GRIP 1 (handgranaten gevonden) Adriaan Pauwstraat - Groningen 20-09-2016

Auteur Topic: GRIP 1 (handgranaten gevonden) Adriaan Pauwstraat - Groningen 20-09-2016  (gelezen 5933 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 20 september 2016, 20:58:17
Citaat van: Diamondback link=msg=1448130 date=1474397264
Ach ja.

Het is geen atoombom, nee.

Het zijn maar 4 handgranaten, dus...

En door...

Nee, het is inderdaad geen atoombom maar een zak met vier moderne handgraten die vanaf plafond hoogte onverwachts zijn gevallen. Vervolgens in de kruiwagen gelegd en naar buiten gereden door een bouwvakker.

Ik begrijp ook niet waarom het een halve dag grip 1 gereutel moet zijn en er bijna 50 woningen moeten worden geevacueerd.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 20 september 2016, 21:22:59
Daarom zit jij ook hele dagen op een forum kritiek op een ander te uiten. Laat de professionals hun werk doen, daar hebben we procedures voor.
Bij aantreffen wordt er een expert geraadpleegd (TEV / EOD) en als zij adviseren tot ontruiming over te gaan gebeurt dat, liever 1000000 keer voor niets ontruimd dan 1x verzuimd met fatale gevolgen.

Overigens.... weet jij het hele verhaal?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 20 september 2016, 21:28:35
Het kan toch geen kwaad om nog eens kritisch naar de procedures te kijken en te toetsen op juistheid?

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #23 Gepost op: 20 september 2016, 21:33:11
Hallo.

We vinden 4 handgranaten in een ongecontroleerde omgeving, van onbekende herkomst.

En dan zijn er nog steeds mensen die hier klakkeloos durven te beweren dat wegblijven bij de ramen en verder niet zo druk doen voldoende is.

Dan denk ik dus: WTF...?

7131

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 20 september 2016, 21:46:41
Citaat van: Diamondback link=msg=1448146 date=1474399991
Hallo.

We vinden 4 handgranaten in een ongecontroleerde omgeving, van onbekende herkomst.

En dan zijn er nog steeds mensen die hier klakkeloos durven te beweren dat wegblijven bij de ramen en verder niet zo druk doen voldoende is.

Citaat van: silque link=msg=1448143 date=1474399379
Daarom zit jij ook hele dagen op een forum kritiek op een ander te uiten. Laat de professionals hun werk doen, daar hebben we procedures voor.
Bij aantreffen wordt er een expert geraadpleegd (TEV / EOD) en als zij adviseren tot ontruiming over te gaan gebeurt dat, liever 1000000 keer voor niets ontruimd dan 1x verzuimd met fatale gevolgen.

O0

And to all the rest (you know who you are): "man man man man".

warhamstr

• Forum gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 20 september 2016, 22:43:35
Daarom zit jij ook hele dagen op een forum kritiek op een ander te uiten. Laat de professionals hun uren maar schrijven .

Dikke quatsch dit natuurlijk. Is een intacte handgranaat ineens gevaarlijk en uiterst instabiel ofzo? Als dat het geval is kun je die ambtenaren beter thuis houden, zitten ze veiliger, en het geeft wat minder kans op collateral damage.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #26 Gepost op: 20 september 2016, 23:06:27
Citaat van: warhamstr link=msg=1448155 date=1474404215
Dikke quatsch dit natuurlijk. Is een intacte handgranaat ineens gevaarlijk en uiterst instabiel ofzo? Als dat het geval is kun je die ambtenaren beter thuis houden, zitten ze veiliger, en het geeft wat minder kans op collateral damage.

En als het echt zo gevaarlijk is heb je meer aan directe bluskracht en medische ondersteuning dan officieren die daar over praten.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 21 september 2016, 08:28:48

Wat wil je mij verwijten, jij zit ook de hele dag op forum, vermoedelijk om te voorkomen dat andere politiemannen hun eigen mening vormen. Je stelt je namelijk vaak op als de woordvoerder van alle politiemensen op dit forum. Het is leuk voor je als je collega's veel respect voor je hebben, ik heb totaal geen boodschap aan je. Ik beschouw je niet eens als iemand met veel inhoudelijke kennis over de hulpverlening maar vooral als een PR-trekpop van je baas.

Ik vind het niet zo professioneel als men liever een miljoen keer voor niets gaat ontruimen. Het is professioneel als je de juiste afweging kan maken. Ik heb nog nooit gehoord dat een handgranaat 50 woningen van de aardbodem veegt.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 21 september 2016, 08:37:33
Citaat van: Diamondback link=msg=1448146 date=1474399991
Hallo.

Klopt, vooral als je al bij de melding of zodra je ter plaatse bent weet dat de zak met handgranaten op een plafond lag en gevallen is tijdens het slopen van plafond. Als het om instabiele explosieven zou gaan had je een ander soort initiele 112-melding gekregen.

Je kan zien dat het gaat om moderne handgranaten in plaats van oude, roestige granaten uit de 2e wereldoorlog. In Qatar is het nog veel makkelijker voor burgers om aan wapens en handgranaten te komen aangezien het in veel omringende landen oorlog is of recent een oorlog heeft plaats gevonden. Als agenten of andere hulpverleners wapentuig aantreffen verwacht niemand dat zij precies weten om welke soort of type handgranaten het gaat. In 2016 hoef je dat ook niet te weten omdat je met de mobiele telefoon foto's of bewegende beelden kan verzenden/streamen naar politiemensen van de bomb squad.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de politie bij ons de brandweer en ambulancedienst oproept na aantreffen van moderne handgranaten. De surveillance van politie blijft ter plaatse tot hun collega's van de bomb squad ter plaatse zijn. De boys van bomb squad trekken niet eens hun beschermende pak aan en hebben de voertuigen met robot niet bij zich. Ze komen met een land cruiser met aanhanger (geschikt voor transport explosieven). De agenten van bomb squad pakken de handgranaten op en stoppen het in de aanhanger. De agenten ter plaatse handelen de rest af aangezien het bezit van handgranaten een strafbaar feit is.

Burgers hebben er in ieder geval geen last van. Het is niet acceptabel als je burgers een halve dag uit de eigen woning haalt en bedrijfsactiviteiten (bijv. bouw, winkels, kantoren) een halve werkdag stil legt terwijl het niet noodzakelijk is (doden of ernstig letsel door direct gevaar afwenden).

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 21 september 2016, 08:38:44
Citaat van: oma link=msg=1448133 date=1474397897
Nee, het is inderdaad geen atoombom maar een zak met vier moderne handgraten die vanaf plafond hoogte onverwachts zijn gevallen. Vervolgens in de kruiwagen gelegd en naar buiten gereden door een bouwvakker.

Ik begrijp ook niet waarom het een halve dag grip 1 gereutel moet zijn en er bijna 50 woningen moeten worden geevacueerd.

Kennelijk wilde explosieven verkenner of de EOD dat. Het is absoluut niet zo dat dit standaard procedure is. Elke dag worden tientallen explosieven gevonden. Gebeurd dat op het platteland kan het best nog wel een paar dagen wachten tot de EOD het ophaalt. Gebeurd het in de stad, wordt het dezelfde dag opgehaald. Dan hebben we het over alles van een klein brisant granaatje tot een 1000 ponder. Allemaal zonder ontruimingen of dat iemand het heel spannend vindt.

Hier is daar vanaf geweken. Daar zal een verhaal bij horen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein