Trein in brand bij Oss

Auteur Topic: Trein in brand bij Oss  (gelezen 1910 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robby

  • Gast
Gepost op: 11 oktober 2005, 11:15:08
BERGHEM - Door nog onbekende oorzaak is dinsdagochtend brand ontstaan in een trein bij de Pachthoeve in Berghem, tussen Oss en Nijmegen. Alle passagiers konden de trein op tijd verlaten.

Als gevolg van de brand rijden er op dit moment geen treinen tussen Oss en Nijmegen. Rond acht uur in de ochtend kreeg de brandweer de brandmelding. De brand is inmiddels geblust. Meer informatie volgt later.

(bron: Omroep Brabant)

hieronder een ooggetuige die in de trein zat.

via. fok.nl
Citaat
ja, zit ik lekker in de trein van oss naar nijmegen (7.55 opgestapt in oss west), valt de stroom elke keer uit. trekt het ding op, paar seconden later valt het licht/de motor uit, seconde later weer aan, trekt ie weer op, valt alles weer uit enzovoorts. het begon op Oss west (waar ik was ingestapt) en duurde dus tot Berghem.

Daar ergens riep de conducteur om dat we gingen stoppen vanwege een technisch mankement: ze kregen geen stroom meer van de bovenleiding. Paar seconden daarna stopt de trein compleet (hij rolde nog een beetje verder, daarna stopte hij opeens), waarna iemand vanuit de volgende coupe riep dat er brand was. Conducteur kwan aangesjokt met een brandblusser, maar het mocht blijkbaar niet baten: nog geen minuut erna werden we gesommeerd uit te stappen.

Afijn, wij allemaal buiten, zagen we wat rook uit het dak komen (het was zown ouwe gele trein). Rook werd steeds erger (inmiddels was iedereen dus al buiten), opeens klapt de bovenleiding onder een wolk van vonken op het dak van het treinstel (ik dacht dus: shit, nou kan ik helemaal niet naar de uni  ) Brand was nu ook IN de coupe, en sloeg door de ramen en de roosters in het dak naar buiten, toen de brandweer er eindelijk was (ja, de brandweerkazerne was er nog geen 100 meter van verwijdert, maarja, vrijwillige brandweer he). Ze begonnen te blussen, maar het lukte niet erg. Wouten kwamen eraan en ons werd verteld verderop bij een basisschool (welke dus ook helemaal aan het kijken was) te wachten op de bussen die de NS zou inzetten om ons daar weg te krijgen (klein klotedorpje, rijdt alleen een buurtbusje ERGENS...)

Ik ben maar terug gaan lopen naar huis (ongeveer een uurtje lopen) omdat die bussen nog minstens een uur onderweg waren om ons op te halen (kwamen uit Nijmegen) , en onderweg zag ik dat er drie goederentreinen vast stonden (achter de brandende stoptrein dus), en dat er over een kilometer of wat alle spoorbomen dicht waren (lekker als je daar net over moet). Ook kwam er een rampenbestrijdingsteam aan (dachten zeker dat het een chloortrein was ofzo) compleet met weet ik wat aan zwaar materiaal.

nu moet ik dus proberen om voor de rest van de dag ook vrij te krijgen van Uni, ik verwacht niet dat ze genoegen nemen met "mijn trein stond in brand"




IkWilbert

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2005, 11:48:37
Foto's zijn te vinden op http://www.kliknieuws.nl/


Roandala

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 983
Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2005, 20:15:42
Wachten op wegslepen van uitgebrande trein
BERGHEM - Als gevolg van de brand in een passagierstrein in Berghem is er nog geen treinverkeer mogelijk tussen Oss en Nijmegen. Een wagenstel van de stoptrein brandde volledig uit. De geëvacueerde passagiers werden tijdelijk opgevangen in een nabijgelegen schoolgebouw. De leerlingen kregen de rest van de dag vrij. Het wachten is nu op het wegslepen van de kapotte trein. Waarschijnlijk kan het treinverkeer deze middag weer gewoon rijden tussen Oss en Nijmegen.
Spoorwegbeheerder ProRail kan nog niets zeggen over de mogelijke oorzaak van de brand en hoeveel personen zich in de trein bevonden. Volgens een woordvoerder van de brandweer hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan.
Foto"s: www.poelfoto.nl
kliknieuws

Trein vliegt in brand
BERGHEM - Vlak achter de brandweerkazerne in Berghem is een trein in brand gevlogen. Door de dikke rookwolk die boven de wijk hangt zijn diverse straten afgesloten en is besloten dat basisschool St. Joseph tot 12.00 uur dicht blijft. Van de drie spoorwegovergangen in Berghem zijn er twee geblokkeerd door wachtende treinen. Voor zover bekend, is er niemand gewond geraakt.
De brand is waarschijnlijk ontstaan door een technische storing. Omstanders vermoeden dat er kortsluiting is ontstaan in het ventilatiesysteem. De brandweer van Berghem was uiteraard snel ter plaatse, maar kreeg al snel steun uit Oss toen het vuur bleef oplaaien. De witte rook bleef uit de ramen komen. Aan de andere kant van de trein konden gestrande reizigers weinig anders doen dan toekijken. De politie zette vanwege de rookoverlast en de veiligheid de buurt af. De NS heeft bussen ingezet om mensen vanaf de Willandstraat verder te vervoeren.
De onderste twee foto's zijn gemaakt door Gilberto van de Vossenberg.
www.kliknieuws.nl


BRANDWEERVOERTUIGEN.NL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,060
  • Laat ieder in zijn waarde
    • www.brandweervoertuigen.nl
Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2005, 22:13:02
Jij bent weer thuis Angèl en gebeurt weer van alles he.
Kijk maar uit.  ;) ;)
Brandweerfotografie Ton van der Toolen  kijk ook op  www.brandweervoertuigen.nl  Op alle geplaatste foto's zit Copyright


Roandala

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 983
Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2005, 23:01:49
Jij bent weer thuis Angèl en gebeurt weer van alles he.
Kijk maar uit.  ;) ;)

Nou helaas dat ik het dan gemist heb  ::) ;)