ABCDE in de EHBO

Auteur Topic: ABCDE in de EHBO  (gelezen 60583 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #40 Gepost op: 19 oktober 2016, 20:38:58
Grappig dat je het een ezelsbruggetje noemt.
Voor mij is het geen ezelsbruggetje. Voor mij is het een lesboek van 570 pagina's en een geschatte 1,5 jaar aan intensieve training en oefening, en examens.
Bij de prof omvat de ABCDE (primary survey) zoveel meer als bij de leken ABCDE (zie B beschouwing met Oma) dat het terecht is dat men onderscheid maakt en niet zomaar als leek kan zeggen ik doe ook een ABCDE methodiek. Dat geeft een vertekend beeld van waar de ABCDE methodiek (ATLS/PHTLS) voor staat. Dat is waar de professionele hulpverleners inclusief ondergetekende zich aan storen. Het is net alsof je naast een 3 sterren topkok staat te verkondigen dat je ook wel eens een maaltijd hebt gemaakt. Of dat je tegen Max verstappen zegt dat je ook heel hard kan rijden. Zo is de ABCDE methodiek ook niet bedoeld. Hij is ontworpen voor professionele hulpverleners (dus expliciet niet voor leken) die met veel kennis van anatomie, fysiologie en pathologie en intensieve training en allerlei invasieve handelingen het verschil kunnen maken tussen leven of dood bij ernstig gewonden en zieke mensen. Het is een beetje alsof je tegen Max verstappen zegt:" ik heb ook een rijbewijs, dus ik kan ook wel in die bolide rijden". Waarschijnlijk lig je na de eerste bocht in de vangrail en is de auto total loss. Als prof kan je heel veel meer handelingen verrichten om effectief te zijn en een leven te redden. Dat is ook de oorsprong van deze methodiek. Die is bedacht door een hele reeks (106) traumachirurgen (Professoren) en gespecialiseerde artsen met als doel om levens te redden door de prof hulpverlener. Er is geen leken versie bedacht door deze groep artsen omdat dit geen toegevoegde waarde heeft. Dat de EHBO in Nederland ineens zegt, wij halen 95% van alle onderdelen uit de originele ATLS/PHTLS en noemen het de leken ABCDE is meer voor de show
(he ho, zie ons ook eens de ABCDE doen, wat zijn we goed bezig) als dat het echt zinnig is. En ik heb het al eerder op het forum gezegd dat zelfs die 5% aan handelingen die de leken hulpverlener kan toepassen in verreweg de meeste gevallen nog niet goed wordt uitgevoerd.
Was dat wel het geval geweest had ik er misschien minder moeite mee gehad.

Dus ik vind de benadering van expert wel een hele mooie! Met veel begrip voor de EHBO er!

En nu hou ik op over de ABCDE methodiek want daarover is al zooooveeel gezegd op dit forum.....

Duidelijk Juffie! Ik hoop dat deze discussie nu klaar is. Punt.



ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #41 Gepost op: 19 oktober 2016, 20:47:48
Citaat van: Embalage link=msg=1453135 date=1476902338
Duidelijk Juffie! Ik hoop dat deze discussie nu klaar is. Punt.

Heel fijn dat veel mensen het met elkaar eens zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat een discussie klaar is  ;). Punten achter discussies zetten doen wij als moderator wel mocht dat nodig zijn. Als mensen verder willen discussiėren mag dat tot die tijd gewoon.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #42 Gepost op: 19 oktober 2016, 20:57:18
Citaat van: Willem D. link=msg=1453121 date=1476899326
Een EHBO-er heeft al een benadering uitgevoerd alvorens de ABCDE start. Dubbele "benadering" is dan niet handig.
Ik draai dat om: voor een EHBO-er -de leek- zit er minder aan vast => geen medische handelingen.

Met alle respect maar probeer eens begrijpend te lezen. Juffie heeft net een heel epistel geschreven over waarom er niet zomaar ' wat minder aan vast zit'. Het is echt iets compleet anders waar we over praten, alleen de eerste letters van het alfabet blijven hetzelfde. De profs hebben jaren van opleiding en training achter de rug en hebben een exposure waar een gemiddelde ehboer zich niets bij kan voorstellen.

