Middel hulpverlening (ongeval trein-voertuig) Stationsstraat - Twello 31-08-2016

Auteur Topic: Middel hulpverlening (ongeval trein-voertuig) Stationsstraat - Twello 31-08-2016  (gelezen 6173 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: koenb link=msg=1445191 date=1472714674
Volgens de hoofdconducteur was het remsysteem inderdaad beschadigd geraakt na de aanrijding. Maar de treinen zijn zo beveiligd, dat deze vervolgens automatisch tot stilstand komen als het remsysteem lek raakt zoals nu het geval was. Vandaar dat de trein 3,5 kilometer na de aanrijding tot stilstand kwam op de spoorbrug en niet meer op eigen gelegenheid verder kon rijden.

Gelukkig, de politie kan de volgende keer beter eerst de NS bellen in plaats van op zoek te gaan naar hun held. De trein is pas 3,5 km voorbij de ongevalslokatie automatisch tot stilstand gekomen door een lekgeraakt remsysteem zoals nu het geval was.

De noodremtrekker heeft dus helemaal niets ergers kunnen voorkomen. Het is nu zelfs ter discussie te stellen of er wel door iemand aan de noodrem heeft getrokken.

Bij het activeren van de noodrem door een passagier lekt er niet geleidelijk aan lucht weg maar valt de druk onmiddelijk weg (snelremming). Een Nederlandse trein zou dan na ongeveer 1 km tot stilstand komen. 3,5 km na activeren van noodrem is een afstand die in de buurt komt van de minimale remweg van hogesnelheidstreinen.

Citaat
Twello - Bij een aanrijding met een trein is een man uit Twello woensdagmiddag gewond geraakt. Getuigen zagen hoe de auto van de man op de internationale trein botste. Een treinpassagier trok aan de noodrem en wist daarmee mogelijk ernstige gevolgen te voorkomen.

https://www.politie.nl/mijn-buurt/nieuws/2016/augustus/31/02-twello-man-gewond-na-aanrijding-met-trein.html?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1445195 date=1472716559
Nee hoor, ze hebben gewoon de deuren van de ene trein naast die van de andere trein gezet, loopbrug maken en de reizigers kunnen zonder al te veel moeite overstappen. Overal is aan gedacht ;-)

Prima geregeld dus !

Heb jij daar misschien beeldmateriaal van ?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1445196 date=1472716701
Gelukkig, de politie kan de volgende keer beter eerst de NS bellen in plaats van op zoek te gaan naar hun held. De trein is pas 3,5 km voorbij de ongevalslokatie automatisch tot stilstand gekomen door een lekgeraakt remsysteem zoals nu het geval was.

De noodremtrekker heeft dus helemaal niets ergers kunnen voorkomen. Het is nu zelfs ter discussie te stellen of er wel door iemand aan de noodrem heeft getrokken.

Bij het activeren van de noodrem door een passagier lekt er niet geleidelijk aan lucht weg maar valt de druk onmiddelijk weg (snelremming). Een Nederlandse trein zou dan na ongeveer 1 km tot stilstand komen. 3,5 km na activeren van noodrem is een afstand die in de buurt komt van de minimale remweg van hogesnelheidstreinen.

https://www.politie.nl/mijn-buurt/nieuws/2016/augustus/31/02-twello-man-gewond-na-aanrijding-met-trein.html?

Het een sluit het ander niet uit.Er kan best na zeg 2,5-3 km aan de noodrem getrokken zijn.

Waarom wordt je een held door de politie genoemd als je aan de noodrem trekt ?
Het gebruik van de noodrem is nmm effectief bij het ontstaan van brand (rookvorming) zodat je kan uitstappen en als er een of andere gek amok maakt.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
De politie ging/gaat kennelijk van de onjuiste veronderstelling uit dat er iemand aan de noodrem heeft moeten trekken, want anders was de trein (door "onklare" "normale" remmen, door de aanrijding veroorzaakt) niet tot stilstand gekomen. Daarbij had de desbetreffende auteur kennelijk een onjuist beeld van de techniek achter spoorwegremsystemen...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Ik vind het daarom ook problematisch. Ik zou er geen enkele moeite mee hebben als de media iets aanneemt of burgers op internet iets veronderstellen.

In dit geval is het de politie zelf die het verhaal zo post op haar eigen website en duidelijk maakt dat ze actief bezig zijn met het zoeken naar deze held.

Ik heb maar 1 keer bij een kleine introductie spoorwegongevallenbestrijding gezeten, de instructeur heeft een aantal zaken aan de orde gesteld, hij noemde het net als forumlid Verkerk basiskennis over treinen. Je mag verwachten dat deze basiskennis ook aanwezig is binnen de Nederlandse politie, immers ik werk voor een ambulancedienst in een land waar de komende jaren nog geen enkele trein zal rijden.

Ik begrijp net als Thor niet waarom de politie je een held vindt als je aan de noodrem trekt nadat een personenwagen tegen de zijkant van de trein is gereden.

De politie stelt in haar eigen persbericht dat deze persoon erger heeft kunnen voorkomen. Ik kan niet beredeneren wat de vermeende noodremtrekker precies zou hebben kunnen voorkomen. De politie wekt namelijk de suggestie dat er een treinramp had kunnen ontstaan, een doordenderende trein vol passagiers die op geen enkele wijze meer tot stilstand gebracht had kunnen worden.

Ik heb mij net nog laten wijsmaken door iemand dat het in Nederland in theorie mogelijk zou zijn dat deze trein na het ongeval met 140 km/u door kan rijden zonder dat de machinist het ongeval gemerkt heeft en niet oplet (seinen en drukmeters in zijn locomotief). Als niemand iets zou doen (de machinist niet en geen enkele passagier) zou de trein nog steeds tot stilstand zijn gekomen tussen de ongevalslokatie en station Deventer omdat het automatische treinbeinvloedingssysteem zal ontdekken dat de trein een te hoge snelheid heeft waardoor automatisch hetzelfde mechanisme in werking zal treden als bij het activeren van de noodrem door een passagier of de machinist die zelf een snelremming inzet.

