GRIP 1 Zeer Grote Brand (Lascentrum Ridderkerk B.V.) Nieuwland Parc - Alblasserdam 25-10-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer Grote Brand (Lascentrum Ridderkerk B.V.) Nieuwland Parc - Alblasserdam 25-10-2016  (gelezen 12596 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1454457 date=1477598659
Wie weet.... Maar geen interesse, ik houd het liever bij Manschap en Bevelvoerder. Ik stel de vraag alleen in kader van een discussie.

Tja volgens mij zijn er dan toch echt 8 ingezet, afgezien van hun functie ter plaatse.

Ja ik probeer volgens het kwadrantenmodel te werken ja. En nog voor dat dat verzonnen was, wist ik al hoe je een brand in een pand waar "beheersbaarheid van brand" is toegepast kan aanpakken. Ja ik heb de afmetingen gezien. Sterker nog, ik ben één van de weinig hier die bv de BAG-viewer er bij pakt en zich verdiept in het oppervlakte en bouwjaar.

Jij spreekt over compartimentering en dat die niet gewerkt zou hebben. Weet jij of er compartimentering was toegepast (of niet)?

Als het pand correct gebouwd en gebruikt is hoef je de belende percelen niet nat te houden. Ik zie trouwens op de BAG-viewer en Google-maps geen omliggende panden die je nat zou moeten houden. Jullie? Het dichtsbijzijnde pand staat aan de overzijde van een brede weg. Als je dit moet nathouden is er in de vergunning verlening of het gebruik van het pand echt iets goed verkeerds gegaan. Maar goed ik geloof dan maar de OVD die hiertoe besloten heeft. Maar zo'n grote gevel heeft het pand van "Maat" niet dat je daar 4 TSen op moet zetten, toch!? Was dit een dakbrand of een gebouw in brand?

Oh de autospuit voor het GWT telt, niet mee. Leuk voor de collega's die hard gewerkt hebben. Hoe moet ik dat zien? De bemanning krijgt ook niet uitbetaald?
Voor iemand die zegt manschap en bevelvoerder te zijn is jouw actuele kennis van brandbestrijding toch bedroevend laag. Ik vraag me af of je uberhaupt iets wat kent van het kwadrantenmodel. En schijn je je erg druk te moeten maken over hoeveel TSen er in zijn gezet. Maar voor jouw kennis vergroting, misschien heb je er nog eens iets aan. Een TS die gekoppeld staat voor het GWT is enkel en alleen voor de opbouw en onderhoud van het GWT. Deze TS telt dan ook niet in de opschaling van deze brand. Aangezien de bemanning van deze TS enkel en alleen voor het GWT opgeroepen zijn, niks meer niks minder.
En dan je compartimentering. Wat is de absolute voorwaarde van een compartimentering? Je zult het als brandpreventist vast zo kunnen opdreunen toch? Iets met muren die geheel gesloten zijn, deuren en ramen die dicht zijn. Kijk eens naar het begin van deze brand, de tijd van eerste alarmering. Die tijd verteld je namelijk iets. Zeker jou als "bevelvoerder" moet die tijd aanspreken. Er zouden nog wel eens mensen aanwezig kunnen zijn, roldeuren die nog open staan. Dus is de compartimentering gesloten. Grote kans van niet, simpel omdat het bedrijf nog in werking is.
Je wilt graag discussie, verdiep je je eens meer in materie, je slaat te vaak de plank mis. Dat is je al vaker verteld.

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Nounou Peter71,
Jouw schrijven doet vermoeden dat jij van compartimentering helemaal geen verstand hebt of het is een beetje onbegrijpelijk opgeschreven.
Roldeuren die open staan!? Bij een goed uitgevoerde compartimentering gaan deze automatisch dicht als ze onderdeel zijn van de brandscheiding. Of bedoel je dat niet?
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

warhamstr

• Forum gebruiker
Overheaddeuren naar buiten toe die dicht gaan uit zichzelf? Lekker praktisch...

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Citaat van: warhamstr link=msg=1454550 date=1477670639
Overheaddeuren naar buiten toe die dicht gaan uit zichzelf? Lekker praktisch...

Mogelijk is een overheaddeur die in een buitenschil zit geen onderdeel van de brandscheiding als er daar voldoende afstand is naar een ander object (geen brandoverslag mogelijk als deze open staat).
Als er daar echter wel brandoverslag zou kunnen plaatsvinden dan zal er toch iets met de deur gedaan moeten worden, een automatische sluiting aangestuurd door een brandmeldsysteem is dan heel normaal, en is in het normale bedrijfsgebruik gewoon "praktisch" toepasbaar hoor.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1454549 date=1477670510
Nounou Peter71,
Jouw schrijven doet vermoeden dat jij van compartimentering helemaal geen verstand hebt of het is een beetje onbegrijpelijk opgeschreven.
Roldeuren die open staan!? Bij een goed uitgevoerde compartimentering gaan deze automatisch dicht als ze onderdeel zijn van de brandscheiding. Of bedoel je dat niet?
Je gaat uit van de gedachte dat tussendeuren, tussen compartimenten altijd keurig gesloten worden. Deuren staan gewoon open zodat men makkelijk met heftrucks door kan rijden. En ga jij altijd uit van de ideale situatie dat alle doorvoeren, deuren en noem maar op keurig dicht zijn? Hier kon de brand zich ook snel uitbreiden. ;)

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Je hoeft niet boos op mij te worden maar lees het item even door. En vertel dan tegen Thor dat die TS wel mee telt.