De eerste letters van het alfabet kon ik in de kleuterklas opnoemen, de opvang van acute patienten is echter totaal andere koek. Niet iets wat je even leert in een paar jaar, laat staan in een cursus van nog geen 24 uur.

Juffie bedankt voor het heldere betoog!


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #43 Gepost op: 19 oktober 2016, 20:59:07
Citaat van: Juffie link=msg=1453126 date=1476900741
Grappig dat je het een ezelsbruggetje noemt.
Voor mij is het geen ezelsbruggetje. Voor mij is het een lesboek van 570 pagina's en een geschatte 1,5 jaar aan intensieve training en oefening, en examens.
Bij de prof omvat de ABCDE (primary survey) zoveel meer als bij de leken ABCDE (zie B beschouwing met Oma) dat het terecht is dat men onderscheid maakt en niet zomaar als leek kan zeggen ik doe ook een ABCDE methodiek. Dat geeft een vertekend beeld van waar de ABCDE methodiek (ATLS/PHTLS) voor staat. Dat is waar de professionele hulpverleners inclusief ondergetekende zich aan storen. Het is net alsof je naast een 3 sterren topkok staat te verkondigen dat je ook wel eens een maaltijd hebt gemaakt. Of dat je tegen Max verstappen zegt dat je ook heel hard kan rijden. Zo is de ABCDE methodiek ook niet bedoeld. Hij is ontworpen voor professionele hulpverleners (dus expliciet niet voor leken) die met veel kennis van anatomie, fysiologie en pathologie en intensieve training en allerlei invasieve handelingen het verschil kunnen maken tussen leven of dood bij ernstig gewonden en zieke mensen. Het is een beetje alsof je tegen Max verstappen zegt:" ik heb ook een rijbewijs, dus ik kan ook wel in die bolide rijden". Waarschijnlijk lig je na de eerste bocht in de vangrail en is de auto total loss. Als prof kan je heel veel meer handelingen verrichten om effectief te zijn en een leven te redden. Dat is ook de oorsprong van deze methodiek. Die is bedacht door een hele reeks (106) traumachirurgen (Professoren) en gespecialiseerde artsen met als doel om levens te redden door de prof hulpverlener. Er is geen leken versie bedacht door deze groep artsen omdat dit geen toegevoegde waarde heeft. Dat de EHBO in Nederland ineens zegt, wij halen 95% van alle onderdelen uit de originele ATLS/PHTLS en noemen het de leken ABCDE is meer voor de show
(he ho, zie ons ook eens de ABCDE doen, wat zijn we goed bezig) als dat het echt zinnig is. En ik heb het al eerder op het forum gezegd dat zelfs die 5% aan handelingen die de leken hulpverlener kan toepassen in verreweg de meeste gevallen nog niet goed wordt uitgevoerd.
Was dat wel het geval geweest had ik er misschien minder moeite mee gehad.

Dus ik vind de benadering van expert wel een hele mooie! Met veel begrip voor de EHBO er!

En nu hou ik op over de ABCDE methodiek want daarover is al zooooveeel gezegd op dit forum.....


Uitstekend en met respect voor een ieder uitgelegd! 100% mee eens


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #44 Gepost op: 19 oktober 2016, 21:22:10
Citaat van: Juffie link=msg=1453126
En ik heb het al eerder op het forum gezegd dat zelfs die 5% aan handelingen die de leken hulpverlener kan toepassen in verreweg de meeste gevallen nog niet goed wordt uitgevoerd.
Was dat wel het geval geweest had ik er misschien minder moeite mee gehad.

Nu is de interessante vervolgvraag; Hoe zouden de opleidingen in BLS/EHBO moeten worden opgezet om te bewerkstelligen dat deze 5% van de handelingen op een effectieve en systematische manier worden toegepast in levensbedreigende situaties? (denk aan manuele luchtweg, chestseals, tourniquets, hemostatische verbanden etc.)

Momenteel is er vooral veel aandacht voor 'zelfzorgcontacten' en reanimaties, wat er helaas voor zorgt dat de hulpverlener slecht uit de voeten kan bij acute situaties waar bls interventies wel een verschil kunnen maken om de eerste 10 min te kunnen overbruggen.

