Middelbrand (woning) Landsherenlaan - Deventer 19-09-2016

Auteur Topic: Middelbrand (woning) Landsherenlaan - Deventer 19-09-2016  (gelezen 2810 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #10 Gepost op: 19 september 2016, 19:41:28
Citaat van: AVN link=msg=1447851 date=1474283816
We praten hier over een brand op de zevende verdieping. Mij lijkt een redvoertuig dan logisch.
Maar ik kan het mishebben natuurlijk.
'

'Logisch zeker. Praktisch en handig ook zeker. Maar verplicht? Wat zou dat betekenen voor de brandweerzorg in NL als voor elk gebouw van 7 verdiepingen een redvoertuigen binnen 5, 6, 7 of 8 minuten beschikbaar moet zijn? In het verlengde daarvan... Een brandweerkazerne op elke hoek van de straat is ook logisch als het gaat om brandveiligheid, maar dat kost ook een paar centen....


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #11 Gepost op: 19 september 2016, 19:47:49
Citaat van: oma link=msg=1447854 date=1474284736

Het Deventer Ziekenhuis heeft verpleegafdeling op de 2e etage van het ziekenhuis.

Met het gevaar dat we off topic gaan.... Ken je het Deventer Ziekenhuis? Wel eens geweest? Zo ja, kun je aangegeven wat daar precies de meerwaarde is van een redvoertuig boven alle aanwezige brandpreventieve voorzieningen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 19 september 2016, 19:55:43
Citaat van: Fireball link=msg=1447951 date=1474307269
Met het gevaar dat we off topic gaan.... Ken je het Deventer Ziekenhuis? Wel eens geweest? Zo ja, kun je aangegeven wat daar precies de meerwaarde is van een redvoertuig boven alle aanwezige brandpreventieve voorzieningen?

Nee, ik ben er nooit geweest. Ik had ook al geschreven dat ik Deventer even had bekeken op Google/Google Maps. Ik had gezien dat het een ziekenhuis is met een dak. Als bij werkzaamheden het dak in brand vliegt heb je weinig aan de brandpreventieve maatregelen in het gebouw. Je moet als de bliksem het dak op kunnen om de brand snel in te dammen. Een hoogwerker of autoladder beschouw ik dan als meerwaarde, jij ook?

Ik werk in een land waar ze trots zijn op alle bouwkundige en brandpreventieve voorzieningen in de ziekenhuizen echter heb ik nog nooit gehoord dat men daarom zonder of met minder blus- en redvoertuigen kan volstaan. Het is een beetje de Hollandse brandweerfilosofie, rookmeldertje ophangen dan kan de brandweer vaker thuisblijven of de brandweer kan de aanrijtijden verder oprekken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 19 september 2016, 20:03:44
Citaat van: Fireball link=msg=1447948 date=1474306888
'

'Logisch zeker. Praktisch en handig ook zeker. Maar verplicht? Wat zou dat betekenen voor de brandweerzorg in NL als voor elk gebouw van 7 verdiepingen een redvoertuigen binnen 5, 6, 7 of 8 minuten beschikbaar moet zijn? In het verlengde daarvan... Een brandweerkazerne op elke hoek van de straat is ook logisch als het gaat om brandveiligheid, maar dat kost ook een paar centen....

Ja, als je het besluit veiligheidsregio's leest zou dat inderdaad moeten. Als een dorp of stad besluit dat ze verzorgingstehuizen, verpleegtehuizen of gebouwen van 7 verdiepingen te bouwen moet je ook zorgen dat je in staat bent om alle calamiteiten te kunnen bestrijden.


Rens Hulman

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
Reactie #14 Gepost op: 20 september 2016, 00:30:30
Volgens een aanwezige brandweerman stond de hoogwerker in de garage. Voor het weekend was deze ook al een paar dagen weg. Toen voor de apk, nu 'voor de gevolgen'. Ik ken de ovd hier goed, zal hem binnenkort eens vragen wat de motivatie is om geen ander voertuig stand-by te hebben. Ik kan me herinneren dat hier een tijdje een hoogwerker uit Zwolle heeft gestaan toen de eigen hoogwerker weg was voor langdurig onderhoud.

