Hoe kan het dat een bedrijf dat grondboringen uit moet voeren niet weet dat er een transportleiding loopt?
Sterker nog dat moeten ze eerst uitzoeken, daar zijn speciale afdelingen voor bij de gemeenten. Voordat zoiets wordt gedaan wordt het in kaart gebracht zodat ze in principe geen leidingen hoeven te raken.
Lage meetwaarden, geen gevaar voor omgeving, inmiddels 21 woningen geevacueerd
http://www.youtube.com/watch?v=gcjLWQpw89Y
Dan deze nog maar een keer, ze meten dus geen explosie gevaar. Er is zelfs redelijk wat wind, dus al het gas wat nog in de leidingen zit dat verwaait snel.
Men zal twee ballonnen plaatsen om het lek te blokken, dit duurt niet zo heel lang, aan twee kanten en gat graven en de ballon plaatsen.
Dan gaat men er zelfs water opgooien terwijl dit gas gewoon de open lucht ik kan gaan en snel verwaait en geen explosief mengsel zal creëren. Ga je er water op gooien dan druk je het gas als het ware naar beneden en weet je juist niet waar het heen gaat en zou je het juist zo maar het riool in drukken.
Ik heb dit soort incidenten al vaker gehad, je kunt zeker stralen klaar leggen, waterkanon kan ook makkelijk zijn. Echter hoef je deze niet open te zetten, dat doe je pas als er daadwerkelijk een ontsteking komt, maar dan gebruik je het water om de hitte die vrij komt van de omgeving weg te nemen.
Op die manier kun je dus het gas gewoon naar boven laten gaan en vermengen met de buitenlucht. Wil je het gas begeleiden dan kan dat wel uiteraard, maar dat doe je alleen als je merkt dat het gas richting een niet gewenste plek bijv. ophoopt.
Hoe meer mensen je hier bij gaat halen hoe meer mensen er wat van vinden hoe groter het incident wordt.
Daarnaast kunnen transportleidingen natuurlijk wel heel groot zijn tot 120 centimeter, maar men heeft in de leiding geboord, dus niet doorgezaagd. Er zit dus een gat in, als je in kunt schatten hoe groot het gat is en dat getal vermenigvuldigd met 250 heb je de afstand waar in het gevaar zich kan bevinden en dan vaak nog alleen aan de buitenkant, want daar zou het mengsel ideaal kunnen zijn. Dan moet je nog een ontstekingsbron hebben, dus zet af vermijd ontstekingsbronnen en zorg dat het gasbedrijf snel ter plaatsen komt en de leiding aan beide zijde afsluit. Preventief stralen klaar leggen en klaar. Meer is het niet.
Treinen stil leggen heb ik mijn vragen bij, want hoe groot is de uitstroom opening?
Maar hoor graag of er andere praktijk ervaringen zijn.