GRIP 2 Hulpverlening (gaslek) Erfwal - Zwolle 16-09-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Hulpverlening (gaslek) Erfwal - Zwolle 16-09-2016  (gelezen 10009 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #30 Gepost op: 16 september 2016, 16:48:30
Citaat van: Bollie link=msg=1447517 date=1474035137
Oei een GRIP 2 gaslek, Stop de persen, bel de minister.... 998765

Maar zonder gekkigheid
GRIP geeft niks aan over het incident, het geeft alleen aan dat er naast operationele sturing (COPI) en ook ROT,  eventueel van de lokale afspraak ook het bestuurlijke sturing(Burgemeester) gealarmeerd word. Niet meer, niet minder.

GRIP 2 is een incident waar er ook een effect gebied is. Ingeval een spoorlijn en belangrijke (snel)weg zit je al snel op een GRIP 2 omdat er duidelijk merkbare gevolgen zijn. Dit is in veel VR's hetzelfde.

Dat klopt. Het zegt iets over de bestuurlijke waanzin. Ik begrijp heel goed dat er bij grootschalige incidenten een gecoördineerde afstemming nodig is, daarvoor kan GRIP een middel zijn. Nu begint het zo langzamerhand een doel te worden in den lande inclusief groene autootjes.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #31 Gepost op: 16 september 2016, 16:59:30
Citaat van: RemRoof link=msg=1447538 date=1474037310
Dat klopt. Het zegt iets over de bestuurlijke waanzin. Ik begrijp heel goed dat er bij grootschalige incidenten een gecoördineerde afstemming nodig is, daarvoor kan GRIP een middel zijn. Nu begint het zo langzamerhand een doel te worden in den lande inclusief groene autootjes.

De meeste passagiers reizen dagelijks met dat treintje en weten heel goed dat er zowel van de stations Kampen als Zwolle bussen rijden en die enkeling die met een andere trein in Zwolle aankomt en moet overstappen kan toch even vragen. N.B. Passagiers die altijd van Zwolle naar Kampen v.v. reizen zullen echt niet gauw naar Kampen Zuid gaan. Dan zit je van Kampen Zuid naar Kampen een tijdje in de bus.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #32 Gepost op: 16 september 2016, 19:02:37
Kleine correctie O0
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1447487 date=1474029962
Tankwagens
04-1460 Hattem Kampen
06-6661 Hattem
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

guest12562

• Gast
Reactie #33 Gepost op: 16 september 2016, 20:23:17
Goed even op de inhoud, hoe ver moet je ontruimen als je ongeveer in kunt schatten hoe groot het gat is waar er uit gelekt wordt.
Wat zijn de problemen van een gaslekkage, wat doet het gas, gaat het omhoog/omlaag?
Zijn er ontstekingsbronnen?
Is er kans op ophoping?
Welke maatregelen nemen we?
Hebben we al die officieren, media en instellingen nodig? Of kunnen we het ook beperken tot een kleinschalig iets?
Wat meten we waar en wat doen we met het water wat we bij ons hebben, gaan we uberhaupt afleggen of stralen inzetten?

Laten we het gewoon is knippen tot hapklare brokken.

Ik ben ervan overtuigd hoe meer mensen je erbij roept hoe groter het incident wordt hoe meer de opgetrommelde deskundige er wat van gaan vinden hoe meer ellende er wordt bedacht.
Dus ik ben benieuwd wat voor antwoorden er komen.

Fireball

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 16 september 2016, 22:14:09
http://www.nifv.nl/upload/139636_668_1225814133953-200612_Handreiking_buisleidingincidenten.pdf

Op blz 29 en 30 staan wat kengetallen en schadecirkels van transportleidingen. Daar worden best grote afstanden genoemd. Als ik dan in de media lees, dat het zeker 2 uur zou duren voordat de leiding leeggestroomd zou zijn, kun je volgens mij als brandweer niet zomaar weer naar huis gaan en zul je maatregelen moeten nemen. Wat mij betreft past daarin het stilleggen van de trein en het ontruimen van huizen.

Het is nu allemaal goed afgelopen en misschien meegevallen, maar we kennen ook de voorbeelden van plotselinge ontbranding en steekvlammen. Daarnaast kennen we ook diverse incidenten met gasexplosies, zoals in Diemen, Heerlen en Urk. Als het nu door de hulpdiensten klein gehouden zou zijn en er was iets mis gegaan, dan waren ook de rapen gaar geweest.

En dan het gasnet zelf. Ik weet niet hoe snel er bekend was dat het geen distributienet was en alle woningen nog gewoon gas hadden. Zouden er veel woningen geen gas meer gehad hebben, dan kan ik me voorstellen dat er ook wel wat behoefte aan coördinatie zou zijn (GRIP) om alle woningen binnen te treden en alles weer aan te sluiten.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 16 september 2016, 22:28:08
Citaat van: Breathe link=msg=1447558 date=1474050197
Goed even op de inhoud, hoe ver moet je ontruimen als je ongeveer in kunt schatten hoe groot het gat is waar er uit gelekt wordt.
Wat zijn de problemen van een gaslekkage, wat doet het gas, gaat het omhoog/omlaag?
Zijn er ontstekingsbronnen?
Is er kans op ophoping?
Welke maatregelen nemen we?
Hebben we al die officieren, media en instellingen nodig? Of kunnen we het ook beperken tot een kleinschalig iets?
Wat meten we waar en wat doen we met het water wat we bij ons hebben, gaan we uberhaupt afleggen of stralen inzetten?

