Helden van hier: In de lucht

Auteur Topic: Helden van hier: In de lucht  (gelezen 19522 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #30 Gepost op: 4 december 2016, 17:58:38
Citaat van: Expert link=msg=1464720 date=1480866902
Je moet lekker zelf weten hoe je in een heli wilt stappen. Nu betreft het een ongeval op het strand, straks sta je op je OK klompen in een autowrak of bij - 10 graden Celsius langs de kant van de weg in je OK pak. Ik vind dat niet beschamend, maar heel erg suf en onbereisd.

Ik vind de hulp die geboden wordt aan een jonge knul met een dwarslaesie wel van een onbeschaamd niveau. Om je kapot te schamen!

De afgelopen vier jaren heb ik het nog niet meegemaakt dat het -10 graden in Qatar is geweest. In Qatar kruipen artsen en paramedics ook niet in autowrakken. Alleen HART-paramedics en TechResc (hulpverleningseenheid van brandweer) zijn in de binnenste cirkel rondom een autowrak. Artsen behandelen patienten in een IC-ambulancevoertuig. In de IC-ambulancevoertuigen is het mogelijk om rechtop te staan, de brancard is rondom staand bereikbaar en in hoogte verstelbaar. Het is geen probleem om in OK-pak op klompen ter plaatse te gaan om in het IC-ambulancevoertuig te stappen. Het enige wat bij ons verboden is om in hetzelfde OK-pak terug te keren op het OK-complex.

Ik heb het nog niet bekeken wat ze precies gedaan hebben met de jonge knul, ze hebben het in ieder geval gewoon laten filmen en uitzenden.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #31 Gepost op: 4 december 2016, 21:44:01
Citaat van: oma link=msg=1464738 date=1480870718

De afgelopen vier jaren heb ik het nog niet meegemaakt dat het -10 graden in Qatar is geweest. In Qatar kruipen artsen en paramedics ook niet in autowrakken. Alleen HART-paramedics en TechResc (hulpverleningseenheid van brandweer) zijn in de binnenste cirkel rondom een autowrak. Artsen behandelen patienten in een IC-ambulancevoertuig. In de IC-ambulancevoertuigen is het mogelijk om rechtop te staan, de brancard is rondom staand bereikbaar en in hoogte verstelbaar. Het is geen probleem om in OK-pak op klompen ter plaatse te gaan om in het IC-ambulancevoertuig te stappen. Het enige wat bij ons verboden is om in hetzelfde OK-pak terug te keren op het OK-complex.

Ik heb het nog niet bekeken wat ze precies gedaan hebben met de jonge knul, ze hebben het in ieder geval gewoon laten filmen en uitzenden.


Het zou me niet verbazen als ze in die IC voertuigen ook een koffieautomaat hebben. Maar goed.., we hebben het niet over Qatar, we hebben het over onze Belgische zuiderburen waar je kennelijk al een held bent als je in een helikoptertje mag rondvliegen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 5 december 2016, 06:45:07
Citaat van: Expert link=msg=1464759 date=1480884241
Het zou me niet verbazen als ze in die IC voertuigen ook een koffieautomaat hebben. Maar goed.., we hebben het niet over Qatar, we hebben het over onze Belgische zuiderburen waar je kennelijk al een held bent als je in een helikoptertje mag rondvliegen.

Inderdaad je hebt het over je buren. De buren waar Nederland afspraken mee heeft gemaakt omdat het Nederlandse MMT niet in staat is om de MMT zorg voor Nederlanders in eigen land te kunnen garanderen.

Nederlandse MMT artsen mogen zich doodschamen als ze weten dat het ze niet eens lukt om de dekking te verzorgen van het piepkleine Nederland en patienten in Nederland blootstellen aan de zorg van die Belgische helikopterhelden.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #33 Gepost op: 5 december 2016, 07:49:03
Citaat van: oma link=msg=1464798 date=1480916707

Inderdaad je hebt het over je buren. De buren waar Nederland afspraken mee heeft gemaakt omdat het Nederlandse MMT niet in staat is om de MMT zorg voor Nederlanders in eigen land te kunnen garanderen.

