Wat dus ten koste kan gaan van de veiligheid van de agent, zoals koenb eerder al aangaf.
Wanneer jij bij een verkeerscontrole vraagt naar het rijbewijs van een bestuurder, en de bestuurder geeft aan dat hij eerst een legitimatie van jou wil zien, dan zie ik, maar belangrijker nog, de ombudsman geen reden waarom dat geweigerd zou kunnen/mogen worden. Dat is dus precies de situatie in het filmpje waar dit topic mee begon, en de agent laat de situatie helemaal uit de hand lopen. Toon je pas en klaar is de discussie.
Mensen die denken dat het legitimeren op verzoek onvoorwaardelijk zou moeten gebeuren, THINK again. Al dan niet legitimeren, en de manier waarop je dat doet is afhankelijk van de omstandigheden en wie je tegenover je hebt.
Dat heet je gezonde verstand gebruiken.
Natuurlijk, als er een bedreigende situatie is dan hebben jij en je collega's wel wat anders aan het hoofd dan "te pas en te onpas" met je legitimatiebewijs te wapperen. Maar als jij gewoon met een controle bezig bent en een id of legitimatie van een burger wil zien, dan zie ik niet in wat het probleem is om je legitimatiebewijs op verzoek te tonen, ook al zien jij (en ik) daar geen meerwaarde in.
En ja, ik snap best dat jullie niet graag met jullie naam te koop lopen, maar er staan vele (wijk)agenten met naam en toenaam op internet.
Voor alle duidelijkheid:
"De Nationale ombudsman acht de klacht over het niet direct legitimeren door de politie gegrond wegens schending van het vereiste van professionaliteit; er was geen goede reden om het tonen van het legitimatiebewijs uit te stellen."