GRIP 2 Hulpverlening (gaslek) Erfwal - Zwolle 16-09-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Hulpverlening (gaslek) Erfwal - Zwolle 16-09-2016  (gelezen 10215 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

• Gast
Reactie #40 Gepost op: 16 september 2016, 23:32:13
Citaat van: Thor link=msg=1447574 date=1474060443
Hoe werkt dat bij een leiding waar druk op staat en het gas naar het lek stroomt ?

Geen verschil, ze maken een stuk straat verderop open waar de leiding loopt, er wordt een gat in de leiding gemaakt en er wordt een ballon in geplaatste en druk op gezet, deze sluit de leiding aan 1 kant af, de druk in de leiding maakt dus niet uit. Een tweede plek aan de andere kant van het gat voert men dezelfde werkzaamheden uit. Het stuk leiding wat dus beschadigd is doet dus niet meer mee en loopt gewoon leeg.

guest12562

• Gast
Reactie #41 Gepost op: 16 september 2016, 23:32:50
Citaat van: tower-ladder link=msg=1447575 date=1474061324
Zelfde, gasbedrijf zoekt de leiding op, graaft hem op aan weerszijde van het lek, zaagt hem door (en dus stroomt er daar dan ook gas uit) en plaatsen de ballon. En als je ziet hoe relaxed dat gaat begrijp je vaak niet waarom de brandweer zoveel paniek maakt.

Je was me voor ;)
Met als verschil dat ik heb gezien dat ze een gat maken in de leiding, ze zagen hem niet door, maar ze hebben speciaal gereedschap om de ballon in de gasleiding te brengen en druk op de ballon te zetten zodat deze zich opblaast en de leiding afdicht.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #42 Gepost op: 16 september 2016, 23:34:04
Citaat van: oma link=msg=1447569 date=1474057688
Hoe kan het dat een bedrijf dat grondboringen uit moet voeren niet weet dat er een transportleiding loopt?
Citaat van: Breathe link=msg=1447570 date=1474059071
Sterker nog dat moeten ze eerst uitzoeken, daar zijn speciale afdelingen voor bij de gemeenten. Voordat zoiets wordt gedaan wordt het in kaart gebracht zodat ze in principe geen leidingen hoeven te raken.
Elke aannemer die een schop in de grond zet moet een klikmelding opvragen en nazoeken. Echter er zijn instantie's die zeggen "wij vertellen u niet waar iets ligt, u moet ons maar een planning opsturen en wij vertellen of u daar kunt werken".
Bij een gasleiding kunnen overigens meerdere oorzaken zijn buiten dat je daadwerkelijk in de gasleiding zit met het werk zelf.
Zo werd bij BUZA ooit een transportleiding aan gort getrokken omdat een kraanmachinist van de uitvoerder een balk uit de grond moest trekken en aan de kant gooien. De balk werkte als hefboom en trok de leiding open.
Aan de A2 sloegen we ooit een damwand op een plaats waar volgens de klikmelding en steekproeven niets zou liggen. Toen de damwand ongeveer een meter of tien in de grond zat ging in Abcoude het licht uit en schreeuwde de kraanmachinist het uit, zijn kraan stond onder stroom en vloog in brand. We  hadden een 10Kv geraakt die niet op de kaart stond.
Een km verderop kwam midden in de nacht een KMar busje met OGS naar ons toe rijden en stopte en gelaste ons gelijk om te stoppen met werken, we zaten bijna op een communicatieleiding van defensie. En die staat niet op de kaart.
Citaat van: janvangent link=msg=1447572 date=1474060035
Elke aannemer die ergens een schep in de grond wil steken moet zich er van vergewissen waar leidingen lopen.
Meten is weten, maar tot een bepaalde diepte die benodigd is voor de werkzaamheden en dan kun je niet verder meten. Denk hierbij maar idd aan het heien van palen of damwanden. Maar denk ook eens in aan leidingen die er al jaren liggen nog voor de tijd dat er tekeningen werden bijgehouden, maar ook aan de leidingen die er ooit door de bewoner zelf zijn gelegd.
Citaat van: janvangent link=msg=1447572 date=1474060035
of die aannemer denkt op een gegeven moment "het zal wel goed zitten" dan krijg je dit.
Dit doet alleen nog maar een aannemer die niet goed bij zijn/haar hoofd is, de straffen en financiële gevolgen zijn veel te hoog.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

janvangent

• Forum gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 17 september 2016, 01:53:32
Citaat van: HIT link=msg=1447578 date=1474061644
[...] een km verderop kwam midden in de nacht een KMar busje met OGS naar ons toe rijden en stopte en gelaste ons gelijk om te stoppen met werken, we zaten bijna op een communicatieleiding van defensie. En die staat niet op de kaart.

Dat is een interessante opmerking. De Marechaussee weet blijkbaar wel wanneer je op het punt staat hun leiding door te knippen die niet op de kaart staat en dus ook geen klikmelding heeft veroorzaakt, maar als het om een foutje gaat bij een dikke gaspijp is niemand in staat om bijtijds alarm te slaan.

