Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 40563 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

leo A

• Forum gebruiker
  • LOTUSŪkring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #90 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:47:45
Citaat van: oma link=msg=1440056 date=1470081912
Noem jij het dan maar normaal als er drie ambulancemedewerkers ter plaatse zijn, een verpleegkundige die al mee helpt en het nog nodig is dat iemand in de korte broek op de slippers een infuus moet klaarmaken. Het zal wel vallen onder de noemer hoogwaardige ambulancezorg leveren door de Nederlandse RAV.
als er 2 een infuus aan het prikken zijn, de 3e aan het intuberen is en de 4e medicatie aan het optrekken is, dan is er niemand om het infuus klaar te maken. Heeft niets met hoogwaardige ambu zorg te maken, maar gewoon ff helpen op de momenten dat het nodig is en kan. Wordt hier gewaardeerd. Zeker als ze je kennen en weten wat je kan. Maar in Quatar hebben ze kennelijk geen hulp nofig met zo'n perfecte 1e en 2e lijns zorg.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #91 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:52:05
Citaat van: senseihomer link=msg=1440082 date=1470087531

Wat is de (meer) waarde van deze laatste opmerking? Vind ik niet echt `hoogleraar`  waardig, als zo over EHBO-ers wordt gedacht

Nou.., dan vind jij ook wat. Soms zit er een ogenschijnlijke luchtige opmerking enorm veel waarheid. En die waarheid wordt in deze discussie maar weer eens benadrukt. Daarmee was deze opmerking, die vele jaren geleden is gemaakt, zijn tijd ver vooruit.

leo A

• Forum gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:53:11
Citaat van: Expert link=msg=1440078 date=1470086910
Dat durf ik ter discussie te stellen. Je bent namelijk bezig met allerlei bijzaken die je afleiden van je oorspronkelijke taak en daarmee ben je vooral bezig met jezelf en niet met het slachtoffer.
stel dat rustig ter discussie. Ik ben er voor het slachtoffer. Idd om ernstige bloedingen te stelpen en de ademweg vrij te houden/maken. Dat heeft ook bij mij prio. Daarna pas de rest om info te achterhalen indien nodig. En bij een gebroken been boeit het mij niet of het so wel/geen ziektes heeft, medicatie gebruikt of wat ook. Bij andere cases wellicht wel.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-

Ambubroeder

• Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • Be the change you want to see
Reactie #93 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:55:53
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440085 date=1470087939
Uberhaupt wordt hier door enkele personen heel erg laag dunkend gedacht over EHBO'ers. Alsof we op een zaterdagmiddagje paar uurtjes les hebben gevolgd, papiertje krijgen en 2 jaar erna weer een zaterdagmiddagje les volgen omdat anders het papiertje afloopt.

En ja, zoals ik al eerder aangaf: Je hebt altijd van die EHBO'ers die denken dat ze arts zijn. Die zul je ook altijd houden. En je zult er ook altijd houden die maar 1x in het jaar een herhalingsmiddagje hebben "omdat het moet". Maar zeker hier op het forum zijn er genoeg die zeer geregeld herhalingslessen hebben en inzetten draaien waarbij ze iets moeten doen (van pleistertje plakken tot reanimatie). Dat zijn over het algemeen wel de mensen die een inschatting kunnen maken of er een ambulance nodig is (professionele hulp) of dat het ook zonder gele auto kan en iemand naar de HAP sturen.

Jawel, er is vaker eerder dit topic gezegd dat ik niet de MKA kan/mag bellen met de vraag voor een ambulance (en de reden waarom!). Want dit bepaald de computer na het invoeren van gegevens.

Vind je niet dat je jezelf nu een beetje laat kennen? Er is je verteld dat jij niet kan bellen om te zeggen dat je een ambulance wilt hebben. Je stelde het daar, in combinatie met jouw diagnose, alsof jij de meldkamer  verteld dat er een ambulance moet komen. Er is je verteld dat degene die dat beslist de centralist van de meldkamer is. Nergens staat dat nij niet mag bellen met de vraag om een ambulance. Je wekt nu de indruk dat je aan het stampvoeten bent omdat je wat, door jouzelf ongenuanceerde, uitspraken hebt gedaan waarop je verbeterd bent. Laat dat nou precies de indruk zijn die de overijverige EHBO'er altijd wekt. Erg goed bedoelt maar té veel willen

Nogmaals, ik oordeel niet over jou EHBO kwaliteiten en waardeer ze allemaal stuk voor stuk, maar je bent nu een beetje flauw bezig

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #94 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:57:22
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440085 date=1470087939

Uberhaupt wordt hier door enkele personen heel erg laag dunkend gedacht over EHBO'ers. Alsof we op een zaterdagmiddagje paar uurtjes les hebben gevolgd, papiertje krijgen en 2 jaar erna weer een zaterdagmiddagje les volgen omdat anders het papiertje afloopt.

