Even een nuancering (en wat antwoorden) in de berichten van jullie allen.
De tunnel van Barendrecht bestaat uit 5 gescheiden buizen, 1&2 voor de reguliere reizigerstreinen, 3&4 voor de goederentreinen van/naar de Rotterdamse havens/Rotterdam en Kijfhoek, buis 5 voor de HSL. De schuimblussing was in buis 4, een enkelsporige buis voor goederen (alle andere buizen zijn dubbelsporig). Als zo'n blussing optreedt gaat de hele overkapping in de calamiteitenmodus dus door geen enkele andere buis mag dan nog treinverkeer plaats vinden. Zolang dat niet is afgeschaald en vrijgegeven door de brandweer en storingsdienst mag Prorail geen enkele vervoerder toestemming geven te gaan rijden. Dat was ook de reden waarom het zolang duurde voor er weer reizigerstreinen konden rijden. Daar komt ook nog eens bij dat de brandweer en de monteurs via het reizigersstation en de HSL buis naar de calamiteitenlocatie moesten. En dan is het niet handig als daar nog eens treinen en reizigers tussendoor gaan lopen.
Wat betreft het busvervoer, NS is hier degene die het moet regelen (zijn immers haar passagiers). Voor dit soort momenten heeft NS contracten met busvervoerders in de omgeving. Zij moeten zo snel mogelijk zoveel mogelijk bussen leveren. Alleen waren die bussen vrijwel allemaal op pad (schoolreisjes, verhuurd etc.). Gevolg was dus ook dat er slechts een tiental reservebussen kwam opdraven. Daar kan NS helaas ook verder niets aan doen. Uiteraard zouden op tactische plaatsen in het land enorme stallingen gebouwd kunnen worden waar tientallen bussen uitruk klaar staan met personeel, water etc. Denk alleen dat het, toch al niet goedkope treinkaartje, dan nog een heel stuk duurder gaat worden...
We hebben het over de mensen uit 9 intercity's per uur per richting (inclusief de trein uit Brussel en de Intercity Direct die normaal via de HSL zou moeten rijden) en 4 stoptreinen per uur per richting. En dat zijn op de verbinding Rotterdam - Dordrecht (- Brabant/Zeeland/België) vele honderden mensen per uur. Die mensen stonden dus allemaal of op Lombardijen of op Zwijndrecht.
Het was inderdaad de politie die GRIP 1 heeft afgekondigd omdat er zowel op Rotterdam Lombardijen als Zwijndrecht duizenden mensen stonden te wachten op bussen. Er begonnen zich tussen die groepen opstootjes voor te doen omdat iedereen vond dat hij/zij het meeste recht had op een plekje in de bussen. Om uitbreiding van de ongeregeldheden te voorkomen heeft men GRIP 1 afgekondigd zodat er meer hulpverleners en organisatie voor het geval dat zou zijn.
Wat watervoorziening betreft, ook dat is weer een taak van NS, haar reizigers. Normaal worden dat soort dingen best snel opgestart (is zelfs een aparte pool van medewerkers voor); alleen door de impact van de verstoring waren die mensen blijkbaar niet op hun plek. Maar daar heb ik verder ook geen zicht op.
Wat gestrande goederentreinen betreft, daarvan is ieder moment van de rit bekend wat er in zit. Geen enkele goederentrein in Nederland mag vertrekken (of de grens over komen) als de wagenlijsten niet zijn ingeleverd bij Prorail. Die gegevens zijn door de meldkamer van een veiligheidsregio binnen enkele seconden op te vragen bij de meldkamer Spoor van Prorail in Utrecht. Daarnaast worden die treinen zoveel als mogelijk omgeleid in plaats van aan de kant gezet in een woonwijk. Dus dat dat gevaarlijk zou zijn (wat enkele pagina's terug werd gesuggereerd) is niet waar.