Moet er onderscheid worden gemaakt in het opleiden van de passant v.s. de hulpdienst professional of vrijwilliger die ergens op wordt afgestuurd in afwachting van de RAV?


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #45 Gepost op: 19 oktober 2016, 21:28:12
Cursussen alleen laten geven door mensen uit het werkveld?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #46 Gepost op: 19 oktober 2016, 21:43:05
Citaat van: robin89 link=msg=1453149 date=1476905292
Cursussen alleen laten geven door mensen uit het werkveld?

Ik denk dat je al een heel eind komt wanneer je de cursussen laat geven door capabele mensen. Ik wil niemand tegen de schenen schoppen, maar EHBO instructeur is nu maar een MBO4 baantje zonder echte opleidingseisen, op een jaar lang 1 dag in de week cursus na. Om voor een kleuterklas te staan moet je al hoger opgeleid zijn.

Wat mij betreft hoeft een instructeur geen ambulance verpleegkundige of anesthesioloog te zijn, maar gewoon een hoger niveau dan nu zou al een hele vooruitgang zijn.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #47 Gepost op: 19 oktober 2016, 21:52:50
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1453151 date=1476906185
Ik denk dat je al een heel eind komt wanneer je de cursussen laat geven door capabele mensen. Ik wil niemand tegen de schenen schoppen, maar EHBO instructeur is nu maar een MBO4 baantje zonder echte opleidingseisen, op een jaar lang 1 dag in de week cursus na. Om voor een kleuterklas te staan moet je al hoger opgeleid zijn.

Wat mij betreft hoeft een instructeur geen ambulance verpleegkundige of anesthesioloog te zijn, maar gewoon een hoger niveau dan nu zou al een hele vooruitgang zijn.

MBO4 haalt de gemiddelde instructeursopleiding bij lange na niet. Het is niet eens niveau 3. Terecht dat een docent voor de kleuterklas minimaal een HBO heeft met daaraan gekoppeld een master. Docent zijn is een vak en een instructeur is geen docent. Op het MBO zijn er daarom ook docenten en instructeurs.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #48 Gepost op: 20 oktober 2016, 07:41:31
Citaat van: Golly link=msg=1453058 date=1476875608

Expert, ben het met je eens.

ABCD(e) benadering is een ezelsbruggetje om je benadering van het slachtoffer op een gestructureerde wijze uit te voeren, zodat je niks mist en je direct die ehbo handeling kan uitvoeren die bij een probleem past.

Reanimatie (BLS) werkt eigenlijk al zo ( aanspreken) Luchtweg (chinlift/jaw thrust), Ademhaling (kijken, luisteren, voelen) -> stoornis (reanimatie)

Er komt geen handeling bij, het geeft houvast om niets te missen en ondersteunt een benadering waarbij de meest levensbedreigende problemen als eerste herkend worden.


Golly,

Ezelsbruggetjes zijn voor ezels!


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #49 Gepost op: 20 oktober 2016, 09:21:11
Citaat van: senseihomer link=msg=1452887 date=1476796782
Was afgelopen zondag aanwezig als onderdeel van de medische dienst op een motorcross evenement, pittige valpartij van coureur.

We zien zijn hoofd de grond raken en zijn een knik maken

Bewusteloos en snurkende ademhaling, maar ehbo-er was boos dat ik gelijk als eerste er bij was gekomen in plaats van de EHBO eerst te laten kijken en dat ik de leiding nam en hen niet eerst de EHBO lieten doen

Besloot later op eigen initiatief een coureur te behandelen en ambulance te roepen, zonder mij erbij te roepen

Coureur was met zijn been in het wiel van een andere coureur terecht was gekomen, op volle snelheid en enkele tientallen meters mee gesleurd

Achteraf hoorde ik van een official dat coureur flinke diepe brandwonden had

Erg jammer
Een en ander met desbetreffende ''ehbo-er'' en zijn/haar leidinggevende geevalueerd?? Dit soort lone wolf ''ehbo-ers'' kunnen we missen als kiespijn...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod