Bewuste keuze: niet tonen politie-legitimatie

Auteur Topic: Bewuste keuze: niet tonen politie-legitimatie  (gelezen 17996 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 14 augustus 2016, 22:51:29
Citaat van: LSPD link=msg=1442542 date=1471206869
Wat dus ten koste kan gaan van de veiligheid van de agent, zoals koenb eerder al aangaf.

Wanneer jij bij een verkeerscontrole vraagt naar het rijbewijs van een bestuurder, en de bestuurder geeft aan dat hij eerst een legitimatie van jou wil zien, dan zie ik, maar belangrijker nog, de ombudsman geen reden waarom dat geweigerd zou kunnen/mogen worden. Dat is dus precies de situatie in het filmpje waar dit topic mee begon, en de agent laat de situatie helemaal uit de hand lopen. Toon je pas en klaar is de discussie.

Mensen die denken dat het legitimeren op verzoek onvoorwaardelijk zou moeten gebeuren, THINK again. Al dan niet legitimeren, en de manier waarop je dat doet is afhankelijk van de omstandigheden en wie je tegenover je hebt.
Dat heet je gezonde verstand gebruiken.

Natuurlijk, als er een bedreigende situatie is dan hebben jij en je collega's wel wat anders aan het hoofd dan "te pas en te onpas" met je legitimatiebewijs te wapperen. Maar als jij gewoon met een controle bezig bent en een id of legitimatie van een burger wil zien, dan zie ik niet in wat het probleem is om je legitimatiebewijs op verzoek te tonen, ook al zien jij (en ik) daar geen meerwaarde in.

En ja, ik snap best dat jullie niet graag met jullie naam te koop lopen, maar er staan vele (wijk)agenten met naam en toenaam op internet.

Voor alle duidelijkheid:

"De Nationale ombudsman acht de klacht over het niet direct legitimeren door de politie gegrond wegens schending van het vereiste van professionaliteit; er was geen goede reden om het tonen van het legitimatiebewijs uit te stellen."

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 14 augustus 2016, 23:19:54
Wat dus ten koste kan gaan van de veiligheid van de agent, zoals koenb eerder al aangaf.
Die behoren dan ook niet helemaal bij de klanten die ik bedoelde.

Meer dus de mensen die pogen het pasje op camera vast te leggen, 'topcriminelen' en mensen die bedreigingen uitten.

-

Als dit soort situaties (dreigen te) ontstaan, 3 keer raden wat mijn antwoord is als men mij vraagt me te legitimeren.

Mensen die denken dat het legitimeren op verzoek onvoorwaardelijk zou moeten gebeuren, THINK again. Al dan niet legitimeren, en de manier waarop je dat doet is afhankelijk van de omstandigheden en wie je tegenover je hebt.

Waarom zou je je niet legitimeren? Waarom moet ik mij wel identificeren maar zodra de blauwe tak om een pasje wordt gevraagd, verzinnen ze een uitvlucht om dat niet te hoeven doen. Waarom verzinnen jullie va alles om maar niet dat pasje te laten zien? Vanwege je naam? Als ik mij opgeef als getuige weet een kwartier later een ander toch ook mijn gegevens? Kunnen ze toch ook bij mij voor de deur staan en dat terwijl ik maar een simpele burger ben.
Toon gewoon je legitimatie als er om gevraagd wordt.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 14 augustus 2016, 23:43:54
Citaat van: scorpio link=msg=1442546 date=1471207889
Wanneer jij bij een verkeerscontrole vraagt naar het rijbewijs van een bestuurder, en de bestuurder geeft aan dat hij eerst een legitimatie van jou wil zien, dan zie ik, maar belangrijker nog, de ombudsman geen reden waarom dat geweigerd zou kunnen/mogen worden.
Ik ook niet.

Dat is dus precies de situatie in het filmpje waar dit topic mee begon, en de agent laat de situatie helemaal uit de hand lopen. Toon je pas en klaar is de discussie.
Als er gefilmd wordt is het weer een ander verhaal. Meneer vormde inderdaad geen bedrijging, maar mocht de situatie nog een (pow)nieuwswaardige wending nemen, zit ik er niet op te wachten om met mijn naam erbij een hit te zijn op dumpert.

Natuurlijk, als er een bedreigende situatie is dan hebben jij en je collega's wel wat anders aan het hoofd dan "te pas en te onpas" met je legitimatiebewijs te wapperen. Maar als jij gewoon met een controle bezig bent en een id of legitimatie van een burger wil zien, dan zie ik niet in wat het probleem is om je legitimatiebewijs op verzoek te tonen, ook al zien jij (en ik) daar geen meerwaarde in.
Nee... Ik heb het ook absoluut niet over de 'normale gevallen', dit hele topic is gericht op de uitzonderingsgevallen. Ik zie zeker de meerwaarde van legitimeren (zijnde met een beter pasje), in een vriendelijk gesprek zie ik ook geen reden om me niet voor te stellen bij naam.