Overigens: wel pluspunten voor de snelle creativiteit van de brandweerlieden. Op de video bij RTV Oost is het er net uit geknipt, maar ze hebben met een touw de hogedrukslang naar boven getakeld en zo erger voorkomen. Er zat wel een blusleiding in het pand, maar dat zou allemaal te lang duren -


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #15 Gepost op: 20 september 2016, 01:14:40
Citaat van: Rens Hulman link=msg=1447989 date=1474324230
Overigens: wel pluspunten voor de snelle creativiteit van de brandweerlieden. [...] ze hebben met een touw de hogedrukslang naar boven getakeld [...]

Opvoeren van een straal hoort sinds jaar en dag bij de lesstof voor brandwacht, of manschap.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #16 Gepost op: 20 september 2016, 01:41:52
Citaat van: oma link=msg=1447953 date=1474307743
Nee, ik ben er nooit geweest. Ik had ook al geschreven dat ik Deventer even had bekeken op Google/Google Maps. Ik had gezien dat het een ziekenhuis is met een dak. Als bij werkzaamheden het dak in brand vliegt heb je weinig aan de brandpreventieve maatregelen in het gebouw. Je moet als de bliksem het dak op kunnen om de brand snel in te dammen. Een hoogwerker of autoladder beschouw ik dan als meerwaarde, jij ook?

Ik neem aan dat een gebouw van 7 verdiepingen voorzien is van een (droge) stijgleiding. Een inzet via de stijgleiding of door hoge druk op te voeren, is wellicht beter dan een inzet buitenom per hoogwerker. De hoogwerker is in elk geval zeker niet noodzakelijk bij een degelijk incident. Met de stijgleidingen zouden bijna alle soorten branden in het gebouw te behappen moeten zijn. Neemt niet weg dat de hoogwerker wel handig kan zijn. Maar de hoogwerker is vaak nuttiger bij branden in binnensteden, industrieterreinen en gewone woningen.

Citaat van: Rens Hulman link=msg=1447989 date=1474324230
Ik ken de ovd hier goed, zal hem binnenkort eens vragen wat de motivatie is om geen ander voertuig stand-by te hebben. Ik kan me herinneren dat hier een tijdje een hoogwerker uit Zwolle heeft gestaan toen de eigen hoogwerker weg was voor langdurig onderhoud.

Die Hoogwerker uit Zwolle staat tegenwoordig permanent in Deventer en de oudere hoogwerker uit Deventer is afgevoerd. Zwolle is daarmee van 2 hoogwerkers teruggegaan naar 1. Gezien de hoogte van de bebouwing en het aantal uitrukken in Zwolle zul je begrijpen dat zij niet zo snel hun enige hoogwerker af zullen staan aan Deventer. Gezien er dus geen reserve redvoertuig meer is gaat Deventer gewoon buiten dienst. Wanneer er groter onderhoud is, zoals een Midlife Update oid wordt er een hoogwerker gehuurd van de opbouwer of een verhuurder.

Er zijn nog maar heel weinig regio's in Nederland welke reserve redvoertuigen hebben. De voertuigen zijn gewoon veel te duur om als reserve te houden. Het gevolg daarvan is dat men in het geval van onderhoud verder moet rijden, en langer moet wachten.

