Bewuste keuze: niet tonen politie-legitimatie

Auteur Topic: Bewuste keuze: niet tonen politie-legitimatie  (gelezen 17997 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 13 augustus 2016, 23:56:38
Citaat van: CopVR3 link=msg=1442325 date=1471122789
Bij optreden in uniform vind ik het minder nuttig voor de burger, maar die mag het nog steeds vragen.

In burger is het sowieso logisch. Ik zou ook willen weten met wat ik te maken heb.
Eens, overigens neem ik me voor me in uniform ook t.o.v. bijv. ouderen te legitimeren. Puur met het doel bewustwording te vergroten dat die dingen bestaan, en hoe die er dan uit zien.

Ik doe er meestal niet zo moeilijk over. Men mag mijn dienstnummer en naam hebben, geen probleem.
Ik heb geen facetube twitter linkedin e.d. en sta niet in de telefoonboek. Ik ben online onvindbaar.
Ja ik dus wel, evenals mijn familie en vrienden  :-\ 'online verdwijnen' was niet bepaald opgenomen in de functieomschrijving.

Verder vind ik wel dat er een nieuw pasje moet komen. Het stukje geplastificeerde papier met wat kleurtjes komt niet proffesioneel over en is zeker niet meer van deze tijd.
Ook eens!

Maar tot die tijd, wat vind(en) jij/jullie/we ervan om bij een naar onderbuikgevoel enkel het dienstnummer te geven, zoals koenb eerder zei. Eventueel dan in combinatie met het kort tonen van het legitimatiebewijs, of met een vinger over je naam?

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 14 augustus 2016, 00:06:45
Maar tot die tijd, wat vind(en) jij/jullie/we ervan om bij een naar onderbuikgevoel enkel het dienstnummer te geven, zoals koenb eerder zei. Eventueel dan in combinatie met het kort tonen van het legitimatiebewijs, of met een vinger over je naam?
Ja ik laat vaak gewoon mijn pasje zien.
Soms heb je wel eens een dronken man die naar je schreeuwt: "ik wil je nummer!"

09008844

guest15549

• Gast
Reactie #52 Gepost op: 14 augustus 2016, 00:07:24
Citaat van: LSPD link=msg=1442338 date=1471125398
Eens, overigens neem ik me voor me in uniform ook t.o.v. bijv. ouderen te legitimeren. Puur met het doel bewustwording te vergroten dat die dingen bestaan, en hoe die er dan uit zien.
Ja ik dus wel, evenals mijn familie en vrienden  :-\ 'online verdwijnen' was niet bepaald opgenomen in de functieomschrijving.
Ook eens!

Gevoelsmatig: goed, afhankelijk van de situatie. Bepaalde figuren die al schreeuwend om een "legitimatiepasje" vragen doen dat om (de suggestie te wekken dat ze) een klacht indienen. Dan heb je aan een dienstnummer voldoende.

guest15549

• Gast
Reactie #53 Gepost op: 14 augustus 2016, 00:07:58
Citaat van: CopVR3 link=msg=1442339 date=1471126005
Ja ik laat vaak gewoon mijn pasje zien.
Soms heb je wel eens een dronken man die naar je schreeuwt: "ik wil je nummer!"

09008844

Of het mobiele nummer van je ex.

Maar dat is weer onprofessioneel  98uiye

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 14 augustus 2016, 00:13:41
Citaat van: RS496 link=msg=1442340 date=1471126044
Gevoelsmatig: goed, afhankelijk van de situatie. Bepaalde figuren die al schreeuwend om een "legitimatiepasje" vragen doen dat om (de suggestie te wekken dat ze) een klacht indienen. Dan heb je aan een dienstnummer voldoende.

Dat kan allemaal wel wezen. Maar de ambtsinstructie en de uitspraak van de ombudsman zijn toch duidelijk? Alleen een dienstnummer geven daarmee legitimeer je jezelf niet. En even snel je pas laten zien daarmee loop je de kans dat de betrokkene zijn id/legitimatie ook even snel laat zien en dan loopt het ook weer uit de hand.

guest15549

• Gast
Reactie #55 Gepost op: 14 augustus 2016, 00:16:28
Citaat van: CopVR3 link=msg=1442330 date=1471123538
Heb ik niks mee te maken. De burger pleegt de overtreding, niet ik.
Ga als burger dus bij jezelf te rade en niet op de politieagent gaan fitten en zuigen.
Je kunt als burger genoeg aan boetes doen. Gedraag je en je krijgt ze niet. Simpel als wat.

En om antwoord te geven op je 2e alinea. Ik ben niet zo van het maximaal  bonnen schrijven, vaak wordt eea met een gesprekje afgedaan.
Je hebt burgers die bij een bon de overtreding erkennen hun verlies nemen (de meeste).
Je hebt ze die boos worden op zichzelf of de agent. Of ze vinden het kinderachtig.
Maar soms heb je ook burgers die je proberen te denigreren. Ze roepen dat je een vak had moeten leren, "ga boeven vangen en val me niet lastig", of gaan gewoon aan een stuk door met zuigen.

Ik schenk er weinig aandacht aan als dit gebeurt. Ik ga op zo'n moment strak op de bevoegheden zitten en reageer kortaf, want ellenlange uitleg heeft toch geen zin.
Bij belediging gaat hij mee. Bij lastig doen/niet meewerken, ook.

Ik zeg ook niet dat ik dergelijk achterlijk gedrag goedkeur. Nog los van het feit dat zuigen niet bepaald in je voordeel gaat werken.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 14 augustus 2016, 00:18:11

Ik zeg ook niet dat ik dergelijk achterlijk gedrag goedkeur.
Ging ik ook echt niet van uit hoor.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 14 augustus 2016, 00:29:47
Citaat van: scorpio link=msg=1442343 date=1471126421
En even snel je pas laten zien daarmee loop je de kans dat de betrokkene zijn id/legitimatie ook even snel laat zien en dan loopt het ook weer uit de hand.
Verschil is dan weer dat je als agent je legitimatie moet tonen en als burger je id ter inzage moet afgeven

Liever dat er dit ter plekke uit de hand loopt dan ik er privé moeilijkheden mee krijg.

guest15549

• Gast
Reactie #58 Gepost op: 14 augustus 2016, 00:35:28
Citaat van: LSPD link=msg=1442349 date=1471127387
Verschil is dan weer dat je als agent je legitimatie moet tonen en als burger je id ter inzage moet afgeven

Liever dat er dit ter plekken uit de hand loopt dan ik er privé moeilijkheden mee krijg.

Volgens de ambtsinstructie moet je je legitimeren op verzoek. Er staat niets over tonen of afgeven. Dat je je pas niet afgeeft is vrij logisch maar even die pas voor iemans neus houden en weer wegtrekken is niet legitimeren.

En het is nogal een dubbele moraal dat het onderdeel van de werk is om wetten de handhaven maar je je vervolgens zelf niet aan wetgeving houdt.

FlyingDutchman

• HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 14 augustus 2016, 08:31:08
Een en ander zou bij agenten in uniform opgelost zijn indien men het dienstnummer (of een ander uniek nummer) op het uniform zou dragen, zoals in veel landen gebruikelijk (UK enz.). Naam (zoals ook wel veel gebruikt) gaat om veel van de al aangevoerde redenen misschien wat ver, maar is als alternatief ook een overweging waard.

Sent with Tapatalk on the move

Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")