Ik vind dat de politie criminelen moet zoeken in plaats van vermeende helden. Ik baal als belastingbetaler al dat ik voor oubollig amusement verzorgd door de publieke omroep moet betalen, deze actie van de politie heeft een extreem hoog 'boer zoekt vrouw'-gehalte.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Ik heb zelf geen foto's van de evacuatie, maar ik zag wel deze tweet voorbij komen:

https://twitter.com/lbrt/status/770976583171604481

En vanaf het voet- en fietspad langs de brug was duidelijk de schade te zien aan de trein:





Als dit bij Deventer op het emplacement terecht was gekomen, was er ongetwijfeld schade geweest aan wissels, bekabeling etc. En al die onderdelen zijn bij 40km/h mogelijk projectielen en dus een gevaar voor andere treinen en reizigers op perrons.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1445222 date=1472722696

Als dit bij Deventer op het emplacement terecht was gekomen, was er ongetwijfeld schade geweest aan wissels, bekabeling etc. En al die onderdelen zijn bij 40km/h mogelijk projectielen en dus een gevaar voor andere treinen en reizigers op perrons.

Je bent een held als je mogelijke schade aan wissels, bekabeling etc mogelijk zou hebben voorkomen door heldhaftig aan de noodrem te trekken?

Passagiers op station Deventer staan niet op een hoger perron waardoor de losgeraakte delen als ze al projectiel zouden worden tijdens het binnenrijden van station klem komen te zitten tussen de wand van perron en de trein?


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Citaat van: oma link=msg=1445216 date=1472721145
Ik vind het daarom ook problematisch. Ik zou er geen enkele moeite mee hebben als de media iets aanneemt of burgers op internet iets veronderstellen.

I

Ik begrijp net als Thor niet waarom de politie je een held vindt als je aan de noodrem trekt nadat een personenwagen tegen de zijkant van de trein is gereden.

De politie stelt in haar eigen persbericht dat deze persoon erger heeft kunnen voorkomen. Ik kan niet beredeneren wat de vermeende noodremtrekker precies zou hebben kunnen voorkomen. De politie wekt namelijk de suggestie dat er een treinramp had kunnen ontstaan, een doordenderende trein vol passagiers die op geen enkele wijze meer tot stilstand gebracht had kunnen worden.

Ik heb mij net nog laten wijsmaken door iemand dat het in Nederland in theorie mogelijk zou zijn dat deze trein na het ongeval met 140 km/u door kan rijden zonder dat de machinist het ongeval gemerkt heeft en niet oplet (seinen en drukmeters in zijn locomotief). Als niemand iets zou doen (de machinist niet en geen enkele passagier) zou de trein nog steeds tot stilstand zijn gekomen tussen de ongevalslokatie en station Deventer omdat het automatische treinbeinvloedingssysteem zal ontdekken dat de trein een te hoge snelheid heeft waardoor automatisch hetzelfde mechanisme in werking zal treden als bij het activeren van de noodrem door een passagier of de machinist die zelf een snelremming inzet.



Wat nu als de trein, met de auto die hij mee sleept, bij een punt komt waar een object dusdanig dicht naast het spoor staat, dat de auto deze zal raken. Bij een volgende overweg bijvoorbeeld. Auto kan zodanig zijdelings weg gedrukt worden dat er niets gebeurd. Hij kan echter ook verder achterwaarts eronder worden geduwd waar door hij bij het wiel stel in de buurt komt.Ook kan jij omlaag worden gedrukt tegen de rails, waardoor je een hefboom effect krijgt.

Het is niet alleen een 'op hol geslagen trein' wat een risico vormt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: batoutofhell link=msg=1445227 date=1472723401

Wat nu als de trein, met de auto die hij mee sleept, bij een punt komt waar een object dusdanig dicht naast het spoor staat, dat de auto deze zal raken. Bij een volgende overweg bijvoorbeeld. Auto kan zodanig zijdelings weg gedrukt worden dat er niets gebeurd. Hij kan echter ook verder achterwaarts eronder worden geduwd waar door hij bij het wiel stel in de buurt komt.Ook kan jij omlaag worden gedrukt tegen de rails, waardoor je een hefboom effect krijgt.

Het is niet alleen een 'op hol geslagen trein' wat een risico vormt.

Het zou kunnen dat een auto meegesleept wordt zoals jij beschrijft. Het komt soms ook voor, echter ken ik geen Nederlandse casus of buitenlandse casus waarbij het niet gemerkt is door de machinist en de treindienstleiding aangezien het vastzittende voertuig iedere keer een bovenleidingportaal en andere objecten met een rotklap raakt.

Het had bij dit ongeval ook kunnen gebeuren, echter was er hier geen sprake van, je kan het niet aan ingrijpen van een machinist of passagier toeschrijven, je kan het toeschrijven aan de factor geluk.

De trein is ook niet tot stilstand gekomen omdat er een wielen uit het spoor zijn gelopen. Als de machinist het niet zelf merkt zou een passagier mogelijk een ontsporing hebben kunnen voorkomen door de trein tot stilstand te brengen door aan de noodrem te trekken.

Ik zou het vreemd vinden als de heldenstatus van de Nederlandse politie kan krijgen voor het voorkomen van eventuele rampscenario's veroorzaakt door omstandigheden die nooit aan de orde zijn geweest.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Die auto moet door dichte spoorbomen zijn gereden,op de filmpjes lijken die spoorbomen nog intact.