Bewuste keuze: niet tonen politie-legitimatie

Auteur Topic: Bewuste keuze: niet tonen politie-legitimatie  (gelezen 17993 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

guest15549

• Gast
Reactie #80 Gepost op: 15 augustus 2016, 22:46:45
Citaat van: LSPD link=msg=1442834 date=1471293760
Alleen agenten komen net iets vaker in contact met dat soort volk. Dus daar stapelen de kansen zich, met een beetje pech, al gauw op.
Klopt, en toch blijft het een dubbele moraal. Daarnaast kiest de agent ervoor om agent te worden en koos ik als burger er niet voor om getuige te zijn van een misdrijf. Toch werd er van mij verwacht dat ik een verklaring zou afleggen.

Citaat
Het aanpassen van de legitimatiebewijzen is een kans voor de top van politie om de werknemers beter te beschermen tegen de negatieve kanten van het werk. Maar of men dat ook gaat doen... Over kleine kansen gesproken  ::)
Ik hoop dat ze de legitimatiebewijzen aanpassen. Als burger heb je de naam niet eens nodig. Foto + rang + dienstnummer + bureau lijkt me voldoende.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 15 augustus 2016, 23:00:15
Citaat van: RS496 link=msg=1442835 date=1471294005
Daarnaast kiest de agent ervoor om agent te worden en koos ik als burger er niet voor om getuige te zijn van een misdrijf. Toch werd er van mij verwacht dat ik een verklaring zou afleggen.
Ik zou het met je eens zijn als het zou gaan om een onvermijdbaar risico.

guest15549

• Gast
Reactie #82 Gepost op: 15 augustus 2016, 23:05:11
Citaat van: LSPD link=msg=1442838 date=1471294815
Ik zou het met je eens zijn als het zou gaan om een onvermijdbaar risico.

Ja, ik heb ook het risico vermeden door geen verklaring af te leggen.

Dus ja ik begrijp je punt en als ik in jouw positie was liet ik 'm ook niet zien als dat volgt op een batterij aan dreigementen. En als je naam op dezelfde zijde staat als je foto en dienstnummer vind ik dat het pasje aangepast moet worden ten behoeve van de veiligheid van de toonder van de pas.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #83 Gepost op: 16 augustus 2016, 00:49:02
Citaat van: RS496 link=msg=1442670 date=1471258542

Grappig, toen ik getuige was van een mogelijk misdrijf werd ik door de agenten met klem verzocht om op het bureau een verklaring af te leggen. En tja, m'n naam kan dan bij de verdachte komen maarja, hoe groot is nou de kans dat....  ::)

Als je het aangeeft aan de agent die je verklaring opneemt dan komt jouw personalia niet in de verklaring (en PV), maar kan dit door bevoegden wel opgevraagd worden. Omdat ze altijd een adres moeten ingeven wordt dan vaak het adres van het bureau genoteerd en als naam A Bekend. Athans, de keren dat ik verklaringen heb afgegeven dit altijd kenbaar gemaakt en in het papierwerk wat ik ondertekende stond mijn naam en adres niet vermeld en dat dit bekend was bij de politie.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 16 augustus 2016, 00:54:19
Citaat van: RS496 link=msg=1442839 date=1471295111
Ja, ik heb ook het risico vermeden door geen verklaring af te leggen.

Dus ja ik begrijp je punt en als ik in jouw positie was liet ik 'm ook niet zien als dat volgt op een batterij aan dreigementen. En als je naam op dezelfde zijde staat als je foto en dienstnummer vind ik dat het pasje aangepast moet worden ten behoeve van de veiligheid van de toonder van de pas.
Toch snap ik het denk ik niet.
Een agent probeert onder een "verplichting" uit te komen terwijl wachtmeesters van de KMAR, bezig met een politietaak, met hun achternaam op hun uniform lopen. Het valt mij ook op dat, mocht er iets aan de knikker zijn, een wachtmeester van de KMAR zich netjes met zijn achternaam voorstelt en je van een agent 9 van de 10 keer alleen een hand krijgt.
Er wordt van alles aangedragen om maar onder het tonen van een legitimatie uit te komen (zelfs van aspiranten) maar waarom? Omdat de agent bedreigd zouden kunnen worden? Hoe zit het dan met een burger? Die is getuige of slachtoffer geweest van een strafbaar feit en, terwijl hij dat niet wil, zijn zijn gegevens in het PV gekomen en hij wordt bedreigd en is thuis niet meer veilig. Toch moet de burger de volgende keer zijn ID tonen EN voelt hij zich niet veilig in zijn eigen omgeving. Een diender kan zijn collega's inseinen en zal sneller bijval/steun krijgen maar de burger....
@Grumpy; leuk gemeld maar ik had de "mensen" al voor mijn deur staan voor ik bij wijze van spreken zelf thuis was. Je kan het leuk aangeven maar als e even verkeerd tikken  >:( zit je weken met de problemen.

