Eerste hulp bij wielrennen: 'Wielrenster Van Vleuten moet lang wachten op hulp na valpartij'

Auteur Topic: Eerste hulp bij wielrennen: 'Wielrenster Van Vleuten moet lang wachten op hulp na valpartij'  (gelezen 15831 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
We gaan nu meer naar de discussie over veiligheid in verschillende sporten.

Natuurlijk volgde van Vleuten haar ideale lijn en remde ze niet af! Ze lag op kop van de Olympische wedstrijd! Iedereen wil zijn wedstrijd winnen (of geen tijd verliezen in rondes), maar deze is helemaal speciaal voor de sporters! Ze is net boven haar kunnen door de bocht gegaan met alle gevolgen van dien. Maar als je dan ook ziet dat Nibali, die toch een erkend daler is, ook onderuit ging, door zijn mede vluchter, is er soms geen peil op te trekken. Vos zat boven aan de klim op ongeveer 2.5 minuut en kwam onder de 2 minuten als 9e binnen. Van Vleuten heeft hier gegokt en verloren.

Een valpartij als in de beelden van de ronde van Qatar zul je waarschijnlijk altijd houden, als is de weg 100 meter breed. Je rijd met pakweg 100 renners op een kluitje, als er een iets van koers veranderd is de kans groot dat hij iemand raakt en dat diegene zijn evenwicht verliest en valt. Dat is ook een van de redenen dat ze bij grote ronde's de regel hebben ingevoerd dat je, als je in de laatste 3 kilometer zit en valt of pech hebt (al weet ik pech niet zeker), je toch de tijd krijgt van de 1e renner van die groep.

Dat je bij motor races minder gewonden ziet heeft mi (als leek zijnde) 3 redenen.
Ten eerste hebben de coureurs een redelijke voorwaartse snelheid.
Ten tweede: Ze hebben de ruimte om 'uit te kunnen glijden', oftyewel, geen obstakels vlakbij waar ze op klappen.
Ten derde: Het leren pak heeft een veel grotere slijtvastheid dan het tricot wat wielrenners dragen.

Als ze dit kunnen verstevigen met kevlar en dat daardoor minder snel schaafwonden optreden zou een hele goed zaak zijn. En zeker als het ook armen en benen bedekt!

Maar het is en blijft een wielerwedstrijd op de openbare weg. Het enigste wat van Vleuten misschien had kunnen redden van een val, is als er daar dranghekken gestaan hadden. Has ze, misschien, tegen het hek geklapt, en daarna, misschien, de wedstrijd alsnog kunnen winnen, mits geen schade aan de fiets. Maar dat zijn teveel, mits, misschien, wat als.....


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Citaat van: batoutofhell link=msg=1441460 date=1470752595


Dat je bij motor races minder gewonden ziet heeft mi (als leek zijnde) 3 redenen.
Ten eerste hebben de coureurs een redelijke voorwaartse snelheid.
Ten tweede: Ze hebben de ruimte om 'uit te kunnen glijden', oftyewel, geen obstakels vlakbij waar ze op klappen.
Ten derde: Het leren pak heeft een veel grotere slijtvastheid dan het tricot wat wielrenners dragen.

Peut ... wrong

De heren en dames in de hogere niveaus van moto races kunnen wel degelijk vallen. Hierbij bedoel ik dat er een overduidelijk verschil is tussen een amateur die valt of een prof.  De prof weet hoe hij/zij zich moet houden (is ook de ervaring die meespeelt van regelmatig het asfalt van dichtbij te bekijken) om zo min mogelijk letsel te hebben en dat ze niet na 2 seconden uitgerold/gegleden zijn. Zij staan pas op als ze effectief stil liggen.

Als je tegen +200 km/u onderuit gaat, lijkt het als je bij 50 km/u verder aan het glijden bent dat je stil ligt. Dan proberen op te staan is nefast ... en dat hebben de knoken dan weer niet graag.

Ruimte om uit te glijden hebben ze niet altijd. Ja op de moderne getekende circuits wel, waar de muren heel ver van de baan liggen. Maar op de "oudere" circuits en de straatraces (zegt de TT Isle of man jullie iets?) is dit totaal niet. En daar helpt het leren pak niet tegen. Wel om de onderdelen een beetje binnen boord te houden.  Het pak helpt wel tegen het glijden over het asfalt natuurlijk.

Manier van vallen bij motoraces is heel anders dan bv BMX/wielrennen die inderdaad als een patattenzak tegen de grond smakken.

Maar (ongelukkige) ongevallen zullen altijd en overal blijven gebeuren, hoe veilig je het ook maakt en hoe snel er ook hulp bij is.


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Om bij de moto's te blijven ...

Citaat
'Wielerkoersen moeten hulp krijgen van ambulancemotoren'
Professionele wielerkoersen moeten gaan werken met ambulance-motoren.

Dat zegt Maastrichtenaar Jos Benders, medisch begeleider van wielerkoersen, na de dramatische val van Annemiek van Vleuten zondag.

