Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39736 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #320 Gepost op: 13 augustus 2016, 16:34:27
Zuid Limburg krijgt bijstand vanuit Noord Limburg/Brabant en met name vanuit Duitsland en België.
http://www.nifv.nl/upload/125050_668_1206026964062-M_Ramakers_Presentatie_grenzeloze_GHOR.pdf


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #321 Gepost op: 13 augustus 2016, 16:43:16
Het toont aan hoe kwetsbaar je bent bij terreur, een simultane aanslag met een paar bomvesten op treinstations Maastricht, Aken en Luik tijdens de spits zorgt dat drie landen die deelnemen aan de Westerse coalitie tegen ISIS niet weten wat ze mee gaan maken.


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #322 Gepost op: 13 augustus 2016, 17:27:20
Het toont aan hoe kwetsbaar je bent bij terreur, een simultane aanslag met een paar bomvesten op treinstations Maastricht, Aken en Luik tijdens de spits zorgt dat drie landen die deelnemen aan de Westerse coalitie tegen ISIS niet weten wat ze mee gaan maken.

Alleen al een aanslag op treinstation Maastricht zou deze kwetsbaarheid blootleggen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #323 Gepost op: 16 augustus 2016, 01:41:40
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440016 date=1470074107
Het is volgens mij best wel handig te weten of iemand bijvoorbeeld bloedverdunners gebruikt en deze aan komt zetten met een ernstige bloeding, ook als EHBO'er zijnde. Of niet soms?

Of iemand die diabetes heeft?

En ik ga niet vragen of iemand 40 jaar terug iets heeft gehad. Gaat om relevante geschiedenis en dingen die van invloed kunnen zijn.

een BIG geregistreerde zorgprofessional heeft  een zwijgplicht en beroepsgeheim, een niet BIG geregistreede professionele zorgverlener hefet een afgeleide zwijgplicht/beroepsgeheim, een leek , lees EHBO-er heeft niets... dus een patient hoeft geen enkele vraag van een EHBO -er te beantwoorden laat staan dat hij/zij weet of de EHBO-er met de informatie doet, al of niet digitaal bewaard, Komt de privacywetgeving ook ng even de hoek om kijken, plus klachtrecht etc.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #324 Gepost op: 16 augustus 2016, 01:52:16
Citaat van: robin89 link=msg=1440045 date=1470080522
Het grappige in deze hele discussie is dat de "leken EHBO'ers" hun werk in informatie heel belangrijk vinden en dat de pro's aangeven er niet zoveel mee te doen. De EHBO'ers vinden zichzelf onmisbaar, de pro's waarderen ze erg maar wel voor datgeen waar ze initieel voor bedoeld zijn (geen diagnose's, voorgeschiedenissen, medicinale anamnese's).

Nou lijkt het mij toch dat de professionals, die jarenlange opleidingen hebben gedaan ipv de vrijwillige cursus, daar iets meer zicht op hebben? Die werken er elke dag mee, zijn dan toch uitstekend in staat om in te schatten wat er wel en niet van meerwaarde is? Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed dat in elk afzonderlijk topic wat hierover geopend wordt de EHBO'er de professional denkt te kunnen vertellen hoe belangrijk hun bijdrage is voor het werk van de pro. Dat is toch een beetje vreemd?

Begrijp me niet verkeerd, EHBO'ers zijn top! Elke vrijwilliger die zijn kostbare vrije tijd inlevert om anderen te helpen verdienen een pluim! Dat moet blijven, daar moeten we trots op zijn. Maar alsjeblieft mensen, als je meer wilt dan EHBO, volg dan een opleiding. Ik kan het je aanraden, het werken in de acute zorg is echt heel leuk en nog veel leuker als je écht de diepte in kan gaan en écht weet waar je over praat, wat medicatie doet, wat symptomen zijn van ziektebeelden. Tot die tijd, maak je geen grote illusie, je stelt geen diagnose, je bestelt geen ambulance, je observeert symptomen waarvan je klein leed als wonden etc zelf kunt afhandelen, en voor de rest bel je net als elke andere burger 112 waar een professioneel verpleegkundige bepaalt wie en wat er met welke snelheid wel of niet komt.

Nogmaals: EHBO'ers, top! maar blijf bescheiden, ken je grens en ga ervan uit als een ervaren, professionele, elke dag acute zorgverlener daar iets over zegt, dat het wel zal kloppen.
  Een mooie afsluiting dacht ik van de discussie, echter die gaat vrolijk door tot meer dan 18 paginas geouwehoer van super EHBOers die zich onmisbaar achten voor de maatschappij lees: hun patient en die hun handelen baseren op diagnoses en anamneses voor ambuplegen die dat zou fijn zouden waarderen.....   ehbo-er houd je bij je leest, registreer alleen die dingen die je moet verantwoorden voor je eigen EHBO organisatie en ga geen ambulancedienstje spelen, dat is toch echt het verfoeide wannabee gedrag waar acute zorgprofessonals op af knappen.