DeMassel

• Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #44 Gepost op: 17 september 2016, 05:35:47
Oudere kaarten met leidingen zijn niet altijd NA het aanleggen maar VOOR het aanleggen.
Hierdoor kan er wel eens een verschil zitten.

Aantal jaren terug zelf meegemaakt. Sleuf graven om fundering voor tuinmuurtje te maken. PTT-kabel zou onder het oprit door langs de woning onder de voordeur naar binnen lopen.
Dat deed deze dus niet, hij ging gewoon in een rechte lijn naar de voordeur, uit onderzoek bleek dus dat de aannemer toen makkelijker te kunnen doen dan op de kaart stond. Dit was dus nooit aangepast. (kosten zijn overigens niet betaald omdat wij als particulieren alles er aan gedaan hadden om het te voorkomen)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV

oma

• Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 17 september 2016, 08:07:49
Citaat van: Fireball link=msg=1447568 date=1474056849

En dan het gasnet zelf. Ik weet niet hoe snel er bekend was dat het geen distributienet was en alle woningen nog gewoon gas hadden. Zouden er veel woningen geen gas meer gehad hebben, dan kan ik me voorstellen dat er ook wel wat behoefte aan coördinatie zou zijn (GRIP) om alle woningen binnen te treden en alles weer aan te sluiten.

Hoezo geen distributienet? Burgers hebben gaslucht geroken en op de video's is te zien dat Eneco bezig is het lek te dichten. Ik denk dat het hier wel ging om een (lokaal) distributienet. Als het een transportleiding was geweest zou de Gasunie/NAM de leiding afsluiten en het gas in transportleiding is geurloos.

Ik kan me ook niet voorstellen wat de brandweer, politie en ambulancedienst moeten coordineren als iedere woning weer aangesloten moet worden op het gasnet. Het energiebedrijf moet een plan van aanpak hebben klaarliggen voor dit soort calamiteiten.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 17 september 2016, 08:11:03
Dan gaat men er zelfs water opgooien terwijl dit gas gewoon de open lucht ik kan gaan en snel verwaait en geen explosief mengsel zal creëren. Ga je er water op gooien dan druk je het gas als het ware naar beneden en weet je juist niet waar het heen gaat en zou je het juist zo maar het riool in drukken.

Chapeau.

Hoe meer mensen je hier bij gaat halen hoe meer mensen er wat van vinden hoe groter het incident wordt.

In de video's zie je ook de OvD-ProRail deftig rondhobbelen op de incidentlokatie. Ik begrijp niet wat deze man daar heeft te zoeken, immers het treinverkeer is stilgelegd en er staat geen enkele trein stil nabij de incidentlokatie.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #47 Gepost op: 17 september 2016, 09:17:10
Citaat van: Breathe link=msg=1447577 date=1474061570
Je was me voor ;)
Met als verschil dat ik heb gezien dat ze een gat maken in de leiding, ze zagen hem niet door, maar ze hebben speciaal gereedschap om de ballon in de gasleiding te brengen en druk op de ballon te zetten zodat deze zich opblaast en de leiding afdicht.

Als ergens druk op staat en er gas of vloeistof kan lekken gebeurt dat bij tanks en leidingen etc. met een HOTTAP.
Deze methode is bijvoorbeeld o.a. al ruim 50 jaar in gebruik bij het leegpompen van olie etc. tanks van gezonken schepen waar de HOTTAPS door duikers worden geplaatst.

http://www.hot-tap.nl/

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 17 september 2016, 09:39:18
Citaat van: tower-ladder link=msg=1447575 date=1474061324
Zelfde, gasbedrijf zoekt de leiding op, graaft hem op aan weerszijde van het lek, zaagt hem door (en dus stroomt er daar dan ook gas uit) en plaatsen de ballon. En als je ziet hoe relaxed dat gaat begrijp je vaak niet waarom de brandweer zoveel paniek maakt.

Het doorzagen van een leiding onder druk met gas met een watergekoelde zaag?en vervolgens het inbrengen van een ballon lijkt mij nogal problematisch, n.b. je zou een stuk pijp moeten verwijderen om de ballon te kunnen inbrengen.Een HOTTAP lijkt mij veel praktischer, geen extra gaslekkage en te doen vanaf de bovenkant pijp en explosieproef.

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 17 september 2016, 09:55:33
Officieren/Dienstvoertuigen
04-1002 Stage OvD
04-1004 IM CoPI
04-1005 IM CoPI
04-1020 AGS
04-1090 ACB
04-1092 HOvD Noord
04-1097 OvD Midden
04-1190 Voorlichter Veiligheidsregio
04-1601 WvD Zwolle
04-2680 WvD Raalte
06-6784 WvD Oldebroek

Allemaal dieseltjes die zich naar de plek des onheils spoeden ?

(Tijdens een ernstige gaslekkage op een van de grootste terminals in de UK (Fawly) kwam het vaartuig van de havenmeester ter plaatse, niet explosieproef etc. geen watergekoelde uitlaat, maar het was de boot van de havenmeester etc.)