Ik doe dit al helemaal niet snel als ik niet weet wie ik voor mij heb
Dat is dus precies ook het argument van de burger. Die wil zich namelijk eerst vergewissen of deze inderdaad te maken heeft met een politieambtenaar.
en er geen directe aanleiding voor is.
Waar staat dat er een directe aanleiding moet zijn?
Als iemand wil dat ik hem toon dan wil ik eerst legitimatie van die persoon zien.
Je bedoeld dat jij dan een IDENTIFICATIE bewijs van die persoon wilt zien?
Vaak vragen ze het ook naar aanleiding van een staandehouding en heb ik al gevraagd naar legitimatie van de betrokkene of verdachte. Ik toon die van mij na dat ik inzage heb in hun legitimatie.
Hoe moeilijk kan het toch zijn? Als politieambtenaar heb jij een aantal bevoegdheden. Wanneer jij een burger staande houdt en van deze bevoegdheden gebruik wilt maken, dan is het toch helemaal niet vreemd wanneer een burger eerst vast wil stellen dat degene die voor hem/haar staat inderdaad de bevoegdheid heeft. En daar heb jij dus een legitimatiebewijs voor die jij op verzoek moet tonen. Het feit dat jij daar in uniform en met wellicht 1 of meerdere collega's en duidelijk herkenbare voertuigen staat doet daar verder niets aan af.
Ik zie werkelijk niet in waarom jij eerst het identificatie bewijs (of in het geval van een staandehouding voor de RVV het rijbewijs (= legitimatiebewijs dat iemand bevoegd is een voertuig te besturen) wilt inzien alvorens jouw legitimatiebewijs te tonen? Wat maakt de volgorde voor jou uit? Voor de burger maakt de volgorde echter wel uit. Die wil namelijk zijn/haar identificatiebewijs of legitimatiebewijs alleen maar laten zien aan iemand die zich kan legitimeren als politieambtenaar of ander (B)OA, en dat is zijn/haar recht en jou plicht (zolang er nog geen sprake is van een bedreigende situatie)
Binnen ons team is het vrij actueel dat een aantal betrokkenen en verdachten het naar de privésfeer van collega's halen.
Als dat een probleem is (en dat kan ik best wel begrijpen), dan moeten jullie eens gaan vragen de vorm van het legitimatiebewijs te wijzigen, zodat bijvoorbeeld de naam op de achterkant staat. Want als burger kan je toch niets met die naam, je kunt hoogstens controleren of degene op de foto ook degene is die voor je staat. En als er dan in (grote) cijfers een dienstnummer op staat, is het voor de burger ook heel makkelijk om die te onthouden/noteren, en is het heel makkelijk om de betrokken ambtenaar later te achterhalen mocht dat nodig zijn.
Tot het zover is zit er echter niets anders op om gewoon op eerste verzoek van een burger je huidige legitimatiebewijs te tonen wanneer jij de jouw toekomende bevoegdheden naar die burger uit wilt gaan oefenen of daar mee bezig bent, en daar niet eerst allerlei voorwaarden aan te verbinden waar de burger eerst aan moet voldoen, want dat is toch echt de verkeerde volgorde.