guest15549

• Gast
Reactie #85 Gepost op: 16 augustus 2016, 00:59:21
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1442844 date=1471301342
Als je het aangeeft aan de agent die je verklaring opneemt dan komt jouw personalia niet in de verklaring (en PV), maar kan dit door bevoegden wel opgevraagd worden. Omdat ze altijd een adres moeten ingeven wordt dan vaak het adres van het bureau genoteerd en als naam A Bekend. Athans, de keren dat ik verklaringen heb afgegeven dit altijd kenbaar gemaakt en in het papierwerk wat ik ondertekende stond mijn naam en adres niet vermeld en dat dit bekend was bij de politie.

Via een artikel 30 sv-verzoek (opvragen van processtukken door de verdachte of diens advocaat) kan de verdachte er in sommige gevallen wel achtervkomen. Bijvoorbeeld door de objectiviteit/betrouwbaarheid van de getuige in twijfel te trekken en dat te willen controleren.

Daarbij begrijp ik dat het adres niet wordt vrijgegeven maar de verdachte/dader woonde in mijn wijk dus zo heel moeilijk zou het niet kunnen zijn.

Diaephi

• Forum gebruiker
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Reactie #86 Gepost op: 18 augustus 2016, 13:56:03
Doe nooit zo geheimzinnig over mijn naam en dienstnummer, het gros van onze "doelgroep" kent mijn naam toch al. Keerzijde van social media filmpjes maken ;)

Als ze naar politie ID vragen laat ik deze gewoon even vanaf een afstandje zien en hou ik de regie in handen. Ik ga niks afgeven, dit hoeft ook helemaal niet, wij houden de regie en blijven de baas in dat soort situaties. Als je uit kan leggen waarom je op dat moment je ID niet liet zien dan is dat ook prima.
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 18 augustus 2016, 16:54:23
Citaat van: Diaephi link=msg=1443190 date=1471521363
Als ze naar politie ID vragen laat ik deze gewoon even vanaf een afstandje zien en hou ik de regie in handen.

Vraag: Kan jij van degene waaraan jij je op deze manier "legitimeert", op dezelfde manier zijn/haar ID/paspoort/rijbewijs/ander legitimatiebewijs controleren? Ik heb het er dus niet over of men al dan niet verplicht is deze legitimatie en/of identificatie bewijzen aan jou af te geven, maar alleen om de vraag of jij in staat zou zijn om op dezelfde manier als dat jij je legitimatie toont de geldigheid en authenticiteit van het getoonde bewijs te controleren?

Legitimatie heeft namelijk niet zo veel zin als degene aan wie jij je legitimatie toont nog steeds niet kan lezen wat er staat, de foto niet goed met jouw gezicht kan controleren en niet goed kan zien of het getoonde bewijs echt is. Nu zal de gemiddelde burger dat laatste sowieso niet goed kunnen, want de meeste burgers kennen de legitimatiebewijzen niet, en het vergelijken van een gezicht met een foto is ook niet iets wat iedereen zo maar even kan, maar het gaat om het principe. Wapperen met een blauw/wit kaartje waar iemand misschien nog net een politielogo en een foto op kan zien heeft niet zo veel met legitimeren te maken.

guest15549

• Gast
Reactie #88 Gepost op: 18 augustus 2016, 19:14:38
Citaat van: Diaephi link=msg=1443190 date=1471521363
Als ze naar politie ID vragen laat ik deze gewoon even vanaf een afstandje zien en hou ik de regie in handen.

Wel op dusdanige afstand dat de foto, je naam, dienstnummer en het watermerk goed leesbaar is?

Diaephi

• Forum gebruiker
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Reactie #89 Gepost op: 19 augustus 2016, 13:02:47
Citaat van: RS496 link=msg=1443236 date=1471540478
Wel op dusdanige afstand dat de foto, je naam, dienstnummer en het watermerk goed leesbaar is?

Ja hoor, noem mijn naam en dienstnummer meestal gewoon op ook.

Dan nog is dat stuk plastic amper een echt document te noemen.
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl