Zullen we de hele term ABCDe gewoon schrappen uit het hele lekenhulpverlening verhaal.
Als ik de discussie zo volg dan is het juist eerder een basis om de boot in te gaan met je eerste hulp dan er voordeel uit te halen.
Wij als EHBO-ers hangen een heel andere waarde aan het ABCDe verhaal dan de prof. Voor de EHBO-er is het niet meer of minder dan een steuntje in de leken rug om systematisch je slachtoffer te "onderzoeken" voor de prof is het een verhaal van onderzoek EN (be)handelen.
Juist door deze verschillen lijkt het gebruik van zelfde termen voor wezenlijk andere zaken meer dan ongewenst, het zet je communicatie als leek met de prof op een verkeerd been en het vertrouwen van de prof naar de leek op scherp.
Ik zie het al helemaal voor me .... Oma, mijn SO is wat mij betreft ABCDE stabiel, gedachte gang van Oma (of Expert) wat lul je nou kerel je SO ligt hier dood te gaan rot alsjeblieft 10 meter naar achteren.
Mijn instreek, treat first what kills firts, wat heeft het voor zin om een SO te reanimeren als hij door een afgesneden ledemaat leeg ligt te bloeden..... ben ik borts compressies aan het geven op een lichaam waar over twee of misschien vijf minuten geen bloed meer in zit om rond te pompen..... Tuurlijk tegen de tijd dat de ambu arriveert is het SO ABCDe stabiel, hij / zij doet immers niks meer hoe stabiel wil je het hebben..??