En met name in de stad komt het me regelmatig voor dat een ehboer zich miskent voelt als ik hem/aahr op zij moet duswen omdat ik zelf de patient wil uitvragen en geen anamneses van meneer of mevrouw de ehbo-er wil aanhoren, zijn ze nog beledigd ook en dat laten ze dan vaak nog luidkeels weten ook...braak... >:( :( :P
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #325 Gepost op: 16 augustus 2016, 01:58:00
Citaat van: leo A link=msg=1440098 date=1470089142
dus patient op straat dood laten gaan. Top zorg.
Infuus klaarmaken kan ik in 10 seconden, daar heb ik echt geen HAP CH voor nodig..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


guest15549

  • Gast
Reactie #326 Gepost op: 16 augustus 2016, 02:26:11
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1442854 date=1471304500
een BIG geregistreerde zorgprofessional heeft  een zwijgplicht en beroepsgeheim, een niet BIG geregistreede professionele zorgverlener hefet een afgeleide zwijgplicht/beroepsgeheim, een leek , lees EHBO-er heeft niets... dus een patient hoeft geen enkele vraag van een EHBO -er te beantwoorden laat staan dat hij/zij weet of de EHBO-er met de informatie doet, al of niet digitaal bewaard, Komt de privacywetgeving ook ng even de hoek om kijken, plus klachtrecht etc.

Het wel of niet beantwoorden van vragen heeft niets met de privacywetgeving te maken. Je mag alles aan iedereen vragen, het gaat om hoe je de gegevens verwerkt.

Daarbij is de Wet Bescherming Persoonsgegevens alleen van toepassing op (deels) geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens en niet-geautomatiseerde verwerking als dat wordt opgeslagen. En ja, daar is in sommige gevallen helaas sprake van.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #327 Gepost op: 16 augustus 2016, 03:04:22
Citaat van: RS496 link=msg=1442857 date=1471307171
Het wel of niet beantwoorden van vragen heeft niets met de privacywetgeving te maken. Je mag alles aan iedereen vragen, het gaat om hoe je de gegevens verwerkt.

Daarbij is de Wet Bescherming Persoonsgegevens alleen van toepassing op (deels) geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens en niet-geautomatiseerde verwerking als dat wordt opgeslagen. En ja, daar is in sommige gevallen helaas sprake van.

Dan heb je mn bericht niet goed gelezen, mijn quote mbt privacywetgeving betreft het bewaren/opslaan van de antwoorden en privacygevoelige gegevens, niet de vragen die de ehbo er aan een slachtoffer stelt. Een medische anamnese uitvragen is geen taak voor een EHBO-er, en daarbij, deze weet niet eens adequaat door te vragen bij onduidelijkheden, gebruik van medische vaktermen / afkortingen etc.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #328 Gepost op: 16 augustus 2016, 07:17:38
Citaat van: RS496 link=msg=1442857 date=1471307171
Het wel of niet beantwoorden van vragen heeft niets met de privacywetgeving te maken. Je mag alles aan iedereen vragen, het gaat om hoe je de gegevens verwerkt.

Daarbij is de Wet Bescherming Persoonsgegevens alleen van toepassing op (deels) geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens en niet-geautomatiseerde verwerking als dat wordt opgeslagen. En ja, daar is in sommige gevallen helaas sprake van.

Je hoort ieder slachtoffer vooraf duidelijk mede te delen dat je een aantal vragen gaat stellen die het slachtoffer niet hoeft te beantwoorden. Het gaat namelijk om iemand die een acuut medisch probleem heeft en de indruk krijgt dat hij te maken heeft met een terzake deskundig persoon, immers een leek zal logischerwijze niet infomeren naar medicatie en onderliggende pathologie.

Het slachtoffer hoort zelfs te weten dat hij medische informatie deelt met een leek en er geen sprake is van enige privacywaarborg of een (afgeleid) medisch beroepsgeheim.

Voorts hoort het slachtoffer ook te weten dat je dingen vraagt maar met de antwoorden helemaal niets kan doen als EHBO-er/leek.


guest15549

  • Gast
Reactie #329 Gepost op: 16 augustus 2016, 13:30:23
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1442859 date=1471309462
Dan heb je mn bericht niet goed gelezen, mijn quote mbt privacywetgeving betreft het bewaren/opslaan van de antwoorden en privacygevoelige gegevens, niet de vragen die de ehbo er aan een slachtoffer stelt. Een medische anamnese uitvragen is geen taak voor een EHBO-er, en daarbij, deze weet niet eens adequaat door te vragen bij onduidelijkheden, gebruik van medische vaktermen / afkortingen etc.

Dan heb je je bericht niet goed geschreven want je impliceert dat het 'uitvragen' van een slachtoffer tegen de wet is.