GRIP 1 (gestrande reizigers) Spinozaweg - Rotterdam 23-09-2016

Auteur Topic: GRIP 1 (gestrande reizigers) Spinozaweg - Rotterdam 23-09-2016  (gelezen 14540 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #60 Gepost op: 23 september 2016, 19:15:55
Citaat
Zeker duizend mensen zijn vrijdagmiddag op treinstation Rotterdam-Lombardijen gestrand.

De reizigers kunnen niet verder, omdat de tunnel bij Barendrecht was gestremd. Sommigen staan al sinds 14.00 uur te wachten bij Lombardijen.

De NS heeft als alternatief tien bussen ingezet

Rond 16.30 uur zei de NS dat er tien bussen onderweg waren.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/146675/Duizend-reizigers-gestrand-op-Rotterdam-Lombardijen


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #61 Gepost op: 23 september 2016, 19:19:06
Citaat van: oma link=msg=1448719 date=1474650955
http://www.rijnmond.nl/nieuws/146675/Duizend-reizigers-gestrand-op-Rotterdam-Lombardijen

Misschien is een cursus crowdmanagement of logistiek wel iets voor de NS-managers 0098
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #62 Gepost op: 23 september 2016, 19:26:31
Citaat van: RemRoof link=msg=1448722 date=1474651146
Misschien is een cursus crowdmanagement of logistiek wel iets voor de NS-managers 0098

In Nederland hobbelt men van de ene cursus naar de andere, het nuttig effect in de praktijk ?

Gezond verstand gebruiken en adequaat reageren zit er in de regel niet bij.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #63 Gepost op: 23 september 2016, 19:32:32
NS online‏@NS_online  16 minuten geleden
Rotterdam Lombardijen-Zwijndrecht: verstoring is voorbij. http://bit.ly/NSinfo  #RlbZwd
rijnmondveilig.nl ‏@rijnmondveilig  17 minuten geleden
De storing is verholpen Naar verwachting kunnen ook goederentreinen snel weer rijden door de overkapping Barendrecht
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


guest12562

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 23 september 2016, 20:26:10
Zonde he al dat belasting geld gebruiken voor iets wat helemaal geen brandweer werk is, maar vervolgens wel bezuinigen en met sivjes gaan rijden.
Hopen dat je überhaupt gered of geholpen wordt maar als de ns een probleem heeft kom de VRR wel opdraven terwijl er eigenlijk niemand in levensgevaar of nood is, kan de VRR dit uitleggen aan zijn bewoners?


kijker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #65 Gepost op: 23 september 2016, 21:06:42
Citaat van: Breathe link=msg=1448740 date=1474655170
Zonde he al dat belasting geld gebruiken voor iets wat helemaal geen brandweer werk is, maar vervolgens wel bezuinigen en met sivjes gaan rijden.
Hopen dat je überhaupt gered of geholpen wordt maar als de ns een probleem heeft kom de VRR wel opdraven terwijl er eigenlijk niemand in levensgevaar of nood is, kan de VRR dit uitleggen aan zijn bewoners?


Heel prettig hoor ,
al die vakmensen die hier waken over de inzet van de brandweer en mij informeren over de misstanden die ze in de brandweerzorg waarnemen.
Als buitenstaander steek je nog eens wat op.

Hoeveel (van mijn) belastinggeld is er nu uitgegeven vanmiddag?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #66 Gepost op: 23 september 2016, 21:11:18
Over dat water gesproken nog (sorry, was lekker uiteten bij de Griek!). Elk station wat een gebouwtje heeft, hoe groot of klein dit gebouwtje ook is, staan allemaal halve liter flesjes water waar iets op staat in de trant van "sorry voor het ongemak, daarom dit flesje water". Mocht dat station geen gebouwtje hebben (wat best kan), dan staat zo'n station niet in het midden van niks. Dus er is altijd wel een mogelijkheid om ergens heen te gaan en wat drinken te halen, hoe ik hier ook vele zie schrijven dat er mogelijkheden genoeg zijn in de omgeving. Dus dat de brandweer water moet uitdelen en alle hulpdiensten zo groot hiervoor opschalen is gewoon verkwisting van belastinggeld. Of gaat de NS hiervoor een rekening krijgen?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #67 Gepost op: 23 september 2016, 23:47:10
Vooropgesteld, de NS moet dit soort situaties aankunnen, ze hadden het kunnen zien aankomen, 10 bussen is absurd, er rijden meer dan 10 treinen over dat spoor en daar kunnen ettelijke keren meer mensen in dan in een bus.

Je kunt ook je mening hebben over de opschalingsstructuur van RR.

Alle IC's en sprinters die normaliter naar Dordrecht en verder rijden reisden van Rotterdam Centraal tot aan Lombardije, dat is wellicht niet heel slim als je weet dat er dan treinen vol mensen op een station aankomen dat al helemaal tot in de nok gevuld is. De NS mag deze goed gaan evalueren.

Goederentreinen die stranden (in bewoond gebied) zijn een bijkomend gevaar, je weet namelijk niet wat er staat.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #68 Gepost op: 24 september 2016, 00:19:48
Ik vraag mij af of er ook zo opgeschaald zou zijn geweest als er geen brandweer bij betrokken was geweest. Als er eenmaal een brandweereenheid ter plaatse is, is het natuurlijk heel makkelijk om op te schalen, waar dat misschien niet was gebeurd als er geen brandweer bij was geweest.
Assumption is the mother of all fuck-ups


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #69 Gepost op: 24 september 2016, 08:21:16
Citaat van: mallemiering link=msg=1448795 date=1474669188
Ik vraag mij af of er ook zo opgeschaald zou zijn geweest als er geen brandweer bij betrokken was geweest. Als er eenmaal een brandweereenheid ter plaatse is, is het natuurlijk heel makkelijk om op te schalen, waar dat misschien niet was gebeurd als er geen brandweer bij was geweest.

Waarom is het ingewikkeld voor de brandweer als ze constateren dat er geen brand in de tunnel is om de boel weer in te pakken om retour brandweerkazerne te gaan.

Bij onze ambulancedienst komt het voor dat we bijv. naar een woonadres uitrukken met spoed. Als de paramedics constateren dat we niet nodig zijn gaan ze niet de ramen lappen of nog meer ambulances ter plaatse vragen omdat ze er toch zijn.

Ik denk zelfs dat veiligheidsregio Rotterdam de oorzaak is dat een aangrenzende regio is gaan opschalen. De hulpverlening is namelijk het domein van bestuurders die geen vakinhoudelijke afwegingen maken maar druk zijn met imago, politiek enz. Als de brandweer in Rotterdam flesjes water gaat uitdelen aan gestrande klanten van de NS loop je het risico dat gestrande klanten van de NS in de aangrenzende regio boos worden omdat de brandweer daar geen flesjes water is komen uitdelen.

Op de website van KNMI is te lezen dat de temperatuur ongeveer 20 graden Celsius was. Het zijn geen omstandigheden die het noodzakelijk maken voor de hulpdiensten om water te gaan uitdelen. Het is alleen te rechtvaardigen als je door water uitdelen kan voorkomen dat er mensen op de Rotterdamse keien sterven of ernstig ziek worden (dehydratie/hitteberoerte).