GRIP 1 Zeer grote brand compagnie inzet (duinen) Frederiksweg - Schoorl 08-08-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand compagnie inzet (duinen) Frederiksweg - Schoorl 08-08-2016  (gelezen 8577 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1441271 date=1470661615
De brand op de Hoge Veluwe. Alle gealarmeerde Bluseenheden (ook interregionaal) waren natuurbrandbestrijding of in elk geval 4x4. Er is geen sprake geweest van de inzet van 4x2 TS'sen. Wanneer een bijstand verlenende regio aan Gelderland-Midden of Noord- en -Oost Gelderland zou melden 4x2's te sturen wordt de bijstand geannuleerd en de volgende regio gebeld. ;)

In de bijstand wordt gewerkt vanuit de lijst van LOCC. Alleen regio's die minimaal een compagnie 4x4 op kunnen hoesten worden aangesproken, alle tussenliggende regio's, die dat niet kunnen, worden overgeslagen.

Correct, inderdaad allemaal terreinvaardig. Echter niet allemaal voor natuurbrandbestrijding, daar doelde ik in eerste instantie op. De voertuigen welke wel terreinvaardig waren, maar niet nbb, zijn die alleen ingezet voor waterwinning?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: honderd link=msg=1441342 date=1470691119
Correct, inderdaad allemaal terreinvaardig. Echter niet allemaal voor natuurbrandbestrijding, daar doelde ik in eerste instantie op. De voertuigen welke wel terreinvaardig waren, maar niet nbb, zijn die alleen ingezet voor waterwinning?

Voor de hele provincie Brabant bestaat er maar 1 voertuig geschikt voor Natuurbrandbestrijding. Namelijk de Tankwagen van Woensdrecht. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat er gewone 4x4's ingezet gingen worden. Immers stonden zo'n beetje alle volwaardige Natuurbrandvoertuigen (Welke via het LOCC beschikbaar zijn) al terplaatse. De eerste 5 Compagnies waren ongeveer allemaal TS-NBB.

De Brabantse voertuigen zijn alleen ingezet voor aflossing en de nachtwacht. Echte bluswerkzaamheden zijn niet meer uitgevoerd. De ploegen van de Veluwe, Utrecht en Twente hadden de grote vuurhaarden al uit, en de brand was zo snel gegaan over de heide heen gewaaid dat er bijna geen grondvuur te vinden was.

De Brabantse ploegen hebben het terrein de hele nacht (zonder echte inzet) bewaakt, en zijn in de ochtend afgelost door 2 Regionale compagnies met TS-NBB wagens.

Voor waterwinning waren de voertuigen niet nodig. Met een 6 tal grote tankwagens, 4 WIP containers en een hoop ander materiaal was dat al redelijk goed geregeld door de ploegen van de Veluwe zelf. Echter heeft men wel besloten dat het nog beter kon dus komen er diverse extra tankwagens bij in de omgeving.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1441350 date=1470692811
Voor de hele provincie Brabant bestaat er maar 1 voertuig geschikt voor Natuurbrandbestrijding. Namelijk de Tankwagen van Woensdrecht. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat er gewone 4x4's ingezet gingen worden. Immers stonden zo'n beetje alle volwaardige Natuurbrandvoertuigen (Welke via het LOCC beschikbaar zijn) al terplaatse. De eerste 5 Compagnies waren ongeveer allemaal TS-NBB.

De Brabantse voertuigen zijn alleen ingezet voor aflossing en de nachtwacht. Echte bluswerkzaamheden zijn niet meer uitgevoerd. De ploegen van de Veluwe, Utrecht en Twente hadden de grote vuurhaarden al uit, en de brand was zo snel gegaan over de heide heen gewaaid dat er bijna geen grondvuur te vinden was.

De Brabantse ploegen hebben het terrein de hele nacht (zonder echte inzet) bewaakt, en zijn in de ochtend afgelost door 2 Regionale compagnies met TS-NBB wagens.

Voor waterwinning waren de voertuigen niet nodig. Met een 6 tal grote tankwagens, 4 WIP containers en een hoop ander materiaal was dat al redelijk goed geregeld door de ploegen van de Veluwe zelf. Echter heeft men wel besloten dat het nog beter kon dus komen er diverse extra tankwagens bij in de omgeving.

