Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR

Auteur Topic: Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR  (gelezen 28098 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #60 Gepost op: 14 augustus 2016, 12:12:00
Kijk dat is een antwoord wat hout snijd, het hele defensie apparaat, m.u.v. Kmar, heeft in de huidige situatie geen enkele bevoegdheid. Het is nog steeds de Kmar of politie (ff simpel houden) die de controles verrichten waar defensie onder normale omstandigheden enkel zichtbaar is.
Het bedenken van allerhande constructies waarin defensie wel bevoegdheden zou hebben / krijgen zijn dus enkel ruis en KL is dus in basis niet meer dan een bewapende bewakingsdienst.

3 pagina's voor een antwoord van ff ruim 1 regeltje
Maar als ik naar je vraagstelling kijk, dan is het geen antwoord op je vraag. In die zin dus knap dat je 3 pagina's nodig hebt om tevreden te zijn met een antwoord dat niet bij je vraag past. ;)


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #61 Gepost op: 14 augustus 2016, 12:12:46
Civiel-militaire samenwerking

Als bepaalde militairen niet genoeg bevoegdheden, middelen of vaardigheden hebben, voor het ondersteunen van marechaussee en politie, moeten ze die krijgen. Bijvoorbeeld training in het gebruik van taser, body-cam, uitschuifbare wapenstok en pistoolmitrailleur. Dat zou kunnen gelden voor enkele duizenden Nederlandse militairen, die daarvoor dan speciaal worden geselecteerd.

Zij kunnen dan in deeltijd worden ingezet, voor het beveiligen van vliegvelden, zeehavens, vaarwegen, snelwegen, treinstations, grote winkelcentra, uitgaansgebieden, landsgrenzen, kerncentrales, industrieterreinen, en andere kwetsbare vitale objecten.

Ze kunnen bijvoorbeeld auto's, treinen en schepen onderzoeken op rijbewijs, mankementen, wapens, explosieven, gestolen waar, inbraakgereedschap, drugs, dronken bestuurders en gezochte personen.

In België en Frankrijk blijkt de inzet van militairen in steden goed te verlopen. Dus kennelijk ben ik niet de enige, die dat een verstandig plan vindt. Het is interessant om te onderzoeken, welke effecten die militaire inzet heeft in Belgische en Franse steden op de criminaliteit en veiligheidsgevoelens.

Zie ook deze discussie over civiel-militaire samenwerking:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=96795.0
Ik stem links.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #62 Gepost op: 14 augustus 2016, 12:30:26
Citaat van: Sven82 link=msg=1442411 date=1471169520
Maar als ik naar je vraagstelling kijk, dan is het geen antwoord op je vraag. In die zin dus knap dat je 3 pagina's nodig hebt om tevreden te zijn met een antwoord dat niet bij je vraag past. ;)

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1442156 date=1471087766
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=26987.0

Ik vraag me af welke bevoegdheden de zandmacht heeft om controles uit te voeren.

En welke bevoegdheden heeft de KL nu, blijkens het antwoord van Highfield geen enkele t.a.v. het uitvoeren van de controles en laat dat nu net de vraag zijn geweest.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #63 Gepost op: 14 augustus 2016, 12:40:35
En welke bevoegdheden heeft de KL nu, blijkens het antwoord van Highfield geen enkele t.a.v. het uitvoeren van de controles en laat dat nu net de vraag zijn geweest.
Geen enkele is dus onzin. Dat ze nu voor het beveiligen van de controlerende KMar worden ingezet doet niets af aan de bevoegdheden die zij hebben in het kader van bijstandsverlening.

Na de aanslagen van 11 september 2001 hebben we nog met militairen van de Luchtmobiele Brigade iedere koffer en tas handmatig gecontroleerd op Schiphol en hebben later de Mariniers hierin ondersteund. Andere wetsingang, maar er is veel mogelijk en militairen komen best wat bevoegdheden toe tijdens bijstandsverlening.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #64 Gepost op: 14 augustus 2016, 12:48:25
Citaat van: Highfield link=msg=1442405 date=1471166352
Er zijn constructies mogelijk op basis waarvan de KL zelfstandig en rechtmatig controles mag uitvoeren maar zoals vermeld in een vande reacties is dat hier niet aan de orde.
Is de makkelijkste constructie niet gewoon het gebied verklaren tot militair strategisch object?
De benodigdheid van Schiphol wanneer er wel iets gebeurd is bij mijn weten ook zo geclassificeerd. In geval van oorlogsdreiging is het een van de gebieden die als eerste onder militair bewind wordt geplaatst bij mijn weten.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #65 Gepost op: 14 augustus 2016, 12:55:22
Citaat van: Sven82 link=msg=1442418 date=1471171235
Geen enkele is dus onzin. Dat ze nu voor het beveiligen van de controlerende KMar worden ingezet doet niets af aan de bevoegdheden die zij hebben in het kader van bijstandsverlening.