Nederlandse MMT artsen mogen zich doodschamen als ze weten dat het ze niet eens lukt om de dekking te verzorgen van het piepkleine Nederland en patienten in Nederland blootstellen aan de zorg van die Belgische helikopterhelden.


Jij weet precies hoe zaken werken in Nederland, dus je weet dat het complete onzin is om die verantwoordelijkheid op operationeel niveau neer te leggen.

Het Belgisch systeem is failliet. Dat zie je aan alles en op elk niveau. Ze kunnen er niks aan doen dat ze met ouwe troep moeten werken. Ik kijk naar het niveau van de uitvoering en ik kijk naar het niveau van de geleverde zorg binnen de mogelijkheden die er zijn. Wat ik hier zie is gewoon ver onder de maat.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #34 Gepost op: 5 december 2016, 08:55:20
Citaat van: Expert link=msg=1464801 date=1480920543
Jij weet precies hoe zaken werken in Nederland, dus je weet dat het complete onzin is om die verantwoordelijkheid op operationeel niveau neer te leggen.

Het Belgisch systeem is failliet. Dat zie je aan alles en op elk niveau. Ze kunnen er niks aan doen dat ze met ouwe troep moeten werken. Ik kijk naar het niveau van de uitvoering en ik kijk naar het niveau van de geleverde zorg binnen de mogelijkheden die er zijn. Wat ik hier zie is gewoon ver onder de maat.

Ik weet prima hoe de zaken werken in Nederland. Het gaat hier om medisch specialisten op operationeel niveau. Het is niet een beroepsgroep die hoeft te zwijgen, immers de hartchirurgen in Nederland hebben zich door de jaren heen regelmatig laten horen omdat ze het het niet eens waren met besluitvorming op bestuurlijk of politiek niveau. We deden het meestal omdat de schoorsteentjes van hartchirurgen ook moeten blijven roken.

Als ik weet dat ik samen met collega-medisch specialisten een deel van Nederland moet voorzien van MMT-zorg wil ik het gehele gebied ook daadwerkelijk kunnen afdekken. Als het onmogelijk is en Belgische collega's een deel van het verzorgingsgebied waarnemen wil ik dat ze exact dezelfde kwaliteit van zorg leveren, als het ondermaats of zelfs een gevaar is voor patienten verschuil ik mij niet achter bestuurlijke of politieke besluitvorming maar doe ik een melding bij toezichthouder IGZ.

Ik hoef de IGZ melding niet eens te bespreken met mijn collega MMT-artsen omdat ik gewoon mijn plicht als arts doe. Als IGZ mij laat weten dat de klacht "te dun" is om verder actie te ondernemen schrijf ik het op een openbaar forum of neem (anoniem) conctact op met (lokale) media.

Als je problemen hebt met de Belgische dokter die buiten de kliniek de ambulancedienst bij komt staan moet je ook grote problemen hebben de USA. Een land waar regelmatig Nederlandse MMT-artsen een congres bezoeken en je lang kan wachten voor er een medisch specialist buiten de kliniek aan de slag gaat.




Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #36 Gepost op: 7 december 2016, 22:27:04
Citaat van: Expert link=msg=1464801 date=1480920543
Het Belgisch systeem is failliet. Dat zie je aan alles en op elk niveau. Ze kunnen er niks aan doen dat ze met ouwe troep moeten werken. Ik kijk naar het niveau van de uitvoering en ik kijk naar het niveau van de geleverde zorg binnen de mogelijkheden die er zijn. Wat ik hier zie is gewoon ver onder de maat.

Nogmaals, ik mis hier fundamentele statistieken die aantonen dat er wel degelijk een minder vorm van zorg wordt geleverd. Uit welke cijfers zou zoiets blijken?