Citaat van: warhamstr link=msg=1454512 date=1477653164
Ja natuurlijk wel, Stonden een paar honderd meter verderop de pomp van de WTS in de rivier te hengelen.

Citaat van: Thor link=msg=1454336 date=1477554753
Er zijn vier autospuiten daadwerkelijk ingezet, de autospuit voor het GWT telt niet mee en ook de autospuiten later ingezet voor het opruimen tellen ook niet mee evenals de herbezetting althans volgens de brandweer.

Goed even door de beledigingen door lezen. Ja ik weet wat van het kwadrantenmodel af. Ik vraag mij af waarom jij dat vraagt. Maar goed het lijkt wel normaal hier tegenwoordig om elkaar maar te beschuldigen van geen kennis van wat dat ook.

Dan wordt je verhaal nog onduidelijker. Je probeert iets over preventie te zeggen maar ik begrijp er weinig van. Wat bedoel je met tijd? Want tijd zegt mij zeker wat. Zo heb je het tijdSTIP van de brand maar ook de tijdSDUUR van de brand. Wat bedoel jij?

Ik vermoed dat jij het tijdstip bedoelt omdat er mensen aan het werk waren. Blijkbaar betekend dit voor jou dat dan alle preventieve voorzieningen niet meer nodig zijn of niet meer werken? Als jij dit werkelijk bedoelt dan adviseer ik je in de materie te verdiepen. Zoals de bijdragen na jouw bericht al aangeven moeten natuurlijk de brandveiligheidsvoorzieningen in het pand, waaronder compartimentering, gewoon functioneren. Of deuren niet open staan of niet, ze zullen bij brand gesloten moeten zijn.

Citaat van: Peter71 link=msg=1454514 date=1477654362
Voor iemand die zegt manschap en bevelvoerder te zijn is jouw actuele kennis van brandbestrijding toch bedroevend laag. Ik vraag me af of je uberhaupt iets wat kent van het kwadrantenmodel. En schijn je je erg druk te moeten maken over hoeveel TSen er in zijn gezet. Maar voor jouw kennis vergroting, misschien heb je er nog eens iets aan. Een TS die gekoppeld staat voor het GWT is enkel en alleen voor de opbouw en onderhoud van het GWT. Deze TS telt dan ook niet in de opschaling van deze brand. Aangezien de bemanning van deze TS enkel en alleen voor het GWT opgeroepen zijn, niks meer niks minder.
En dan je compartimentering. Wat is de absolute voorwaarde van een compartimentering? Je zult het als brandpreventist vast zo kunnen opdreunen toch? Iets met muren die geheel gesloten zijn, deuren en ramen die dicht zijn. Kijk eens naar het begin van deze brand, de tijd van eerste alarmering. Die tijd verteld je namelijk iets. Zeker jou als "bevelvoerder" moet die tijd aanspreken. Er zouden nog wel eens mensen aanwezig kunnen zijn, roldeuren die nog open staan. Dus is de compartimentering gesloten. Grote kans van niet, simpel omdat het bedrijf nog in werking is.
Je wilt graag discussie, verdiep je je eens meer in materie, je slaat te vaak de plank mis. Dat is je al vaker verteld.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
GWT Plus TS

GWT+TS is samen 8 man, die 8 man heb je echt niet nodig,de leverancier kan het en doet het met twee man.
Het schijnt een of andere brandweer regel te zijn om een TS mee te sturen en niet mee te tellen in de opschaling.

Compartimenten etc.

Dubbelsteens muren van voldoende hoogte boven dak en stalen deuren met hittebestendige  bekleding kunnen meestal een branduitbreiding aan.
Andere constructies,Hoe mooi en hoe duur ook, delven vaak het onderspit.

Aanstelling etc.

Bij de zeer grote pallethandel te Kampen(maar liefst 8 GWT) moest ondanks een brede straat tussen de pallethandel en Asia foods de interne sprinkler bij de aangestraalde muur in werking gesteld anders was Asla foods ook gegaan.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Naar aanleiding van de filmpjes:

Die hittestraling zal wel mee vallen ten op zichte van het pand van Maat aan de andere zijde van de weg. Ik zie de openbare verlichting in de middenberm gewoon nog branden.

Het lijkt er op dat een klein gedeelte (+/- 10%) van het pand is blijven staan, ik vermoed het kantoorgedeelte, door brandcompartimentering.

De waterkanonnen op het dak hebben weinig zin gehad in mijn ogen.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Ik zal mij trouwens even voorstellen en vertellen wat ik met brandpreventie en repressie heb:

• 37 jaar
  • 17 jaar werkzaam in repressie als manschap en bevelvoerder zowel vrijwilliger, opstapper als 24-uurs diensten
  • Door geleerd tot en met het oude Brandmeester, dus nog voordat alle onderbrandmeesters automatisch brandmeester werden
  • 15 jaar werkzaam bij preventie
  • In 2 gemeenten het gebruiksvergunningentraject opgezet na aanleiding van de brand in Volendam
  • Bouwplantoetser en controleur brandveilig gebruik
  • Ik kom over de vloer vanaf het kinderdagverblijf en basisschool tot en met de grootste distributiecentra, laboratoria en ziekenhuizen.
  • Ken beheersbaarheid van brand met de maatregelenpakketten (compartimentering, sprinkler, uitbrandscenario en binnenaanval) goed in theorie en praktijk
  • Geef theorielessen brandpreventie een vrijwillige- en beroepskorpsen
  • Ik stel opbjectkaarten en aanvalsplannen op waaronder beheersbaarheid van brand

Peter, vertel jij eens jouw opleidingen en trainingen en jouw ervaringen in brandpreventie.