Dat zie je echt verkeerd. Ik heb groot respect voor EHBO'ers. In de vele jaren die ik op dit forum actief ben, heb ik dit keer op keer benadrukt.

Ik heb echter een bloedhekel aan overijverige lieden die onder het mom van EHBO zelf gaan lopen klooien, hun taak uit het oog verliezen en daarmee een slachtoffer ernstig tekort doen.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:58:26
Citaat van: leo A link=msg=1440087 date=1470088065

als er 2 een infuus aan het prikken zijn, de 3e aan het intuberen is en de 4e medicatie aan het optrekken is, dan is er niemand om het infuus klaar te maken. Heeft niets met hoogwaardige ambu zorg te maken, maar gewoon ff helpen op de momenten dat het nodig is en kan. Wordt hier gewaardeerd. Zeker als ze je kennen en weten wat je kan. Maar in Quatar hebben ze kennelijk geen hulp nofig met zo'n perfecte 1e en 2e lijns zorg.

In Nederland ook niet. Gewoon wegwezen!

leo A

• Forum gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:03:51
Als iedereen!!!!!!! de ander nu eens in zijn waarde laat, en accepteert dat we allemaal voor het so/ de patient bezig zijn. Ja, er zijn wannabee EHBOers die arts willen spelen. Hebbe wij op onze club ook. Maar dan wordt zo iemand er heel snel uitgehaald. We hebben als vereniging wel onze kwaliteit hoog staan, en dat is de zorg voor 'onze' slachtoffers. En ehboers hebben de ambu nodig en andersom ook. Net als de seh en het mmt. We hebben elkaar nidig, dus waardeer en respecteer elkaar dan ook.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #97 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:05:01
Citaat
Nou.., dan vind jij ook wat. Soms zit er een ogenschijnlijke luchtige opmerking enorm veel waarheid. En die waarheid wordt in deze discussie maar weer eens benadrukt. Daarmee was deze opmerking, die vele jaren geleden is gemaakt, zijn tijd ver vooruit.

oh, maar ik wel meer, maar zeg niet alles

want ik vraag me nog steeds af wat de (meer) waarde is

Ik kan het alleen interpreteren als dat er misschien meer schade dan goeds wordt gedaan, maar zou afdoen aan de discussie in mijn ogen

Citaat
hetzelfde als deze opmerking, volgens mij was jij er zelf niet bij en jij kunt niet oordelen of de aanwezige hulpverleners het als storend hebben ervaren. Persoonlijk geef ik Grumpy91 het voordeel van de twijfel in zijn woorden dat hen het als prettig hebben ervaren

leo A

• Forum gebruiker
Reactie #98 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:05:42
Citaat van: Expert link=msg=1440093 date=1470088706
dus patient op straat dood laten gaan. Top zorg.

Ambubroeder

• Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • Be the change you want to see
Reactie #99 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:06:45
Citaat van: leo A link=msg=1440095 date=1470089031
Als iedereen!!!!!!! de ander nu eens in zijn waarde laat, en accepteert dat we allemaal voor het so/ de patient bezig zijn. Ja, er zijn wannabee EHBOers die arts willen spelen. Hebbe wij op onze club ook. Maar dan wordt zo iemand er heel snel uitgehaald. We hebben als vereniging wel onze kwaliteit hoog staan, en dat is de zorg voor 'onze' slachtoffers. En ehboers hebben de ambu nodig en andersom ook. Net als de seh en het mmt. We hebben elkaar nidig, dus waardeer en respecteer elkaar dan ook.

Volgensmij wordt er keer op keer waardering uitgesproken. Jij geeft aan dat er mensen zijn die niet goed bezig zijn. Ik en anderen ook. Jij zegt dat ze eruit geplukt worden. Hier worden ervaringen genoemd waarin die mensen toch bij een patiënt bezig zijn wat door sommige als gevaar wordt gezien. We weten allemaal dat het zo is, maar er zijn hier ook mensen die dit niet willen horen. Die nemen algemene kritiek op als persoonlijk.