De enige statistieken die ik al wél heb gezien, zijn die over de aanrijtijden (waar Belgen verschrikt van achterover vallen wanneer ze die uit Nederland zien) en het aantal patiënten die de grens oversteken omdat ze in eigen land niet meer kunnen worden geholpen wegens de overschrijding van bepaalde quota. Te samen met de wachttijden voor bepaalde ingrepen lijkt dit alles van uit een Belgisch perspectief bekeken tamelijk derdewerelds. Maar hey, jullie hebben flight suits en wij zijn dus failliet, fair enough.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #37 Gepost op: 8 december 2016, 10:55:16
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1465252 date=1481146024

Nogmaals, ik mis hier fundamentele statistieken die aantonen dat er wel degelijk een minder vorm van zorg wordt geleverd. Uit welke cijfers zou zoiets blijken?

De enige statistieken die ik al wél heb gezien, zijn die over de aanrijtijden (waar Belgen verschrikt van achterover vallen wanneer ze die uit Nederland zien) en het aantal patiënten die de grens oversteken omdat ze in eigen land niet meer kunnen worden geholpen wegens de overschrijding van bepaalde quota. Te samen met de wachttijden voor bepaalde ingrepen lijkt dit alles van uit een Belgisch perspectief bekeken tamelijk derdewerelds. Maar hey, jullie hebben flight suits en wij zijn dus failliet, fair enough.


Het gaat niet om een fancy flight suit, het gaat om beschermende en signalerende kleding! Ik zie mensen in hun OK kloffie in een helikopter springen en dat is te zot voor woorden, om eens een mooi Belgisch woord te gebruiken. Vervolgens sta je daar in een autowrak te werken. Wat verder opvalt is dat ze de behoefte voelen om steeds te benadrukken dat ze dokter zijn. Lachwekkend.

Fundamentele statistiek interesseert me niet zo veel. Wat is dat voor term? Er is nog nooit een patiënt gered dankzij een p-waarde. Het gaat mijn erom wat ik daar zie gebeuren. Wel stoer dat je het durft te laten filmen en uitzenden. Je bent geen held omdat je uit een helikoptertje springt.

De zorg die geleverd wordt is eigenlijk niets anders dan reguliere ambulancezorg. Koortsstuip, collaps en in een enkel geval een reanimatie. In de eerste aflevering heb ik gezien hoe een jonge knul met een dwarslaesie heel matige zorg krijgt aangeboden. Door die jongen vliegend te vervoeren neem je een zeker risico, waarbij men in mijn optiek over de basic's van aeromedisch transport heen stapt. Voorts zie ik een 'opvang' waarin ik mij niet herken. Wat ik wel herken is dat deze gang van zaken usance is wanneer ik zelf een patiënt in een Belgisch ziekenhuis presenteer. Daarbij ontbreekt het vooral aan systemische opvang volgens de ABCD methodiek.


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #38 Gepost op: 8 december 2016, 12:07:13
Citaat van: Expert link=msg=1465353 date=1481190916
In de eerste aflevering heb ik gezien hoe een jonge knul met een dwarslaesie heel matige zorg krijgt aangeboden. Door die jongen vliegend te vervoeren neem je een zeker risico, waarbij men in mijn optiek over de basic's van aeromedisch transport heen stapt.

In dat kader is de laatste scene in de aflevering van gisteren nog een goed voorbeeld hoe het er aan toe gaat. Toen ik het zat te kijken moest ik gelijk aan je eerdere post denken.

@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #39 Gepost op: 8 december 2016, 12:35:29
Citaat van: arjenhva link=msg=1465364 date=1481195233
In dat kader is de laatste scene in de aflevering van gisteren nog een goed voorbeeld hoe het er aan toe gaat. Toen ik het zat te kijken moest ik gelijk aan je eerdere post denken.




Ik heb meer dan 15 jaar in twee Nederlandse academische ziekenhuizen gewerkt in Nederland. Ik ga hier niet op forum op posten dat het er in Nederland niet zo aan toe gaat.

Ik denk dat het belangrijkste verschil is dat we in Nederland niet zullen toelaten dat iemand kan filmen en we de filmers direct wegtrappen zodra we weten dat er even iets onder het tapijt moet worden geveegd.

Ik werk al een aantal jaren in Qatar, ons beleid is vergelijkbaar met het Nederlandse. Geen pottenkijkers en de vuile was buiten hangen is een zonde.