Beton
Van Vleuten viel in de afsluitende afdaling van de Olympische wegwedstrijd. Ze botste tegen de betonnen wegrand, en bleef minutenlang liggen. Het duurde erg lang voordat Van Vleuten medische bijstand kreeg, zo bleek uit een filmpje van een toeschouwer.

Richtlijnen
"Ze had dood kunnen zijn", zo beaamt ook Benders. "De val van Annemiek geeft aan dat de medische begeleiding beter moet", aldus de Maastrichtse sportarts, die voor de UCI eerder richtlijnen voor medische begeleiding op papier zette.

Te lang
"Tot nu toe hebben we het gered met alleen logistieke eisen over het aantal medische begeleiders in de koers. Maar we moeten ook snel ter plekke kunnen zijn, dat staat nu nergens beschreven. Wielerkoersen zouden moeten gaan werken met ambulance-motoren. Daarmee is de medische begeleiding veel wendbaarder. De motor kan dichter bij de kopgroep rijden. Dan was de medische bijstand voor Van Vleuten ook veel sneller geweest, de motor had dan achter de groep van Van der Breggen gereden. Nu duurde het echt veel te lang", zo zegt arts Jos Benders.

Eneco Tour
"We gebruiken de ambulance-motoren komende maand in drie etappes van de Eneco Tour", zo zegt Benders, voorheen voorman van de stichting Service Medical die wielerkoersen begeleidde. De begeleiding van sportwedstrijden doet Benders nu met het Star of Life-team.

http://www.1limburg.nl/wielerkoersen-moeten-hulp-krijgen-van-ambulancemotoren


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: oma link=msg=1441231 date=1470654779
Rustig blijven ademhalen, als Oma iets niet weet probeert ze het voor je op te zoeken.
 haha geweldig ;-)  Oma leert klein kind rustig en wijs de les  ;) ;D ;)   hopen dat t klein kind het begrijpt..  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Mijn motorrijinstructeur zei altijd tegen zijn cursisten: " je helm kan je leven redden, je pak heb je aan zodat de orthopeed alle stukjes bot een beetje handig bij elkaar kan vinden en de ambulance niet een stukje op straat vergeet."


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Vriendelijk verzoek om dit topic te beperken tot wielrennen. Al is motorrijden ook erg interessant, een apart topic is dus zeer welkom.

Ir. Auditor


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Brian Cookson OBE
@BrianCooksonUCI 15m
Very happy to read that you'll soon leave the hospital @AvVleuten I wish you well and see you soon on the roads
Annemiek van Vleuten
@AvVleuten 2h
An update and a big thank you from me to all of you on my website (Dutch and English) >
http://www.annemiekvanvleuten.nl/nieuws/uit-het-ziekenhuis-en-bedankt-voor-alle-reacties/


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: oma link=msg=1441394 date=1470728455
☣ Chris Harte ☣
@minime999
Anything wrong with yet another medical picture from #RioOlympics2016  
Daily Mail Australia
@DailyMailAU
#AUS cyclist @MelissaMHoskins rushed to hospital after horror crash while training #Rio2016
http://www.dailymail.co.uk/sport/olympics_2016/article-3730181/Rio-2016-Australian-world-champion-track-cyclist-Melissa-Hoskins-rushed-hospital-horror-crash-training-team-mates-Olympic-velodrome.html  





Er wordt nog vrolijk geplankt ( en behoorlijk verkeerd, arme overstrekte beentjes, ) in Rio... Nieuwe inzichten opgedaan rond 2010 zijn daar nog totaal niet doorgedrongen  ( Cnadian C Spine onderzoek etc)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
onnodige opmerking verwijderd.

Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1441533 date=1470768132
Er wordt nog vrolijk geplankt ( en behoorlijk verkeerd, arme overstrekte beentjes, ) in Rio... Nieuwe inzichten opgedaan rond 2010 zijn daar nog totaal niet doorgedrongen  ( Cnadian C Spine onderzoek etc)

Geplankt worden wordt zelfs in de VS nog vrijwel standaard gedaan bij (bijna) elk slachtoffer, dus vind het niet vreemd dat ze dan zelfs in Brazilië achterlopen met betrekking tot de nieuwe inzichten.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1441533 date=1470768132
Er wordt nog vrolijk geplankt ( en behoorlijk verkeerd, arme overstrekte beentjes, ) in Rio... Nieuwe inzichten opgedaan rond 2010 zijn daar nog totaal niet doorgedrongen  ( Cnadian C Spine onderzoek etc)

+ T-pod (pelvic binder)

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1441535 date=1470769000
onnodige opmerking verwijderd.

Geplankt worden wordt zelfs in de VS nog vrijwel standaard gedaan bij (bijna) elk slachtoffer, dus vind het niet vreemd dat ze dan zelfs in Brazilië achterlopen met betrekking tot de nieuwe inzichten.

In Kinshasa doen ze het nog steeds standaard met de kruiwagen.