Dit is nonsens. Bij een zwevend net ontstaan niet ineens grotere spanningsverschillen tov aarde. Daarom heet het zwevend. Een aardpen slaan is ook nonsens je maakt het risico alleen maar groter als de accu via de auto bijvoorbeeld ook al aan aarde ligt. Een EMC armband gebruiken slaat ook nergens op omdat die een ingebouwde weerstand van 1 Megaohm hebben. Die zijn alleen maar bedoeld om electrostatische lading af te voeren bij het werken met gevoelige componenten. Ik denk dat het grootste gevaar niet in de hoge spanning zit maar in de hoge stromen die er kunnen lopen. Bij een kortsluiting zou er zomaar 1000 Ampere kunnen lopenmet het risico op explosies.
Bedankt dat je mijn mening direct als nonsens bekritiseert.
Je vertelt dat "een aardpen slaan nonsens is, omdat het risico groter word, als de accu bij voorbeeld ook aan aarde ligt?
?" Als het een zwevend net is, is er geen aarde en kan dus de accu ook niet aan aarde liggen. Het slaan van een aardpen zou naar mijn mening (IV-er -NEN-EN3840) juist wel nuttig zijn, om van het zwevende net, een niet-zwevend net te maken. Dan leg je inderdaad de accu via de aangelegde aardpen aan aard-potentiaal, en kan je ervan uitgaan dat alle geleidende delen dan aardpotentiaal bevatten. Het is dan ook op dat moment veilig de auto-carrosserie aan te raken.
De weerstand van 1 Megaohm in een EMC armband is om de statische ontlading geleidelijk te laten verlopen, maar is nog steeds vele malen lager dan de weg die de stroom anders zou moeten lopen (door het lichaam, sokken, schoenen e.d.).
Stel dat er kortsluiting wordt gemaakt in de batterij, gaat er een hoge stroom lopen. Ja, dit mag ook naar de aardpen, maar de energiebron is zo zwak (een accu) dat deze direct ontlaad, waardoor de capaciteit direct weg is.
Een explosie door stroom is onmogelijk. een elektrische explosie (adiabatische explosie genaamd) wordt gevormd door een overslag van spanning en niet door stroom. Wat wel zou kunnen (en ik denk dat je daar op doelt) dat door de overstroom de geleider smelt, en dat daardoor dan een spanningsverschil ontstaat tussen twee (dan losse) geleiders
p.s., volgende keer a.u.b. niet direct "nonsens" roepen, thanks!