Video: Crisis (NPS, 2000)
http://www.youtube.com/watch?v=uu-4Hpv-U18
Eerste deel van een vijfdelige serie programma's in de vorm van een rollenspel waarin een crisisteam, bestaande uit prominente Nederlanders, een crisis krijgt voorgelegd die het moet oplossen. Het overleg van het crisisteam wordt afgewisseld met nagespeelde nieuwsberichten en telefoontjes, die de ontwikkelingen in de zaak weergegeven en het overleg beïnvloeden.
Dit chaotische traditionele mondelinge crisisberaad illustreert hoe belangrijk het is, om ICT in te zetten, bij het beheersen van de informatiestromen tijdens een crisis.
Video: Web Conferencing vs. Videoconferencing vs. Webcasting
https://www.youtube.com/watch?v=zPo0P1ulYcUDigitaal vergaderen
Crisisoverleg moet snel, doelmatig, slagvaardig, duidelijk en overzichtelijk zijn. Dat geldt zeker bij rampen. Efficiënter dan traditioneel vergaderen is digitaal vergaderen, via vergader-software.
Communicatie wordt daarbij door de deelnemers ingevoerd via toetsenborden op bijvoorbeeld tablet-pc’s of laptops (eventueel met externe beeldschermen).
Daarbij kan eventueel aanvullend een video-verbinding worden gebruikt. Bijvoorbeeld voor het volgen van publieke nieuwsuitzendingen, beelden van body-cams van hulpverleners ter plaatse, radiocommunicatie van hulpverleners, en actuele videobeelden die burgers op internet zetten.
Bij digitaal vergaderen kunnen de deelnemers samen in dezelfde ruimte zijn, of via (mobiel) internet communiceren over zeer grote afstanden. Door te vergaderen via internet, kunnen reiskosten en reistijd worden bespaard. Daarmee kan enorme tijdwinst worden behaald, die bij crisisoverleg vaak cruciaal is.
De deelnemers aan digitaal vergaderen kunnen direct meedoen via bijvoorbeeld een tablet-pc, vanuit hun kantoor, woonhuis, of hotel, of vanaf een parkeerplaats, enz.
Overige medewerkers, politici, ambtenaren, militaire commandanten, adviseurs, experts, informanten, hulpverleners ter plaatse, journalisten en woordvoerders van maatschappelijke organisaties en zorginstelllingen, kunnen desgewenst direct meelezen met de vergadering.
En zij kunnen zo nodig meedoen met de discussie in bepaalde vensters, of daarvan worden buitengesloten, afhankelijk van hun individuele autorisatie. Voor de snelle organisatie van een dergelijke digitale overlegstructuur tijdens crisisberaad, is specifieke deskundigheid wenselijk.
Moderne vergader-software heeft veel geavanceerde mogelijkheden. Bijvoorbeeld aparte functies en vensters voor samenvattingen, kleurmarkeringen, prioritering, overzichten, landkaarten, weerkaarten, locatie van risicobronnen zoals chemische opslag, zorginstellingen, hulpverleners en slachtoffers, verkeerssituatie, tijdschema’s, tabellen, genomen besluiten, achtergrondinformatie, nieuwsoverzichten, stappenplannen, organogrammen, deelnemersprofielen, flow charts, polls, ruggespraak, inspraak, adreslijsten, anonieme brainstorming, publieke social media, enzovoort.
Voor verkennende proefprojecten met elektronisch vergaderen, kan eventueel ook gewone forum-software worden gebruikt, die wordt beveiligd met een wachtwoord. Of er kan eventueel gebruikt worden gemaakt van chat-software of instant-messaging-software.
Elf trends voor de toekomst van digitaal vergaderen
http://www.socialmediameetlat.nl/pdf/joosten.pdfArtikel over digitaal vergaderen
http://blog.ibabs.eu/met-digitaal-vergaderen-je-besluitvorming-versnellenWikipedia over web-conferencing
https://en.wikipedia.org/wiki/Web_conferencingVergelijking van web-conferencing-software
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_web_conferencing_softwareWikipedia over collaborative software
https://en.wikipedia.org/wiki/Collaborative_softwareWikipedia over electronic meeting systems
https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_meeting_system