Ik ben betrokken bij het opleiden van 'lekenhulpverleners' die na het bellen van 112 voor komen rijden in een auto met blauwe zwaailampen. De grootste uitdaging daarbij is om deze mensen als niet-medisch professional effectieve interventies te laten verrichten, zonder daarbij een situatie te creeren waarbij men vastloopt in 'klinisch redeneren' en 'abcde'.. Het heeft totaal geen nut om te gaan denken in diagnoses, ik probeer deze collega's dan ook aan te leren om zich te baseren op objectieve waarnemingen en deze als zodanig te communiceren met de ambulancezorg professionals.
Kreten als 'ABC stabiel' en het focussen op het vaststellen van adem- en polsfrequenties zijn daarbij uit den boze, waar dit afleid van het bieden van effectieve interventies.
Ik mis het op een systematische manier kunnen bieden van adequate levenreddende interventies bij de reguliere ehbo opleidingen, terwijl men bij allerei 'gevorderden' cursussen veel te ver doorschiet in klinisch redeneren en het beoordelen van parametrie. Dit is zonder een medische achtergrond totaal zinloos.
Ik durf te stellen dat een gemiddelde EHBO opgeleide burger niet in staat is om effectief op te treden in levensbedreigende situaties (dat is iets ander dan reanimaties). Het is niet meer dan logisch dat de MKA meldingen aanneemt via een uitvraagprotocol voor leken en vervolgens instructies geeft voor eerste hulp.