En persoonlijk vind ik dat hier heel veel in te leren valt, voor elke zorgverlener op elk niveau. Enige verschil is dat professionele hulpverleners meer basis mee krijgen (en of dieper niveau), maar belangrijker meer exposure met (echte) patienten
in mijn mening is het al behoorlijk moeilijk om te observeren en waar te nemen op het basis niveau, laat staan dat je extra observaties (zoals saturatie en of PEARL) erbij wilt nemen. Want als je op het niveau van complexiteit komt waarin dit eventueel van toepassing zou kunnen zijn, dan heb je te maken met een patienten categorie waar de meeste EHBO-ers en Verpleegkundigen weinig exposure mee hebben.
Dat betekent automatisch dat er een veel hoger stress niveau komt kijken, waarbij de meeste simpele basale handelingen al moeilijker worden. Laat staan dat je te maken gaat krijgen met het doen en interpreteren van metingen
Observeren zonder te interpreteren is het moeilijkste wat er is zeker op BLS niveau. "We" zijn immers geneigd stempeltjes te zetten en mensen in categorieën te scharen op basis van onze waarneming, mede door de manier waarop de BLS'er (voorheen) werden opgeleid. Ik heb de TCFR opleiding evenals de bijscholing gevolgd bij Nursing Nu! Juist door het doorlopen van deze training werd ik bewuster van mijn beperkingen die ik heb als BLS'er. Mijn mede-cursisten kwamen vooral uit de (sport)evenementenhulpverlening/ Reddingsbrigade of zijn instructeur eerste hulp op zoek naar verdieping.
Ik durf te stellen dat de reguliere (bij)scholing eerstehulp van welke organisatie dan ook tekort schiet. De "hulpvraag vanuit het veld", dus ook mijn behoefte als (leken)hulpverlener bij evenementen en als vrijwillig brandweer(manschap) - het gaat hierom intrinsieke motivatie- heeft Nursing Nu! vertaald naar heldere protocollen onder andere gestoeld op "Gevorderde Eerste Hulp" van Pim de Ruijter, PHTLS, LPA en het door "Expert" (in zeer negatieve context genoemde) LPLHB. De catastrofale bloeding waaraan "Expert" refereert in een eerdere reactie, is juist een speerpunt bij de TCFR, nog voordat Het Oranje Kruis, Rode Kruis en brandweerprotocol hieraan "conformeerde" en ruim voor de aanslagen bijvoorbeeld in Brussel. Helaas is er geen wettelijk (beschreven) basis voor BLS/ BLS plus. Iedereen mag zich gevorderd ehbo'er noemen of zoals op mijn rugnummer staat bij een reanimatie vanuit de brandweer "First Responder".
Laat (leken)hulpverleners in hun waarde, ongeacht hun achtergrond. De professional heeft snel genoeg in de gaten of men met een "wannabee" te maken heeft of iemand met (enige) kennis en ervaring. De MKA vraagt protocollair uit. Wat is er mooier en beter voor het slachtoffer (niet patiënt) als de melding soepel verloopt vanwege een gedegen training? De overdracht bij de TCFR naar de ambulance is geen doel op zich, wel een manier vooral bij slachtoffer(s) in de P/U in de AVPU, waarbij eerder in de AMPLE bijzonderheden waren te constateren.
Senseihomer je hebt gelijk: hoe vaak kan "men" het geleerde in de praktijk brengen? Mag ik zo brutaal zijn iets anders in de strijd te gooien, met als doel een parallel te trekken met de professionals? Hoe vaak moet een ambu-pleeg intuberen?