Duidelijk verhaal! Met Brabantse ploegen bedoel je 1x compagnie Brabant-Noord, 1x compagnie Brabant Zuid-Oost en 1x compagnie Midden & West Brabant? Wat heeft heemt peloton Limburg-Noord nog kunnen doen?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.

Waterkanon

• Forum gebruiker
Ik heb nog een vraag over de duinbrand van gisteren. Ik las dat er 2 keer een WTS gealarmeerd is. Zijn die ingezet en hoe dan ?

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1441350 date=1470692811

Dat is niet helemaal waar. De tweede bijstandsverlenende regio leverde niet helemaal de gevraagde capaciteit....... :-\

Citaat van: Waterkanon link=msg=1441397 date=1470729352
Ik heb nog een vraag over de duinbrand van gisteren. Ik las dat er 2 keer een WTS gealarmeerd is. Zijn die ingezet en hoe dan ?

Bij vorige grote duinbranden in die regio zijn de WTS ook ingezet, volgens mij een keer zelfs een stuk of 6. Als je voldoende water bij een waterinnamepunt weet te krijgen scheelt dat natuurlijk een hoop extra rijden.  ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Waterkanon

• Forum gebruiker
Citaat van: Danny722 link=msg=1441402 date=1470729885

Bij vorige grote duinbranden in die regio zijn de WTS ook ingezet, volgens mij een keer zelfs een stuk of 6. Als je voldoende water bij een waterinnamepunt weet te krijgen scheelt dat natuurlijk een hoop extra rijden.  ;)

Gebruiken ze dan alleen de dompelpomp met een klein stukje slang ? Ik kan me niet voorstellen dat je kilometers slang uit gaat rijden.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Citaat van: Waterkanon link=msg=1441408 date=1470732311
Gebruiken ze dan alleen de dompelpomp met een klein stukje slang ? Ik kan me niet voorstellen dat je kilometers slang uit gaat rijden.

Hangt natuurlijk af van de locatie van de brand, de secundaire waterwinning en de berijdbaarheid van de route. Als je water uit het dorp zelf moet halen zal je aardig wat slanglengte nodig hebben. Binnen de VRU kunnen de dompelpomp- en slangenhaakarmbakken ook ingezet worden als verbinding tussen de bronpomp (die water uit diepe geboorde putten pompt) en een waterbassin.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

pm2008

• BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
Bij de laatste grote duinbrand van een aantal jaar geleden lag er meer dan 6 km slang van DPH door de duinen... (zelfs DPH in aanjaagverband als ik mij niet vergis?)

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: honderd link=msg=1441376 date=1470721997
Duidelijk verhaal! Met Brabantse ploegen bedoel je 1x compagnie Brabant-Noord, 1x compagnie Brabant Zuid-Oost en 1x compagnie Midden & West Brabant? Wat heeft heemt peloton Limburg-Noord nog kunnen doen?

Klopt. Die Compagnies bedoel ik. Het Limburgse peloton bleek niet meer nodig en is halverwege omgedraaid.

Citaat van: Danny722 link=msg=1441402 date=1470729885
Dat is niet helemaal waar. De tweede bijstandsverlenende regio leverde niet helemaal de gevraagde capaciteit....... :-\

Hiermee doel je op Utrecht? Die stonden inderdaad met nog een peloton op de rol. Maar ik denk dat die binnengebleven is omdat het officieel over aflossing ging, en niet over directe bijstand.

Juist wel. De blusvoertuigen moeten het water zelf meenemen naar de brand. Wanneer het op is moet er getankt worden. Hoe dichter dit bij de brand kan, hoe korter het rijden is, hoe sneller je weer gevuld inzetbaar bent. Het is dus juist nuttig om een WTS af te leggen bij een grote brand naar een bepaald punt.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Waterkanon

• Forum gebruiker
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1441424 date=1470736861

Juist wel. De blusvoertuigen moeten het water zelf meenemen naar de brand. Wanneer het op is moet er getankt worden. Hoe dichter dit bij de brand kan, hoe korter het rijden is, hoe sneller je weer gevuld inzetbaar bent. Het is dus juist nuttig om een WTS af te leggen bij een grote brand naar een bepaald punt.

Ik geloof dat ze op de Veluwe daar toch anders tegen aan kijken