Ik heb zelf de HTV-P opleiding gedaan en afgerond. Ik vond het persoonlijk een goede opleiding. Je bent erg veel bezig met wetskennis en je haalt je BOA papieren (mocht het dan bij de Politie niet lukken heb je nog een second opinion en kan je solliciteren bij een gemeente).
Het grootste nadeel van de HTV-P opleiding vind ik dat je erg weinig praktijkervaring op doet. Vergeleken met de aspiranten van het eerste leerjaar op de politieacademie krijg je bij de HTV-P minder zelfstandigheid en mag je minder werkzaamheden zelf uitvoeren. Je bent ook niet beëdigd etc. dus het is ook niet mogelijk om zelfstandig te handelen omdat je niet bevoegd bent.
Omdat je veel praktijk mist die je normaal krijgt in het eerste leerjaar politieacademie, is de stap naar het tweede leerjaar politieacademie als je wordt aangenomen erg groot. Je stroomt in bij tertiel 5, in tertiel 6 ga je gelijk al schaduwnoodhulp rijden.
Conclusie: naar mijn mening is het een goede tussenstap op het moment dat er geen vacatures zijn voor de politie of als je nog niet oud genoeg bent om te sollicteren.