Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR

Auteur Topic: Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR  (gelezen 27896 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

guest15549

• Gast
Reactie #130 Gepost op: 15 augustus 2016, 12:45:30
Citaat van: scorpio link=msg=1442541 date=1471206171
Jawel hoor. Want dat antwoord is al duidelijk gegeven.

"de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaren,"

En waar haal jij die bevoegdheid vandaan?

guest15549

• Gast
Reactie #131 Gepost op: 15 augustus 2016, 12:48:29
Citaat van: Highfield link=msg=1442553 date=1471208876

Onzin, de KMar is overal bevoegd voor alle politietaken. Dat men zich in de regel onthoud van andere taken dan de specifieke KMar-taak doet daar niets aan af.

Het 'in de regel onthouden van' is dus het voldoen aan een taak.

Het is niet zo dat de KMar totaal geen bevoegdheid heeft buiten haar taken maar er moeten gewoon zwaarwegende redenen zijn om daar van af te wijken.

guest15549

• Gast
Reactie #132 Gepost op: 15 augustus 2016, 12:50:14
Citaat van: Sven82 link=msg=1442559 date=1471209620
Precies. Kennelijk is het juiste antwoord niet het gewenste.

Verder zou ik persoonlijk gewoon voldoen aan een stopteken gegegeven door een militair met een automatisch wapen op de borst. Lijkt mij gezond verstand. Ik kan natuurlijk van tevoren uitzoeken of het stopteken rechtmatig is, maar als in de tussentijd het dreigingsniveau naar kritiek is en ik negeer een stopteken dan is mijn Toyota straks gatenkaas. Niet zoveel zin in.

Ik zou ook stoppen, maar dan om andere redenen:

- Er staat waarschijnlijk een file dus je schiet niets op met doorrijden
- Als je niet stopt (wat je goed recht lijkt te zijn) laat een KMar je wel stoppen
- Je wordt sowieso gecontroleerd want dat mogen ze daar. Als ik naar Schiphol ga is dat meestal omdat ik daar op een bepaalde tijd moet zijn dus ik heb geen zin om helemaal nagetrokken te moeten worden

guest15549

• Gast
Reactie #133 Gepost op: 15 augustus 2016, 12:52:29
Citaat van: oma link=msg=1442595 date=1471243199
Westerse militairen wisten in Irak en Afghanistan ook precies wat de geweldsinstructies waren en waren op de hoogte van hun bevoegdheden. Ze zijn in het Westen uittentreure onderwezen en getraind en ze waren exact op de hoogte van de do's en don'ts. Ondanks al het vertrouwen in de krijgsmacht weten we in 2016 dat we een hele grote begraafplaats nodig hebben voor alle onschuldige burgerslachtoffers die doodgeschoten zijn door Westerse soldaten terwijl het nooit de opdracht of de bedoeling was, we boeken het weg als collateral damage of we kunnen het ons voorstellen dat de soldaat geschoten heeft.

Op zich is het niet verkeerd als het op Nederlandse grondgebied ook eens zou gebeuren, het kweekt misschien enig begrip voor al die mensen in de achterlijke c.q. barbaarse landen die een bloedhekel hebben aan Westerse soldaten die even de orde komen handhaven, de politie komen vertellen hoe het alleemaal hoort te werken en even de Westerse normen, waarden en democratie komen brengen.

Gelukkig zijn het dreigingsniveau en de taal- en cultuurbarrieres op een afrit van de A4 bij Schiphol iets anders dan in Afghanistan of Irak.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #134 Gepost op: 15 augustus 2016, 13:12:13
Mijn "dwarsigheid" heeft in elk geval voldoende stof tot discussie opgeleverd.
Voor mij: Bottomline is het GBV dus als er een in diverse kleuren groen gekleed poppetje zijn hand op steekt zal ik best wel stoppen en meewerken
- het is de snelste manier om mijn weg te vervolgen
- ik heb, dankzij mijn diensttijd, dermate weinig vertrouwen in de geweldsinstructie dat ik mijn broek niet tot gaten kaas wil zien degraderen

