Eenderde EHBO'ers niet bereid tot reanimatie

Auteur Topic: Eenderde EHBO'ers niet bereid tot reanimatie  (gelezen 10043 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 12 september 2016, 07:34:28
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1446679 date=1473529165

Rodekruis en hartstichting zouden het gewoon iedere eerste maandag van de maand om 19:00 in een buurthuis moeten geven, gewoon gratis voor iedereen die interesse heeft.

RAV-en en de brandweer zouden het gewoon iedere eerste maandag van de maand om 19:00 in een buurthuis moeten geven, gewoon gratis voor iedereen die interesse heeft.

Publieke gezondheidszorg en kostenverlaging (belastinggeld) zijn geen taken voor Rode Kruis of andere stichtingen in een welvarend land.

First Aid Academy

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #31 Gepost op: 12 september 2016, 09:00:13
Waar we het hier vooral over hebben is een vragenlijst die achter een computer wordt ingevuld. Men kan er over na denken, heeft niet de stress van iemand die daar echt op de grond ligt etc. Ik vraag mij af of deze cijfers ook in de werkelijkheid kloppen. Met de echte stress met een echt slachtoffer waarvan 70% kans is dat het familie is (70% van de reanimatie vinden in de woning plaats) ik vind het een onderzoek die mij niet echt veel iets zegt. Laten we vooral kijken naar de echte cijfers. In hoeveel procent van de situaties dat de prof hulpverleners bij een reanimatie situatie komen wordt al gereanimeerd. Dat zijn in mijn ogen de echte cijfers. En om eerlijk te zijn boeit het mij niet of degene die reanimeert een diploma heeft of niet!

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #32 Gepost op: 12 september 2016, 10:26:29
Citaat van: oma link=msg=1446835 date=1473658468
RAV-en en de brandweer zouden het gewoon iedere eerste maandag van de maand om 19:00 in een buurthuis moeten geven, gewoon gratis voor iedereen die interesse heeft.

Publieke gezondheidszorg en kostenverlaging (belastinggeld) zijn geen taken voor Rode Kruis of andere stichtingen in een welvarend land.

Vergroten van zelfredzaamheid is een speerpunt van het rode kruis. Lijkt me dat het daar uitstekend onder kan vallen. Dat wil niet zeggen dat de RAV of brandweer het niet ook mogen aanbieden. Het is prima iets dat gemeenschappelijk gedaan kan worden. Bijvoorbeeld door de RAV verantwoordelijk te maken voor toezicht op kwaliteit van het onderwijs en het rode kruis om de handjes te leveren.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 12 september 2016, 10:36:11
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1446845 date=1473668789
Vergroten van zelfredzaamheid is een speerpunt van het rode kruis.

Rode Kruis in Qatar weet in ieder geval nergens van, het komt niet voor in de missie en visie van het Rode Kruis.

Zelfredzaamheid is volgens mij een speerpunt van de Nederlandse regering.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #34 Gepost op: 12 september 2016, 10:37:24
Citaat van: oma link=msg=1446846 date=1473669371
Rode Kruis in Qatar weet in ieder geval nergens van, het komt niet voor in de missie en visie van het Rode Kruis.

Zelfredzaamheid is volgens mij een speerpunt van de Nederlandse regering.

Zelfredzaamheid is een speerpunt van het Nederlandse Rode Kruis ;)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

oma

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 12 september 2016, 11:02:32
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1446847 date=1473669444
Zelfredzaamheid is een speerpunt van het Nederlandse Rode Kruis ;)

Dat is iets anders dan de eerdere stelling dat het een speerpunt van het Rode Kruis is.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #36 Gepost op: 12 september 2016, 12:10:45
Citaat van: oma link=msg=1446848 date=1473670952
Dat is iets anders dan de eerdere stelling dat het een speerpunt van het Rode Kruis is.

Klopt, maar denk dat ir. Auditor dit ook bedoelt. Komt mede doordat we hier in NL tegenwoordig niet meer "het Nederlandse Rode Kruis" worden genoemd maar "het Rode Kruis". Had te maken met internationaal oogpunt of zoiets (al begrijp ik het tot op de dag van vandaag nog niet echt maar dat is wat anders).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

T4tinus

• BHVer
  • Forum gebruiker
  • Met en zonder
Reactie #37 Gepost op: 12 september 2016, 15:58:08
Lang niet alle EHBO-ers zijn uit op kennis van levensreddende handelingen. Heel veel EHBO-ers willen in staat zijn om kinderen te voorzien van een pleister. En enig benul te hebben van wat te doen bij vergiftigingen, verwondingen etc.
Daarnaast zijn er goed opgeleide EHBO-ers die zichzelf in gevaar brengen als ze gaan reanimeren. Omdat ze het fysiek niet (meer) kunnen. En er daarom vanaf zien.
En er zijn mensen die er tegenopzien om per ongeluk andermans ribben te breken.

Mijn moeder valt in alle drie de categorieen.

janvangent

• Forum gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 12 september 2016, 16:14:17
Citaat van: T4tinus link=msg=1446870 date=1473688688
En er zijn mensen die er tegenopzien om per ongeluk andermans ribben te breken.

Die angst heb ik nooit goed kunnen begrijpen. "Het spijt me bijzonder dat ik u hier moet laten sterven meneer, maar ik ben bang dat ik uw ribben breek als ik ga reanimeren en daar zou ik me zo schuldig over voelen dat ik liever uw dood op mijn geweten heb"? Overigens kan je moeder niet in meerdere categorieën vallen, want als ze fysiek niet meer in staat is om iemand te reanimeren (wat op zich goed voorstelbaar is) zal ze ook niemands ribben breken.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #39 Gepost op: 12 september 2016, 16:21:07
Soortgelijk argument heb ik een EHBO'er ooit over een AED horen zeggen: Ik wil niet iemand onder stroom zetten!