GRIP 2 Hulpverlening (gaslek) Erfwal - Zwolle 16-09-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Hulpverlening (gaslek) Erfwal - Zwolle 16-09-2016  (gelezen 10008 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Fireball

• Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 17 september 2016, 10:27:57
Citaat van: oma link=msg=1447593 date=1474092469
Hoezo geen distributienet? Burgers hebben gaslucht geroken en op de video's is te zien dat Eneco bezig is het lek te dichten. Ik denk dat het hier wel ging om een (lokaal) distributienet. Als het een transportleiding was geweest zou de Gasunie/NAM de leiding afsluiten en het gas in transportleiding is geurloos.

Ja, dat klopt. Geur werd geroken. Maar ook Enexis heeft dikkere en dunnere leidingen. Transportleiding, hoofdleiding, hoofdtransportleiding... Diverse benamingen worden in de volksmond gebruikt. in de media wordt zowel gesproken over een transportleiding als  een ringleiding en het feit dat er geen woningen zonder gas zijn komen te zitten. Blijkbaar dus geen distributienet direct naar de woningen toe. Daarnaast geeft men aan dat het twee uur duurt voordat de leiding leeggelopen is. Dan hebben ze dus niet aan weerszijden van het gat een ballonnetje geplaatst zoals Breathe beschrijft. Dan moet het m.i. wel een behoorlijk stuk ingeblokte leiding zijn.

Citaat van: oma link=msg=1447593 date=1474092469
Ik kan me ook niet voorstellen wat de brandweer, politie en ambulancedienst moeten coordineren als iedere woning weer aangesloten moet worden op het gasnet. Het energiebedrijf moet een plan van aanpak hebben klaarliggen voor dit soort calamiteiten.

Ja, het gasbedrijf heeft wel een plan van aanpak, maar mag niet zelfstandig woningen binnentreden. Daar is weer de politie of brandweer voor nodig.

Fireball

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 17 september 2016, 10:31:10
Citaat van: oma link=msg=1447594 date=1474092663
In de video's zie je ook de OvD-ProRail deftig rondhobbelen op de incidentlokatie. Ik begrijp niet wat deze man daar heeft te zoeken, immers het treinverkeer is stilgelegd en er staat geen enkele trein stil nabij de incidentlokatie.

Mijn ervaring is dat deze functionaris liaison is richting zijn organisatie en uit eerste hand de informatie uit het copi haalt om dat naar zijn achterban te communiceren. Met name de duur van het stilleggen van het treinverkeer is natuurlijk relevant. Hoe lang nog bussen en omleidingen regelen etc, zodat ze dat op de perron en in de media hun reizigers kunnen informeren. Daarnaast wordt er soms rechtstreeks bij het copi druk uitgeoefend om zo snel als mogelijk weer te kunnen rijden.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #52 Gepost op: 17 september 2016, 11:10:32
Citaat van: Fireball link=msg=1447607 date=1474101070
Mijn ervaring is dat deze functionaris liaison is richting zijn organisatie en uit eerste hand de informatie uit het copi haalt om dat naar zijn achterban te communiceren. Met name de duur van het stilleggen van het treinverkeer is natuurlijk relevant. Hoe lang nog bussen en omleidingen regelen etc, zodat ze dat op de perron en in de media hun reizigers kunnen informeren. Daarnaast wordt er soms rechtstreeks bij het copi druk uitgeoefend om zo snel als mogelijk weer te kunnen rijden.

Kan dat tegenwoordig niet met de moderne communicatiemiddelen, moet daar een mobiel conferentieoord met alle toeters en bellen en aanverwante kosten ter plaatse komen ?

Hoguhugo

• Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 17 september 2016, 11:50:57
Citaat van: Fireball link=msg=1447606 date=1474100877
In de media wordt zowel gesproken over een transportleiding als  een ringleiding en het feit dat er geen woningen zonder gas zijn komen te zitten.

Gek dat de media dan niet de woorden van de voorlichter overgenomen heeft. Jan Wittenberg heeft het de hele tijd over transportleiding (van 8bar) gehad.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo

Fireball

• Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 17 september 2016, 12:10:18
Citaat van: Thor link=msg=1447611 date=1474103432
Kan dat tegenwoordig niet met de moderne communicatiemiddelen, moet daar een mobiel conferentieoord met alle toeters en bellen en aanverwante kosten ter plaatse komen ?

Misschien wel. Die moderne communicatiemiddelen zijn er wel en worden ook gebruikt door bijvoorbeeld het ROT op afstand. In theorie kan een functionaris alles vanaf thuis regelen. Maar welk systeem en middel je ook kiest, persoonlijk contact en zicht op het incident om een beetje gevoel bij de ernst van de situatie te krijgen heeft wel mijn voorkeur. Door afstanden en systemen ontstaan er snel verschillende beelden en interpretaties waardoor zaken een eigen leven gaan leiden.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #55 Gepost op: 17 september 2016, 19:31:27
...

Ja, het gasbedrijf heeft wel een plan van aanpak, maar mag niet zelfstandig woningen binnentreden. Daar is weer de politie of brandweer voor nodig.

Dus een hulpofficier en je bent klaar, toch?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #56 Gepost op: 17 september 2016, 19:35:44
Citaat van: Fireball link=msg=1447607 date=1474101070

...

Daarnaast wordt er soms rechtstreeks bij het copi druk uitgeoefend om zo snel als mogelijk weer te kunnen rijden.

