Als de politie ze zou filmen (bodycam) en het filmpje op een officieel youtube kanaal van de politie kwakt heb je de poppen aan dansen.
Als Nederlandse burger zou ik dolgraag dit soort videofilmpjes van de politie willen zien omdat ik alleen maar filmpjes zie van burgers die duidelijk willen maken dat de politie fors buiten haar boekje gaat. Als een agent iemand de telefoon uit de handen slaat wil ik ook graag zelf kunnen zien wat de eigenaar van de telefoon heeft gezegd/gedaan voor de agent op deze wijze reageert.
Als het -tegenover de burger- moeten verantwoorden van het doen en laten van politie, door het plaatsen van beeldmateriaal de standaard wordt, zou ik dat geen goede zaak vinden.
Het is niet aan jou of aan mij om te controleren of het handelen van de betrokken agenten gerechtvaardigd is. Of je nou Nederlandse, Qatarese, of wereldburger bent maakt in dat opzicht niks uit. Daar hebben we leidinggevenden, afdeling klachten en rechters voor.
Politie moet altijd in bijzondere gevallen zelf de afweging maken of het plaatsen van beeldmateriaal in het belang is van de betrokken agenten of het onderzoek. Het behagen van de nieuwsgierige burger zou daarin nooit het doel moeten zijn.