De reistijd vanuit Zutphen is overigens 22 minuten (volgens Google) en geen 30.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #17 Gepost op: 20 september 2016, 06:47:27
Citaat van: Rens Hulman link=msg=1447989 date=1474324230
Volgens een aanwezige brandweerman stond de hoogwerker in de garage. Voor het weekend was deze ook al een paar dagen weg. Toen voor de apk, nu 'voor de gevolgen'. Ik ken de ovd hier goed, zal hem binnenkort eens vragen wat de motivatie is om geen ander voertuig stand-by te hebben. Ik kan me herinneren dat hier een tijdje een hoogwerker uit Zwolle heeft gestaan toen de eigen hoogwerker weg was voor langdurig onderhoud.

Als de hoogwerker dagen lang buiten dienst kan worden gezet is het ding totaal overbodig dus onzorgvuldig omgaan met belastinggeld van de burgers door de brandweer.

Als de hoogwerker namelijk noodzakelijk is om op verantwoorde wijze de brandweerzorg te kunnen garanderen, conform besluit veiligheidsregio's, is het onmogelijk om het voertuig van de uitruk te halen zonder de inzet van een reserve-hoogwerker.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #18 Gepost op: 20 september 2016, 07:21:01
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1447992 date=1474328512
Ik neem aan dat een gebouw van 7 verdiepingen voorzien is van een (droge) stijgleiding. Een inzet via de stijgleiding of door hoge druk op te voeren, is wellicht beter dan een inzet buitenom per hoogwerker. De hoogwerker is in elk geval zeker niet noodzakelijk bij een degelijk incident. Met de stijgleidingen zouden bijna alle soorten branden in het gebouw te behappen moeten zijn. Neemt niet weg dat de hoogwerker wel handig kan zijn. Maar de hoogwerker is vaak nuttiger bij branden in binnensteden, industrieterreinen en gewone woningen.

Ik neem aan dat het gebouw niet voorzien was van een stijgleiding. Als er al een stijgleiding in het gebouw zou zitten is het lagedruk. Je ziet hier dat de brandweer HD ambachtelijk omhoog hijst naar de 7e etage met een touwtje.

Waarom is de hoogwerker volgens jou nuttiger bij bij branden in gewone woningen? Het zou er dan op neer komen dat de vrijwillige brandweer in dorpjes in de provincie ook moet beschikken over een hoogwerker ondanks dat men er geen hoogbouw heeft.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1447992 date=1474328512
Die Hoogwerker uit Zwolle staat tegenwoordig permanent in Deventer en de oudere hoogwerker uit Deventer is afgevoerd. Zwolle is daarmee van 2 hoogwerkers teruggegaan naar 1. Gezien de hoogte van de bebouwing en het aantal uitrukken in Zwolle zul je begrijpen dat zij niet zo snel hun enige hoogwerker af zullen staan aan Deventer. Gezien er dus geen reserve redvoertuig meer is gaat Deventer gewoon buiten dienst. Wanneer er groter onderhoud is, zoals een Midlife Update oid wordt er een hoogwerker gehuurd van de opbouwer of een verhuurder.

Er zijn nog maar heel weinig regio's in Nederland welke reserve redvoertuigen hebben. De voertuigen zijn gewoon veel te duur om als reserve te houden. Het gevolg daarvan is dat men in het geval van onderhoud verder moet rijden, en langer moet wachten.

De reistijd vanuit Zutphen is overigens 22 minuten (volgens Google) en geen 30.

Heeft brandweer Zwolle spectaculair meer uitrukken dan brandweer Deventer? Is de bebouwing in Zwolle hoger/complexer dan in Deventer? Als de verschillen nagenoeg verwaarloosbaar zijn waarom is het dan begrijpelijk dat brandweer Zwolle haar enige hoogwerker niet kan afstaan en de hoogwerker van brandweer Deventer gewoon (dagen) buiten dienst kan worden gezet.

Het is amateurisme troef bij de Nederlandse veiligheidsregio's/brandweer. Je moet zorgen dat je de brandweerzorg kan garanderen, als je meent dat een hoogwerker noodzakelijk is (conform besluit veiligheidsregio's) is het onmogelijk om het ding van de uitruk te halen zonder de inzet van een reserve-voertuig.