Na de aanslagen van 11 september 2001 hebben we nog met militairen van de Luchtmobiele Brigade iedere koffer en tas handmatig gecontroleerd op Schiphol en hebben later de Mariniers hierin ondersteund. Andere wetsingang, maar er is veel mogelijk en militairen komen best wat bevoegdheden toe tijdens bijstandsverlening.

Je mag met nog 20 voorbeelden komen welke bevoegdheden ze kunnen hebben en gehad hebben, de vraag is welke ze NU hebben, geen enkele dus.

Dat er in andere gevallen andere bevoegdheden gelden is prima maar die zullen dan wel bij mandaat van Den Haag verstrekt moeten worden. En dan komen we op het eerdere ( o.a. door oma) gemelde trieste stuk voorlichting door de overheid waardoor, in een uiterste geval levensgevaarlijke situaties kunnen ontstaan (iets wat nu "gelukkig" niet aan de orde is)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #66 Gepost op: 14 augustus 2016, 13:13:57


Je mag met nog 20 voorbeelden komen welke bevoegdheden ze kunnen hebben en gehad hebben, de vraag is welke ze NU hebben, geen enkele dus.

Dat er in andere gevallen andere bevoegdheden gelden is prima maar die zullen dan wel bij mandaat van Den Haag verstrekt moeten worden. En dan komen we op het eerdere ( o.a. door oma) gemelde trieste stuk voorlichting door de overheid waardoor, in een uiterste geval levensgevaarlijke situaties kunnen ontstaan (iets wat nu "gelukkig" niet aan de orde is)

Ze hebben in elk geval de bevoegdheden genoemd in artikel 7 tot en met 9 Politiewet 2012. De belangrijkste bevoegdheid is nota bene dat ze geweld mogen gebruiken. Dat is nogal een bevoegdheid.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #67 Gepost op: 14 augustus 2016, 13:25:22
Citaat van: Sven82 link=msg=1442421 date=1471173237

Ze hebben in elk geval de bevoegdheden genoemd in artikel 7 tot en met 9 Politiewet 2012. De belangrijkste bevoegdheid is nota bene dat ze geweld mogen gebruiken. Dat is nogal een bevoegdheid.
En die hebben ze dus niet want die wet spreekt over ondersteuning aan de politie NIET aan de Kmar.
Men (de overheid) wenst dat de wet zwart wit is, dan zul je die ook zwart wit toe moeten passen zeker in dit specifieke geval je kent hiermee defensie (m.u.v. de Kmar)  nog al wat extra bevoegdheden toe namelijk, bevoegdheden die men wel zwart / wit kan ge- of misbruiken (ik ga uit van gebruiken) maar die men in een zwart / wit verhaal wettelijk niet heeft.

Daarnaast is de Kmar een defensie onderdeel en valt onder het ministerie van defensie waar de politie onder justitie valt, hoewel de Kmar binnen defensie de politietaken uitvoert lijkt het me dat ze in basis niet vallen onder de politiewet, ondanks dat de Kmar daar wel een aantal bevoegdheden van heeft.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #68 Gepost op: 14 augustus 2016, 14:14:36
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1442422 date=1471173922
En die hebben ze dus niet want die wet spreekt over ondersteuning aan de politie NIET aan de Kmar.
En toch klopt het wel.

De politiewet mag worden uitgevoerd door: Politie, KMar, Douane en andere (B)OA organisatie's.
Dit vloeit voort uit de politiewet 2012 art. 2.
Citaat
ambtenaren die zijn aangesteld voor de uitvoering van de politietaak;

Als je dan kijkt naar art 7:
Citaat
Het eerste tot en met het vijfde lid zijn van toepassing op de militair van de Koninklijke marechaussee, indien hij optreedt in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening, en op de militair van enig ander onderdeel van de krijgsmacht die op grond van deze wet bijstand verleent aan de politie.

Art. 2 zegt dat de KMar is aangesteld voor de uitvoering van de Politietaak, en dat leidt ertoe dat deze op dat moment gezien wordt als Politie.

Art. 7 geeft de militair het recht de KMar ook te assisteren in haar taak. Immers art. 2 stelt de KMar gelijk aan Politie.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #69 Gepost op: 14 augustus 2016, 14:36:11
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1442156 date=1471087766
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=26987.0

Ik vraag me af welke bevoegdheden de zandmacht heeft om controles uit te voeren. Mijns inziens heeft de zandmacht geen enkele opsporingsbevoegdheid, is het niet het bevoegde gezag om mij staande te houden voor een controle en hoef ik een stopteken geven door een militair (anders dan de Kmar) niet op te volgen.
In mijn optiek kan een militair rustig zijn hand opsteken en ik vrolijk terug zwaaien, doeg doeg....... got a plain to catch

Ik hoop dat je een "plane" moet "catchen", en niet een "plain". ;)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.