Veiligheidsregio's zijn bureaucratische instituten dus ik snap er dan ook lobbyisten rond lopen zoals de OvD-rail in dit geval ;D. Wat ik al eerder heb gezegd. Uitval van treinen is dagelijks werk bij NS en ProRail. Een gaslekkage maakt dat in dit geval niet anders.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 18 september 2016, 07:47:14
Ja, dat klopt. Geur werd geroken. Maar ook Enexis heeft dikkere en dunnere leidingen. Transportleiding, hoofdleiding, hoofdtransportleiding... Diverse benamingen worden in de volksmond gebruikt. in de media wordt zowel gesproken over een transportleiding als  een ringleiding en het feit dat er geen woningen zonder gas zijn komen te zitten. Blijkbaar dus geen distributienet direct naar de woningen toe. Daarnaast geeft men aan dat het twee uur duurt voordat de leiding leeggelopen is. Dan hebben ze dus niet aan weerszijden van het gat een ballonnetje geplaatst zoals Breathe beschrijft. Dan moet het m.i. wel een behoorlijk stuk ingeblokte leiding zijn.

Ik ben dan wel nieuwsgierig waar Enexis volgens jou het aardgas naar toe pompt. Het gaat hier niet om een transportleiding, transportleidingen zijn van de Gasunie(/NAM). Enexis beheert een distributienetwerk, de druk van het gas is al omlaag gebracht, de typische gasgeur is er aan toegevoegd en het gas is op weg naar de eindgebruikers.

De brandweer mag ook niet zelfstandig woningen binnenrtreden. Het energiebedrijf kan gewoon haar eigen plan van aanpak volgen door alle woningen weer aan te sluiten. Geen van de hulpdiensten hoeft hierbij aanwezig te zijn, de hulpdiensten hoeven ook geen scenariodenkende bureaucraten te sturen. Als de politie de HOvJ met een slotenmaker ter plaatse stuurt denk ik dat iedereen zicht wel zal redden dankzij de 1 inzet van één politieman.

janvangent

• Forum gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 18 september 2016, 09:42:24
Citaat van: oma link=msg=1447697 date=1474177634
De brandweer mag ook niet zelfstandig woningen binnentreden.

Is dat niet een 'grijs gebied'? Wettelijk gezien mag het niet, maar als ik reden heb om aan te nemen dat er nog iemand in een brandende woning zit gaan we echt niet wachten tot de politie er is, maar verschaffen we ons toegang. De beslissing om dat te doen ligt in dit soort gevallen bij de eerst aangekomen bevelvoerder en die heeft zich af te vragen of hij het achteraf kan verantwoorden. Bij een gaslek zou ik me inderdaad ook nog eens achter de oren krabben...

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #59 Gepost op: 18 september 2016, 10:22:44
Operationeel handboek OvD  een stukje eruit:

Binnentreden Versie 1 01-11-07 Bi2
Algemene informatie:
· Toestemming tot binnentreden moet door bewoner duidelijk worden geweigerd.
· In eerste instantie politie laten binnentreden (indien mogelijk).
· Bij onmiddellijk gevaar voor de veiligheid van personen of goederen terstond
binnentreden (zonder toestemming).
· Bij afwezigheid van de bewoners is dezelfde procedure van toepassing.

Binnentreden bij woningen (+ alle als zodanig in gebruik zijnde opstallen )
· Ernstig en onmiddellijk gevaar voor veiligheid van personen of goederen:
- Ter voorkoming of bestrijding van ernstig en onmiddellijk gevaar voor
de veiligheid van personen of goederen mag direct zonder
toestemming van de bewoner en zonder schriftelijke machtiging van
de burgemeester in een woning worden binnengetreden.
- Toegang afdwingen (op grond van Brandweerwet '85 artikel 20).
- Degene (bevelvoerder/OvD) die bevoegd is zonder toestemming van
de bewoner binnen te treden, kan zich de toegang tot of de doorgang
in de woning verschaffen, voor zover het doel van het binnentreden dit
redelijkerwijs vereist. Zo nodig de hulp van de politie inroepen.
- Vormvereisten (op grond van de “Algemene wet op het
binnentreden”):
◦ Tonen van legitimatie. Geldt alleen voor degene die bij het
binnentreden de leiding heeft (B of OvD). Collega’s die hem volgen
hoeven zich niet te legitimeren.
◦ Doel van het binnentreden meedelen (geldt voor degene die bij het
binnentreden de leiding heeft).
◦ Bij binnentreden zonder toestemming, binnen vier dagen een
schriftelijk verslag opmaken en toezenden aan burgemeester. (Zie
onder overig) Een afschrift versturen aan de bewoner. Deze
verplichting geldt ook als de bewoner niet thuis was.
· Geen ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid van personen of
goederen:
- In voorkomende gevallen waarbij de brandweer zonder toestemming
van een bewoner een woning wil binnentreden is een voorafgaande
schriftelijke machtiging van de burgemeester nodig.
- De machtiging tot binnentreden moet zorgvuldig en conform de
voorschriften door de commandant (of OvD) worden ingevuld.
- Toon schriftelijke machtiging en legitimatie (Alleen leidinggevende).
- Meldt het doel van binnentreden (opgenomen in machtiging).
- Meedelen wie mee naar binnen gaan (in machtiging)
Melden dat bewoner binnen vier dagen een schriftelijk verslag van
binnentreding krijgt. (Zowel melden als het verstrekken van een verslag is niet
verplicht)