Vandaag komt een wissellaadbakvoertuig van onze ambulancedienst uit Al Khor naar Doha voor gepland onderhoud. Onze ambulancedienst heeft deze dure voertuigen voor inzet bij o.a. ongevallen gevaarlijke stoffen, grootschallige ongevallen en terreuraanslagen. Al Khor is een klein stadje in noorden van Qatar. Het wissellaadbakvoertuig van Al Khor is nog nooit daadwerkelijk ingezet. Op de drukste main stations van de ambulancedienst in Doha staan twee wissellaadbakvoertuigen. Het zou voldoende zijn als er 1 wissellaadbakvoertuig zou staan echter hebben we besloten er 2 neer te zetten, namelijk 1 op de uitruk en de tweede als reservevoertuig (op nationaal niveau) en indien nergens ingezet als reservevoertuig de 2e uitruk (op ambulancesector niveau van standplaats).

Een paramedic vertrekt dadelijk vanuit Doha met een wissellaadbakvoertuig naar Al Khor. Al Khor kan niet naar Doha komen omdat ze zodra ze nabij Doha zijn niet meer uitrukgereed zijn voor het eigen verzorgingsgebied. In Al Khor wisselt men de twee voertuigen om. De boekhouder van onze ambulancedienst wil dat het wissellaadbakvoertuig van Al Khor zodra de monteurs klaar zijn in Doha op de 1e uitruk gaat. Hij doet dat omdat we 15 van deze wissellaadbakvoertuigen gelijkertijd hebben aangeschaft echter de voertuigen die in Al Khor, Al Wakra enz gestationeerd staan nauwelijks kilometers maken. De boekhouder drukt de kosten dus door te zorgen dat het materiaal blijft rouleren.

Belangrijkste is dat de burgers in heel Qatar niet langer hoeven te wachten op hoogwaardige brandweer- en ambulancezorg zodra er een voertuig in onderhoud staat aangezien beide diensten onderhoud niet beschouwen als overmacht dus zorgen voor inzet van reservevoertuigen omdat we de hoogwaardige brandweer- en ambulancezorg garanderen. Bij ons werken geen leidinggevenden die burgers een bos bloemen geven en condoleren met het verlies van hun dierbaren omdat we een oliefiltertje aan het vervangen waren van een uitrukvoertuig.

De reistijd volgens Google in Qatar is 26 minuten, zie schermafdruk. Denk je dat 22 minuten acceptabel is als aanrijtijd voor de hoogwerker?

Citaat van: oma link=msg=1447832 date=1474279260
De door jou genoemde tijden ga je niet redden vanuit Zutphen. Ik heb Google als bron gebruikt.



P.s. In het steenrijke oliestaatje Qatar vinden wij wissellaadbakvoertuigen dure voertuigen. In Nederland gebruikt men deze voertuigen om de vergadercontainer voor managers te bezorgen bij onbenullig incidenten maar vindt men hoogwerkers of autoladders veel te duur.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #19 Gepost op: 20 september 2016, 09:45:52
De hoogwerker stond dus al een aantal dagen buiten dienst en kennelijk moest er aan de hand van de apk keuring nog het een en ander aan het apparaat gebeuren. Dan moet je als brandweerleiding toch de nodige maatregelen nemen als je een hoogwerker serieus neemt. Hoogwerkers en autoladders zijn te huur en er moet kennelijk altijd het neusje van de zalm beschikbar zijn, dus wat oudere hoogwerkers die vervangen worden gaan voor het gemak snel naar de opkopers/handelaren.
De prioriteit is dus niet de inzet van een bruikbaar redvoertuig maar een mooi glimmend en 1000 % voertuig en niet het eventueel redden van mensen. Gemakzucht of geen geld willen uitgeven ?

Het valt op dat de brandweerlieden zonder water omhoog zijn gegaan, tenzij er een stijgleiding aanwezig was.