Bewuste keuze: niet tonen politie-legitimatie

Auteur Topic: Bewuste keuze: niet tonen politie-legitimatie  (gelezen 17998 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Gepost op: 12 augustus 2016, 23:55:51
N.a.v. de volgende post met filmpje kwam er bij mij een vraag naar boven betreffende het legitimatiebewijs:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1442016

Mag je als agent weigeren je legitimatie te tonen, als dit betekent dat deze gefilmd/gefotografeerd wordt?

En wat nou als het geen Geert Huppeldepup betreft maar een type a la Holleeder of 'Hoofdagent Said', waarbij je nog eens problemen kunt krijgen als deze persoon (of vriendjes) achter je identiteit komt?

Ik ben bekend met wat hierover staat in de ambtsinstructie, KLIK en het verbaast mij hoe weinig speelruimte deze biedt. Lijkt erop dat deze zegt: altijd laten zien op verzoek *punt*.

Andere artikelen staat wel iedere keer vermeld "voor zover dat redelijkerwijs kan worden verwacht", oid.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2016, 23:58:14
Je geeft het antwoord al...

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2016, 00:09:09
Citaat van: Bert65 link=msg=1442086 date=1471039094
Je geeft het antwoord al...

Na het lezen van andere topics hierover lijkt bijv. CopVR3 te beweren dat deze ruimte er wel is (en die er ook logischerwijs zou moeten zijn in mijn optiek). Ik ben benieuwd waar dat op gebasseerd is. Wordt dat bijv. geleerd op de academie, is daar jurisprudentie over enz.

Daarnaast ben ik ook benieuwd waar de grens dan ligt/zou moeten liggen.

guest15549

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2016, 00:39:22
Ten eerste: die Geert Weber is een totaalidioot die alleen maar lastig loopt te doen om het lastigdoen. Ik snap ook niet welk punt hij probeert te maken door zich willens en wetens te laten aanhouden door zich niet te legitimeren, puur omdat hij het legitimatiebewijs van de agent wilt inzien. Het lijkt me toch een stuk sneller en pragmatischer om eerst je rijbewijs ter inzage af te geven en DAARNA om het legitimatiebewijs van de agent te vragen, mocht daar behoefte toe zijn.

Principieel ben ik van mening dat de agent zich altijd moet legitimeren op verzoek zo lang de agent ook daadwerkelijk te maken heeft met de burger die het verzoek doet. Willekeurig agenten op straat om legitimatie vragen lijkt me wat onnodig maar om legitimatie of dienstnummers (is dat het juiste woord?) kan natuurlijk erg handig zijn als je besluit om een klacht in te dienen.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2016, 01:12:46
Citaat van: LSPD link=msg=1442090 date=1471039749
Na het lezen van andere topics hierover lijkt bijv. CopVR3 te beweren dat deze ruimte er wel is (en die er ook logischerwijs zou moeten zijn in mijn optiek).

De nationale ombudsman denkt daar anders over

https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2011/363

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2016, 02:15:50
Citaat van: scorpio link=msg=1442096 date=1471043566
De nationale ombudsman denkt daar anders over

https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2011/363
Negatief, de ombudsman denkt precies zo.

Citaat
Legitimeert de ambtenaar zich niet, terwijl er geen bijzondere beletselen zijn (bijvoorbeeld een gevaarlijke situatie), dan acht de Nationale ombudsman dit in de regel niet behoorlijk.

Het zijn juist die 'bijzondere beletselen' waarin ik geïnteresseerd ben. Opvallend dat die uitzonderingen niet in de ambtsinstructie beschreven zijn, terwijl ook de ombudsman het wel betrekt in zijn eigen uitleg van de AI.

Heeft iemand hier wel eens geprobeerd een AT'er te vragen naar identificatie?

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2016, 08:09:24
Er zijn duidelijke instructies voor, alléén diegene die de beslissing moet nemen durft vaak niet te zeggen dat er in groepsverband is opgetreden en dat er een (leven) bedreigende situatie is ontstaan.
En de redenen om de identiteit van de individuele politie/legerambtenaar niet bekend te stellen is een vorm van toevoeging aan de regelgeving bij geweldstoepassing en eventueel groepsoptreden. Deze ambtenaren worden dan ook door de Rijksrecherche gehoord onder nummer.
Bij instappen begint de inzet.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2016, 08:32:00

Na het lezen van andere topics hierover lijkt bijv. CopVR3 te beweren dat deze ruimte er wel is...

Sorry... waar?
Help me even (of quote)

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2016, 11:50:24
Citaat van: Gijs link=msg=1442101 date=1471068564
Er zijn duidelijke instructies voor
Waar staan die beschreven dan?

Citaat van: CopVR3 link=msg=1442106 date=1471069920

Sorry... waar?
Help me even (of quote)
Achteraf gezien verkeerd gelezen, het was laat  ::)

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2016, 13:15:19
artikel 8 BBRP.

artikel 59 Politiewet 1993  betreft de leden van de politie en krijgsmacht, welke werkzaam zijn voor justitie

artikel 60 Politiewet 1993  betreft de leden van DSI

Ambtsinstructie  (Hoofd) Officieren van justitie
artikel 4.5  In een aantal gevallen waarin groepsverband wordt opgetreden bestaan redenen de identiteit van de individuele politieambtenaren/legerfunctionarissen die geweld aanwenden niet bekend te maken  bijv: ME, AT en DSI.

Bij een calamiteit wordt de politieambtenaar gehoord onder nummer.
Bij instappen begint de inzet.