Wat mij wel bevreemd, of eigenlijk ook niet, is dat er geen eenduidig antwoord mogelijk lijkt te zijn, zelfs niet binnen de groep personen die het zouden moeten weten, helaas sterkt dat mijn punt twee. Dat kunnen we de uitvoerende personen, lees de poppetjes langs de weg, niet aanrekenen maar is de verantwoording van onze overheid die kennelijk niet alleen de burger onvoldoende (lees niet) voorlicht maar ook de uitvoerende in meer of mindere mate zonder kl*ten naar de h**ren stuurt.
Dat laatste vind ik een gevaarlijke ontwikkeling te meer omdat (sorry Highfield) bij meerdere missies is gebleken dat stress een uiterst onvoorspelbare factor is in het handelen van de militair (op zich begrijpelijk want bij wie is stress wel voorspelbaar als dergelijke factor) in mijn optiek is het dus een kwestie van tijd tot er een dwarspisser uit mijn openingspost bij de controle komt en dus wel maling heeft aan een stopteken waarbij de militair precies dat doet wat niet zou moeten, schieten.... Ik zou in dat geval niet in zijn kisten willen staan.

@ Honderd het was inderdaad een plain  98uiye
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #135 Gepost op: 15 augustus 2016, 13:32:03
Citaat van: RS496 link=msg=1442663 date=1471257930
"de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaren,"

En waar haal jij die bevoegdheid vandaan?

Misschien even verder lezen?

"b. de militairen van de Koninklijke Marechaussee voor zover niet behorend tot de in onderdeel a bedoelde ambtenaren"

Het is volgens mij klip en klaar dat ALLE militairen van de KMAR bevoegd zijn. Want als zij niet onder onderdeel a vallen, dan zeker onder b. Het is eerder de vraag welke ambtenaren er precies in onderdeel a bedoeld worden?

Bravo

• Forum gebruiker
Reactie #136 Gepost op: 15 augustus 2016, 13:42:34
Citaat van: scorpio link=msg=1442683 date=1471260723

"b. de militairen van de Koninklijke Marechaussee voor zover niet behorend tot de in onderdeel a bedoelde ambtenaren"

Het is volgens mij klip en klaar dat ALLE militairen van de KMAR bevoegd zijn. Want als zij niet onder onderdeel a vallen, dan zeker onder b. Het is eerder de vraag welke ambtenaren er precies in onderdeel a bedoeld worden?

Dat is geen ingewikkelde vraag. Artikel 82 RVV werkt artikel 12 WVW verder uit. Zie dus artikel 12 jo. 159 WVW. Of simpel gezegd: de executieve politieambtenaren en de militairen KMar in de politiedienst.

guest15549

• Gast
Reactie #137 Gepost op: 15 augustus 2016, 13:45:11
Citaat van: scorpio link=msg=1442683 date=1471260723

Ja, voor zover ze bezig zijn met de taken van de KMar.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #138 Gepost op: 15 augustus 2016, 13:45:48
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1442679 date=1471259533
in mijn optiek is het dus een kwestie van tijd tot er een dwarspisser uit mijn openingspost bij de controle komt en dus wel maling heeft aan een stopteken

Waar heb jij het nu precies over? Het mag toch inmiddels wel duidelijk zijn dat de militairen zelf GEEN stoptekens gaan geven, maar dat dit gewoon nog steeds  iemand van de KMAR is en blijft.

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1442679 date=1471259533
waarbij de militair precies dat doet wat niet zou moeten, schieten....

En wie zegt dat de militair dat niet moet doen? Zij hebben hun wapen(s) niet voor niets bij zich, en zij hebben ongetwijfeld dezelfde instructies als de KMAR beveiligers, en daar zal ook bij horen dat zij in bepaalde situaties juist wel moeten schieten. Of dat ook is als iemand een stopteken van de KMAR negeert, ik heb geen idee, maar ik zie niet in waarom een militair van de luchtmobiele brigade zijn haar (gewelds)instructies minder goed zal kunnen uitvoeren/toepassen als een KMAR beveiliger?

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #139 Gepost op: 15 augustus 2016, 13:47:11
Citaat van: RS496 link=msg=1442687 date=1471261511
Ja, voor zover ze bezig zijn met de taken van de KMar.

En horen de controles van de KMAR op Schiphol daar dan niet bij?