Laten we het gewoon is knippen tot hapklare brokken.

Ik ben ervan overtuigd hoe meer mensen je erbij roept hoe groter het incident wordt hoe meer de opgetrommelde deskundige er wat van gaan vinden hoe meer ellende er wordt bedacht.
Dus ik ben benieuwd wat voor antwoorden er komen.

Hoe kan het dat een bedrijf dat grondboringen uit moet voeren niet weet dat er een transportleiding loopt?

guest12562

• Gast
Reactie #36 Gepost op: 16 september 2016, 22:51:11
Citaat van: oma link=msg=1447569 date=1474057688
Hoe kan het dat een bedrijf dat grondboringen uit moet voeren niet weet dat er een transportleiding loopt?

Sterker nog dat moeten ze eerst uitzoeken, daar zijn speciale afdelingen voor bij de gemeenten. Voordat zoiets wordt gedaan wordt het in kaart gebracht zodat ze in principe geen leidingen hoeven te raken.

Citaat van: oma link=msg=1447500 date=1474032569
Lage meetwaarden, geen gevaar voor omgeving, inmiddels 21 woningen geevacueerd

http://www.youtube.com/watch?v=gcjLWQpw89Y

Dan deze nog maar een keer, ze meten dus geen explosie gevaar. Er is zelfs redelijk wat wind, dus al het gas wat nog in de leidingen zit dat verwaait snel.
Men zal twee ballonnen plaatsen om het lek te blokken, dit duurt niet zo heel lang, aan twee kanten en gat graven en de ballon plaatsen.

Dan gaat men er zelfs water opgooien terwijl dit gas gewoon de open lucht ik kan gaan en snel verwaait en geen explosief mengsel zal creëren. Ga je er water op gooien dan druk je het gas als het ware naar beneden en weet je juist niet waar het heen gaat en zou je het juist zo maar het riool in drukken.

Ik heb dit soort incidenten al vaker gehad, je kunt zeker stralen klaar leggen, waterkanon kan ook makkelijk zijn. Echter hoef je deze niet open te zetten, dat doe je pas als er daadwerkelijk een ontsteking komt, maar dan gebruik je het water om de hitte die vrij komt van de omgeving weg te nemen.
Op die manier kun je dus het gas gewoon naar boven laten gaan en vermengen met de buitenlucht. Wil je het gas begeleiden dan kan dat wel uiteraard, maar dat doe je alleen als je merkt dat het gas richting een niet gewenste plek bijv. ophoopt.

Hoe meer mensen je hier bij gaat halen hoe meer mensen er wat van vinden hoe groter het incident wordt.

Daarnaast kunnen transportleidingen natuurlijk wel heel groot zijn tot 120 centimeter, maar men heeft in de leiding geboord, dus niet doorgezaagd. Er zit dus een gat in, als je in kunt schatten hoe groot het gat is en dat getal vermenigvuldigd met 250 heb je de afstand waar in het gevaar zich kan bevinden en dan vaak nog alleen aan de buitenkant, want daar zou het mengsel ideaal kunnen zijn. Dan moet je nog een ontstekingsbron hebben, dus zet af vermijd ontstekingsbronnen en zorg dat het gasbedrijf snel ter plaatsen komt en de leiding aan beide zijde afsluit. Preventief stralen klaar leggen en klaar. Meer is het niet.
Treinen stil leggen heb ik mijn vragen bij, want hoe groot is de uitstroom opening?

Maar hoor graag of er andere praktijk ervaringen zijn.

janvangent

• Forum gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 16 september 2016, 23:07:15
Citaat van: oma link=msg=1447569 date=1474057688

Slechte kaarten. Elke aannemer die ergens een schep in de grond wil steken moet zich er van gewissen waar leidingen lopen. Dat vraagt hij aan bij de opdrachtgever voor de klus, bij de eigenaar van het terrein, bij leidingbeheerders, noem maar op. Als die met een foutieve kaart aankomen of eentje geeft geen gehoor of die aannemer denkt op een gegeven moment "het zal wel goed zitten" dan krijg je dit.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #38 Gepost op: 16 september 2016, 23:14:03
Citaat van: Breathe link=msg=1447570 date=1474059071

Men zal twee ballonnen plaatsen om het lek te blokken, dit duurt niet zo heel lang, aan twee kanten en gat graven en de ballon plaatsen.

Hoe werkt dat bij een leiding waar druk op staat en het gas naar het lek stroomt ?

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 16 september 2016, 23:28:44
Citaat
Hoe werkt dat bij een leiding waar druk op staat en het gas naar het lek stroomt ?
Zelfde, gasbedrijf zoekt de leiding op, graaft hem op aan weerszijde van het lek, zaagt hem door (en dus stroomt er daar dan ook gas uit) en plaatsen de ballon. En als je ziet hoe relaxed dat gaat begrijp je vaak niet waarom de brandweer zoveel paniek maakt.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar