Dodelijk ongeval elektrische auto Hilversumsestraatweg - Baarn 07-09-2016

Auteur Topic: Dodelijk ongeval elektrische auto Hilversumsestraatweg - Baarn 07-09-2016  (gelezen 13312 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #30 Gepost op: 7 september 2016, 23:22:49
Citaat van: oma link=msg=1446303 date=1473272832
Het roept de vraag op of de brandweer wel is voorbereid op incidenten met elektrische auto's.

"Jazeker", zegt de brandweer ze oefenen er zelfs op.

Vanaf ca 5.10 min. http://www.npo.nl/nos-journaal/07-09-2016/POW_02990541
als hulpdiensten lopen we hopeloos  achter op het gebied van kennis en kunde bij dit soort wagens vrees ik   98uiye
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #31 Gepost op: 8 september 2016, 00:22:36
Een vraag aan de deskundigen,zou een voertuig wat onder stroom staat na zo n ongeval ook kunnen bijdragen aan de doodsoorzaak van de bestuurder?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 8 september 2016, 08:07:37
Citaat van: pompbediende link=msg=1446323 date=1473283369
als hulpdiensten lopen we hopeloos  achter op het gebied van kennis en kunde bij dit soort wagens vrees ik   98uiye

Ik heb een onderbuikgevoel dat de voorlichter van de brandweer niet de waarheid spreekt in het NOS journaal. Als men vraagt of de brandweer klaar is voor incidenten met elektrische auto's moet je gewoon antwoorden dat je het niet bent of onvoldoende bent in plaats van overtuigend 'jawel' te antwoorden plus de toevoeging dat de brandweer regelmatig oefent met elektrische wagens.

Ik denk als ik hier vraag wie er ooit geoefend heeft met een Tesla of een andere elektrische personenwagen er weinig politie-, brandweer- en/of ambulancepersoneel de woorden van de woordvoerder van veiligheidsregio kan bevestigen.

Ik vind de NOS-beelden namelijk niet overtuigend, de brandweermensen zijn angstig als het ding in brand vliegt, het duurt 7 uur voor ze een stoffelijk overschot gaan bergen, er moet een monteur van Tesla ter plaatse komen en bij de berging van een lijk wil men een ambulance stand-by hebben staan.

Ik vind dat als een land besluit om deze voertuigen op de openbare weg toe te laten je ook de plicht hebt om te zorgen dat de hulpdiensten alle mogelijke incidenten adequaat kunnen bestrijden.

Het is uiteraard onzin om het volk te vertellen dat je precies weet wat je doet maar het nu een probleem was omdat het een hoog energetisch ongeval was met veel vervorming. De brandweer in Nederland is namelijk wel in staat op bij alle denkbare incidenten met normale personenauto's op te treden (van simpele olielekkage tot hoog energetisch ongevallen met zware vervorming).

Het gaat niet alleen om de inzittenden van een Tesla. Wat doet de brandweer als een Tesla frontaal botst tegen een 'normale' personenauto met beknelling en brand?


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #33 Gepost op: 8 september 2016, 08:17:07
Chemische sarnering na ieder (ernstig) ongeval word ook nog een leuke kostenpost.


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #34 Gepost op: 8 september 2016, 08:33:36
Citaat van: hout link=msg=1446308 date=1473275176
In de standaard bepakking van een TS zit het volgende:

2x Handschoenen voor hoge spanning
minimaal toelaatbare spanning 1kV.
(Onder spanning werken - Handschoenen van gésoleerd materiaal NEN-EN IEC 60903)

bron: http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/19407/branchevoorschrift_standaardbepakking_brandweervoertuigen_v5_0.pdf

Deze handschoenen zijn geschikt voor een spanningsverschil van 1000V wisselspanning, bij een frequentie van 50Hz. Deze handschoenen zijn niet geschikt voor hogere frequenties (die opgewekt worden door de "frequentieregelaar" om de auto te laten rijden). Tevens, omdat de auto een "zwevend net" is kunnen de spanningsverschillen vele malen hoger zijn, er vanuitgaande dat je zelf ongeveer aardpotentiaal hebt. Deze handschoenen kan/mag je dus absoluut niet gebruiken, daar het een schijnveiligheid betreft, met mogelijke fatale consequenties!

Ik zou in dit soort gevallen bij noodsituaties werken met een aardpen, naast de auto slaan, de auto aarden, en vervolgens met EMC-armbanden de auto benaderen. Mocht je dan een onderspanning staand deel aanraken, krijgen je handen een klap, maar ben je niet dood.

In dit geval denk ik dat de brandweer er goed aan gedaan heeft af te wachten. Na geconstateerd te hebben dat het ongeval fataal was, hebben ze rustig op de kennisdragers gewacht. In dit geval heeft het niet veel nut om de auto of het slachtoffer met grote spoed te bergen, hetgeen anders was geweest als het ongeval niet fataal was geweest.
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #35 Gepost op: 8 september 2016, 08:55:00
Citaat van: MJWB link=msg=1446339 date=1473316416

In dit geval denk ik dat de brandweer er goed aan gedaan heeft af te wachten. Na geconstateerd te hebben dat het ongeval fataal was, hebben ze rustig op de kennisdragers gewacht. In dit geval heeft het niet veel nut om de auto of het slachtoffer met grote spoed te bergen, hetgeen anders was geweest als het ongeval niet fataal was geweest.

Wat is er volgens jou precies zo goed aan hulpverleningsdiensten die besluiten af te wachten?

Als de brandweer mij hier zou vertellen dat ze bij grote spoed anders zouden handelen zou ik ze vragen wat dan het probleem precies is als onder deze omstandigheden. Immers als je de expertise en materialen in huis hebt om met grote spoed een slachtoffer te kunnen redden uit een elektrische personenauto is het appeltje-eitje om het te doen als de spoed/druk er af is.

We hebben het hier ook over een personenauto, niet over een kerncentrale. Verkeersincidenten behoor je als hulpverleningsdienst af te kunnen handelen zonder externe kennisdragers/adviseurs.


superfly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 500
Reactie #36 Gepost op: 8 september 2016, 09:26:12
Ik weet niet hoor maar er zijn in de handel wel degelijk PBM te verkrijgen voor diverse soorten werkzaamheden aan elektrische installaties, met name om de gevolgen van arc flash te minimaliseren en ik denk dat de PBM in dit ongeval het meest op dit soort situaties zal lijken.


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #37 Gepost op: 8 september 2016, 09:51:09
Citaat van: MJWB link=msg=1446339 date=1473316416
Deze handschoenen zijn geschikt voor een spanningsverschil van 1000V wisselspanning, bij een frequentie van 50Hz. Deze handschoenen zijn niet geschikt voor hogere frequenties (die opgewekt worden door de "frequentieregelaar" om de auto te laten rijden). Tevens, omdat de auto een "zwevend net" is kunnen de spanningsverschillen vele malen hoger zijn, er vanuitgaande dat je zelf ongeveer aardpotentiaal hebt. Deze handschoenen kan/mag je dus absoluut niet gebruiken, daar het een schijnveiligheid betreft, met mogelijke fatale consequenties!

Ik zou in dit soort gevallen bij noodsituaties werken met een aardpen, naast de auto slaan, de auto aarden, en vervolgens met EMC-armbanden de auto benaderen. Mocht je dan een onderspanning staand deel aanraken, krijgen je handen een klap, maar ben je niet dood.
Dit is nonsens. Bij een zwevend net ontstaan niet ineens grotere spanningsverschillen tov aarde. Daarom heet het zwevend. Een aardpen slaan is ook nonsens je maakt het risico alleen maar groter als de accu via de auto bijvoorbeeld ook al aan aarde ligt. Een EMC armband gebruiken slaat ook nergens op omdat die een ingebouwde weerstand van 1 Megaohm hebben. Die zijn alleen maar bedoeld om electrostatische lading af te voeren bij het werken met gevoelige componenten. Ik denk dat het grootste gevaar niet in de hoge spanning zit maar in de hoge stromen die er kunnen lopen. Bij een kortsluiting zou er zomaar 1000 Ampere kunnen lopenmet het risico op explosies.




Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #39 Gepost op: 8 september 2016, 10:48:23
Brandweer moest ondanks training beroep doen op Tesla bij Tesla-ongeval
http://www.rtvnh.nl/nieuws/191336/brandweer-moest-ondanks-training-beroep-doen-op-tesla-bij-tesla-ongeval

Autofabrikant Tesla moest brandweer helpen bij bergen slachtoffer dodelijk ongeluk
http://www.rtvnh.nl/nieuws/191299/autofabrikant-tesla-moest-brandweer-helpen-bij-bergen-slachtoffer-dodelijk-ongeluk
Samen sterk in de hulpverlening!