ambulancebroeder voor de rechter

Auteur Topic: ambulancebroeder voor de rechter  (gelezen 13942 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #60 Gepost op: 14 oktober 2005, 09:55:50
Slaat niet op jou Henk.... ;)
Mooi, gelukkig!  ;D

Het was gisteren bij SBS op TV. De vader vertelde dat hij idd twee keer eerder naar het ziekenhuis vervoerd was met een OD en daarbij niet makkelijk was, hij krijgt dan een paniek aanval. De derde keer werd hij ipv naar het ziekenhuis naar een politiecel vervoerd en daar voorover geboeid op een matras gelegd waarna hij is overleden.

Henk 


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #61 Gepost op: 16 oktober 2005, 12:29:46
Als het op SBS was geweest.....dan moet het waar zijn! Kijk, dit soort media is alleen geintereseerd in sensationele berichtgeving en geen weergave van de feiten. Ik heb de casus gelezen en ik heb nog mijn twijfels of de collega in kwestie fout heeft gehandeld. Hij ging uit van een een psychiatrische ziektebeeld. Hij verzoekt de huisarts en RIAGG ter plaatse te komen beoordelen, ze weigeren, hij spreekt vervolgens af dat de RIAGG op het politieburo komt kijken. Lijkt mij een normale gang van zaken, wij kunnen niet urenlang gaan wachten op andere hulpverleners totdat ze een keer tijd hebben.

Als hij een gedegen anamnese heeft afgenomen en lichamelijk onderzoek heeft verricht, dan is hij m.i. niet nalatig geweest.

Ik vind de eis van het OM trouwens wel zwaar overdereven, 10 maanden vastzitten voor het maken van een fout is wel erg zwaar.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #62 Gepost op: 16 oktober 2005, 18:38:57
Als het op SBS was geweest.....dan moet het waar zijn! Kijk, dit soort media is alleen geintereseerd in sensationele berichtgeving en geen weergave van de feiten. Ik heb de casus gelezen en ik heb nog mijn twijfels of de collega in kwestie fout heeft gehandeld. Hij ging uit van een een psychiatrische ziektebeeld. Hij verzoekt de huisarts en RIAGG ter plaatse te komen beoordelen, ze weigeren, hij spreekt vervolgens af dat de RIAGG op het politieburo komt kijken. Lijkt mij een normale gang van zaken, wij kunnen niet urenlang gaan wachten op andere hulpverleners totdat ze een keer tijd hebben.

Als hij een gedegen anamnese heeft afgenomen en lichamelijk onderzoek heeft verricht, dan is hij m.i. niet nalatig geweest.

Ik vind de eis van het OM trouwens wel zwaar overdereven, 10 maanden vastzitten voor het maken van een fout is wel erg zwaar.

Carl.


Voor het maken van een fout hoef je niet te zitten. SBS6 was heel netjes, liet wel de bedroefde vader aan het woord. Ik denk niet dat je vol kan houden dat alles naar wens is gegaan. Het gaat er om of er sprake is van "nalatigheid".

Henk
Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #63 Gepost op: 16 oktober 2005, 20:46:34
Ik denk dat inspectie zal beoordelen, of de vervoersvraag had moeten ingevuld, of dat de betreffende ambupleeg zelf een eigen beslissing heeft genomen, die beter aan een andere had kunnen overlaten, dus misschien alsnog had moeten vervoeren

Hoe je het ook bekijkt, de uitspraak in deze casus, zal enorm bepalend zijn de werkwijze van een ambulanceverpleegkundige. Gechargeerd gezegd. "zelf doktoren" of bij twijfel (ook al lijkt het onzinnig) toch vervoeren...

Of durven we straks nog van het protocol af te wijken omdat we een eigen beslissing durven nemen..


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #64 Gepost op: 18 oktober 2005, 00:00:25
Citaat
Voor het maken van een fout hoef je niet te zitten
Citaat
Het gaat er om of er sprake is van "nalatigheid".

Henk,

Interessant uitgangspunt, heb je daar meer informatie over?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #65 Gepost op: 18 oktober 2005, 13:04:04
Henk,

Interessant uitgangspunt, heb je daar meer informatie over?
Ja op het internet is een geval beschreven waarbij een bejaarde mijnheer een ongeluk (aanrijding) kreeg, gebroken ribben had en dat over het hoofd zag en niet vervoerde. De uitspraak was vrij van vervolging omdat er geen sprake was van "nalatigheid". Het is mogelijk dat de pleeg deze zaken over het hoofd heeft gezien bij het top tot teen onderzoek.
"Geen sprake van nalatigheid" daarom geen vervolging. Daaruit volgt wel sprake van nalatigheid: wel vervolging. Wanneer ben je nalatig? als je op (meerdere) punten het protocol niet volgt terwijl er sprake is van duidelijk lichamelijk letstel of gevaar daar voor. Dingen die je wel gezien hebt maar genegeerd. Dat is nalatig, dan doe je niet waar je voor aangenomen bent. Als ik een batterij vergeet in een draadloze microfoon te doen ben ik slordig en is dat een fout. Als ik een licht effect op 15 m boven een menigte hang en ik zeker 'm niet ben ik nalatig, zeker als het ding naar beneden komt.

Henk


wilco5379

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #66 Gepost op: 18 oktober 2005, 22:54:38
Oke ik ben laat met de reactie maar toch. ik kan me nu voorstellen dat een ambu pleeg zegt van ik vervoer hem pas als er politie bij is. Want regel 1 geld voor elke hulpverlener. In regel 1 staat LET OP GEVAAR VOOR JE ZELF EN OMSTANDERS EN DAN PAS HET SLACHTOFFER.
als de pleeg wordt veroordeeld dan is de politie ook schuldig. Want toen hij overleed verbleef hij in een politie cel. En dan heeft de politie zelf niet goed op gelet.
ehbo'er plv hoofd bhv'er


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #67 Gepost op: 18 oktober 2005, 23:35:25
Oke ik ben laat met de reactie maar toch. ik kan me nu voorstellen dat een ambu pleeg zegt van ik vervoer hem pas als er politie bij is. Want regel 1 geld voor elke hulpverlener. In regel 1 staat LET OP GEVAAR VOOR JE ZELF EN OMSTANDERS EN DAN PAS HET SLACHTOFFER.
als de pleeg wordt veroordeeld dan is de politie ook schuldig. Want toen hij overleed verbleef hij in een politie cel. En dan heeft de politie zelf niet goed op gelet.

Wie denk je dat 'm naar de politiecel vervoerd heeft...

Henk


Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #68 Gepost op: 27 oktober 2005, 15:47:18
Rechter spreekt ambulancebroeder vrij
AMSTERDAM - De rechtbank in Amsterdam heeft donderdag een 55-jarige ambulancebroeder vrijgesproken voor betrokkenheid bij de dood van een verwarde drugsverslaafde. Het Openbaar Ministerie had vijftien maanden cel, waarvan vijf voorwaardelijk, geëist.
 
Op 19 augustus 2003 had S. D. verzuimd de 33-jarige verslaafde vanuit zijn woning naar een ziekenhuis te vervoeren. De verpleegkundige liet de man achter op een politiebureau, waar de man later overleed aan een overdosis cocaïne.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #69 Gepost op: 27 oktober 2005, 15:54:19
Ben benieuwd naar de motivatie ..