Daar gaat het dus helemaal niet om.

En ja, ik snap best dat jullie niet graag met jullie naam te koop lopen, maar er staan vele (wijk)agenten met naam en toenaam op internet.
heb je zeker een punt, echter is de wijkagent ook weer een beetje een geval apart. Dat is dus ook een andere discussie, met eigen voors en tegens.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 14 augustus 2016, 23:51:48
Citaat van: LSPD link=msg=1442565 date=1471211034
Als er gefilmd wordt is het weer een ander verhaal. Meneer vormde inderdaad geen bedrijging, maar mocht de situatie nog een (pow)nieuwswaardige wending nemen, zit ik er niet op te wachten om met mijn naam erbij een hit te zijn op dumpert

Nu staat de agent weliswaar niet met naam en toenaam op internet, maar hij wordt er denk ik niet vrolijk van. Gewoon even buiten beeld zijn legitimatiebewijs laten zien, dan was het filmpje veel korter en niet interessant om op internet te zetten omdat de maker dan alleen zichzelf voor paal zet. Nu heeft hij gezelschap.

Citaat van: LSPD link=msg=1442565 date=1471211034
Nee... Ik heb het ook absoluut niet over de 'normale gevallen', dit hele topic is gericht op de uitzonderingsgevallen.

Het begint echter gewoon met een standaard situatie, waarin dus nog steeds heel verkrampt wordt gereageerd voor iets wat volgens mij heel normaal moet wezen.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 14 augustus 2016, 23:59:50
Citaat van: scorpio link=msg=1442567 date=1471211508
Gewoon even buiten beeld zijn legitimatiebewijs laten zien, dan was het filmpje veel korter en niet interessant om op internet te zetten omdat de maker dan alleen zichzelf voor paal zet.
Moet de ander hier natuurlijk ook wel aan mee willen werken. Dat begint bij vragen of de camera even weg mag, "dan laat ik jou mijn legitimatie zien, oke?"..

Is dan maar weer de vraag of men hier gehoor aan geeft. Anders gaat het feestje alsnog niet door.

Maar dat had die agent inderdaad anders kunnen doen.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 15 augustus 2016, 00:29:54
Citaat van: Bert65 link=msg=1442558 date=1471209594
Waarom zou je je niet legitimeren?
Beantwoord die vraag zelf eens. Iemand dreigt je de keel door te snijden, waarom zou je je niet legitimeren?

Fletwed

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 15 augustus 2016, 00:37:34
Ach, die Geert Weber kan je ook niet serieus nemen... z'n Facebook zegt al genoeg, en wat andere info. Een zielige man, ook al kijk je op zijn Youtube-kanaal en andere websites.

https://www.facebook.com/geert.weber.9?fref=ts
http://www.erfenisroof.nl/
http://www.burojeugdzorg.nl/103.htm

Een ander filmpje van Geert op internet:
https://www.youtube.com/watch?v=6sIS0zubZ1A

specialagent112

• Forum gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 15 augustus 2016, 03:09:26
Ach joh... Bewaar je energie... Deze man kotst alles uit wat in uniform loopt, of waar het woord overheid in voorkomt...
Die komt zichzelf nog wel eens tegen...  O0

guest15549

• Gast
Reactie #78 Gepost op: 15 augustus 2016, 12:55:42
Die behoren dan ook niet helemaal bij de klanten die ik bedoelde.

Meer dus de mensen die pogen het pasje op camera vast te leggen, 'topcriminelen' en mensen die bedreigingen uitten.

-

Als dit soort situaties (dreigen te) ontstaan, 3 keer raden wat mijn antwoord is als men mij vraagt me te legitimeren.

Grappig, toen ik getuige was van een mogelijk misdrijf werd ik door de agenten met klem verzocht om op het bureau een verklaring af te leggen. En tja, m'n naam kan dan bij de verdachte komen maarja, hoe groot is nou de kans dat....  ::)

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 15 augustus 2016, 22:42:40
Citaat van: RS496 link=msg=1442670 date=1471258542

Grappig, toen ik getuige was van een mogelijk misdrijf werd ik door de agenten met klem verzocht om op het bureau een verklaring af te leggen. En tja, m'n naam kan dan bij de verdachte komen maarja, hoe groot is nou de kans dat....  ::)

Alleen agenten komen net iets vaker in contact met dat soort volk. Dus daar stapelen de kansen zich, met een beetje pech, al gauw op.

Het aanpassen van de legitimatiebewijzen is een kans voor de top van politie om de werknemers beter te beschermen tegen de negatieve kanten van het werk. Maar of men dat ook gaat doen... Over kleine kansen gesproken  ::)