wel gestuurd werd. Een minuut later hoorde im van mijn bhv'ers dat het slachtoffer bij bewustzijn was en heel summier dat ze onwel was. Ambulance is gewoon met A1 gekomen. Toen de het slachtoffer de ambulance in ging hoorde ik van de vpk dat het om een beroerte ging.

Dit voorbeeld is ook ver voor DIA. De centralisten op de meldkamer zijn gelukkig slim genoeg om indien nodig hier van af te wijken. Bijvoorbeeld als de melding via een tussenpersoon gaat, zoals een receptie of een meldkamer van het rode kruis.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #306 Gepost op: 7 augustus 2016, 21:46:10
Citaat van: oma link=msg=1441117 date=1470591795
In November 2015 schreef de minister van volksgezondheid dat alle Nederlandse meldkamers ProQA of NTS gebruiken. (Beantwoording kamervragen https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2014/11/25/beantwoording-kamervragen-over-gebruik-traumahelikopter/beantwoording-kamervragen-over-gebruik-traumahelikopter.pdf

ProQa is een strak gereguleerd systeem dat door de meldkamers is ingevoerd om een optimale kwaliteit te garanderen. Dit geldt ook voor NTS.

Vroeger was het van belang om mensen aan te leren hoe ze een op een goede, snelle manier de ambulancedienst konden bellen. Tegenwoordig hoef je alleen nog maar 112 in te toetsen. De centralist stelt vragen in de juiste volgorde, iedereen (ehbo-er of niet) hoeft alleen maar te luisteren en antwoorden op de gestelde vragen.

De centralist kan vervolgens aan de lijn blijven om de melder advies te geven of vragen direct 112 terug te bellen als de situatie veranderd.

De uitgerukte ambulancebemanning weet of een slachtoffer ademt, bij bewustzijn is etc. Als een slachtoffer het bewustzijn verliest hoort de centralist het als hij nog aan de lijn hangt of de melder moet hem terugbellen. Als de meldkamer deze informatie heeft stellen ze de ambulancebemanning ook op de hoogte.
Dus zal ook de 112 bellende ambulance pleeg (uit een andere regio) zich moeten onderwerpen aan de ProQA of NTS vragen van de centralist. Of zie ik dat verkeerd.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #307 Gepost op: 7 augustus 2016, 21:58:55
Citaat van: Willem D. link=msg=1441148 date=1470599170
Dus zal ook de 112 bellende ambulance pleeg (uit een andere regio) zich moeten onderwerpen aan de ProQA of NTS vragen van de centralist. Of zie ik dat verkeerd.

Dat zie je aardig goed, ook de ambulancepleeg in de vrije tijd als hij 112 belt voor ambulance in eigen regio.

Ik begrijp ook niet waarom je het onderwerpen noemt aan de ProQA of NTS vragen als je weet dat het de snelste manier is voor de centralist om de melding uit te geven met de juiste prioriteit.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #308 Gepost op: 9 augustus 2016, 11:05:02
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1441115 date=1470591565
Kans is groot dat 9 op de 10 EHBO'ers nooit van een docent geleerd heeft ABC stabiel te zeggen. Ze horen het hun collega's tijdens evenementen/inzetten zeggen en nemen dat over. Of een centralist (van de EHBO club of beveiliging) vraagt ze "per abuis" om "een ABCtje", mogelijk ook omdat ze het gewoon van andere overnemen.

Precies,

Binnen onze afdeling willen mijn collega's en ik geen ABC-stabiel horen en ook geen diagnose. Houd je bij de feiten en benoem deze. Methodisch handelen kan daarbij helpen.

Ik verbaas mij meer over het feit dat nieuwe NHT-leden (en dat zijn er redelijk wat) een EHBO-opleiding doen, daarna de NHT-opleiding en vervolgens op papier meer kunen dan ik kan met maar een normaal EHBO-diploma.  Deze mensen hebben geen enkele EHBO-ervaring.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #309 Gepost op: 9 augustus 2016, 11:33:31
Citaat van: RemRoof link=msg=1441411 date=1470733502

Ik verbaas mij meer over het feit dat nieuwe NHT-leden (en dat zijn er redelijk wat) een EHBO-opleiding doen, daarna de NHT-opleiding en vervolgens op papier meer kunen dan ik kan met maar een normaal EHBO-diploma.  Deze mensen hebben geen enkele EHBO-ervaring.

Omdat ze geen EHBO-ers meer zijn maar de reserve-ambulancedienst bij grootschalige ambulanceinzet.