Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39739 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

guest15549

  • Gast
Reactie #330 Gepost op: 16 augustus 2016, 13:33:08
Citaat van: oma link=msg=1442865 date=1471324658
Je hoort ieder slachtoffer vooraf duidelijk mede te delen dat je een aantal vragen gaat stellen die het slachtoffer niet hoeft te beantwoorden. Het gaat namelijk om iemand die een acuut medisch probleem heeft en de indruk krijgt dat hij te maken heeft met een terzake deskundig persoon, immers een leek zal logischerwijze niet infomeren naar medicatie en onderliggende pathologie.

Het slachtoffer hoort zelfs te weten dat hij medische informatie deelt met een leek en er geen sprake is van enige privacywaarborg of een (afgeleid) medisch beroepsgeheim.

Voorts hoort het slachtoffer ook te weten dat je dingen vraagt maar met de antwoorden helemaal niets kan doen als EHBO-er/leek.

Ik reageerde enkel op het juridische deel.

Ik deel jouw mening wat betreft de (ontbrekende) noodzaak om slachtoffers vragen te stellen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #331 Gepost op: 16 augustus 2016, 14:06:41
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1442224 date=1471098242
Maar waar komen ze dan vandaan is de vraag.

In Utrecht kunnen ze vanaf heel veel kanten komen, voor provincies als Zeeland en Limburg is dat al heel anders.

Limburg ligt opzich nog wel goed als je de grenzen vergeet. Wanneer de Limburgers slim genoeg zijn om een telefoontje naar de oosterburen te plegen zal het snel druk worden. De Duitsers willen graag helpen en kunnen zeer veel materieel leveren. Steden als Aachen, Mönchengladbach, en andere steden uit het Ruhrgebied kunnen meer ambulances specifiek gereserveerd voor rampenbestrijding ophoesten dan dat de Randstad (en z'n omgeving) in z'n totaliteit kan op een rustige dag.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #332 Gepost op: 16 augustus 2016, 14:22:38
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1442916 date=1471349201
Limburg ligt opzich nog wel goed als je de grenzen vergeet. Wanneer de Limburgers slim genoeg zijn om een telefoontje naar de oosterburen te plegen zal het snel druk worden. De Duitsers willen graag helpen en kunnen zeer veel materieel leveren. Steden als Aachen, Mönchengladbach, en andere steden uit het Ruhrgebied kunnen meer ambulances specifiek gereserveerd voor rampenbestrijding ophoesten dan dat de Randstad (en z'n omgeving) in z'n totaliteit kan op een rustige dag.

Weet dat 2 jaar terug op Pinkpop toen zonder problemen er 6 Duitse ambulances stonden. En dit was dan de "gewone" Rettungsdienst en nog niet eens de Kathastrophenschutz.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #333 Gepost op: 16 augustus 2016, 14:23:11
Citaat van: RS496 link=msg=1442908 date=1471347023
Dan heb je je bericht niet goed geschreven want je impliceert dat het 'uitvragen' van een slachtoffer tegen de wet is.
 J eleest t weer niet adequaat, ik impliceer dat uitvragen van anamnese geen  TAAK voor een EHBO-er is. simple as that!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #334 Gepost op: 16 augustus 2016, 14:24:35
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1442916 date=1471349201
Limburg ligt opzich nog wel goed als je de grenzen vergeet. Wanneer de Limburgers slim genoeg zijn om een telefoontje naar de oosterburen te plegen zal het snel druk worden. De Duitsers willen graag helpen en kunnen zeer veel materieel leveren. Steden als Aachen, Mönchengladbach, en andere steden uit het Ruhrgebied kunnen meer ambulances specifiek gereserveerd voor rampenbestrijding ophoesten dan dat de Randstad (en z'n omgeving) in z'n totaliteit kan op een rustige dag.
Dat zijn vast geen ALS ambulances zoals in NL ...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


guest15549

  • Gast
Reactie #335 Gepost op: 16 augustus 2016, 14:26:35
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1442918 date=1471350191
 J eleest t weer niet adequaat, ik impliceer dat uitvragen van anamnese geen  TAAK voor een EHBO-er is. simple as that!

Dat dat geen taak is van een EHBO'er (waar ik het trouwens als ehbo'er mee eens ben) is wat je expliciet zei, maargoed, dan wordt het een heel taalkundige discussie en dat heeft weinig zin.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #336 Gepost op: 16 augustus 2016, 14:47:54
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1442919 date=1471350275
Dat zijn vast geen ALS ambulances zoals in NL ...

Gewoon op niveau van de Duitse Ambulancedienst. Ze zijn inderdaad lager opgeleid dan in Nederland. Maar leveren wel een 100 tal ambulances in een uur zonder dat er dekkingsproblemen ontstaan.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #337 Gepost op: 16 augustus 2016, 14:57:02
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1442919 date=1471350275
Dat zijn vast geen ALS ambulances zoals in NL ...

De Rettungsdienst in Duitsland is inderdaad wat lager opgeleid dan de Nederlandse ambulance. Maar zij doen tot op bepaald niveau hetzelfde werk (wat zij exact wel/niet mogen durf ik niet te zeggen). Daar hebben ze losse "Notartzen" voor als het nodig is. Dat is dus een arts die zelfstandig rijdt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #338 Gepost op: 16 augustus 2016, 15:28:16
Volgens euregionale afspraken verleent elke dienst, volgens zijn eigen richtlijnen, de zorg. De Duitse collega's werken dus volgens eigen systeem: met Rettungsassistenten en Notartzen.
Rettungsassistenten hebben idd minder bevoegdheden dan ambulanceverpleegkundigen. Daarom werken ze met Notartzen.


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #339 Gepost op: 16 augustus 2016, 15:31:18
Overigens is het in de reguliere ambulancezorg in Zuid Limburg gebruikelijk dat men hulp krijgt van de Duitse collega's. Dagelijks krijgen Nederlandse patiënten een Duitse ambulance voor de deur, omdat er regionaal in Zuid Limburg paraatheidsproblemen zijn.