Even een aanvullende vraag:
Mag iemand die aanwezig is bij iemand die een hartinfarct krijgt, op dat moment bepalen dat er geen behandeling meer mogelijk is, en dat de persoon is overleden?
Dus eigenlijk de (mogelijke) EHBO'er, die beslist of iemand is overleden of niet?
(mag iemand daar een uitspraak over doen? of valt dat iemand (juridisch) te verwijten?)
De meeste mensen die een hartinfarct krijgen overlijden niet, sterker nog sommigen merken het niet eens, zij maken een zogenaamd "stil" infarct door.
Je kunt als ehbo'er, met alleen je eigen zintuigen ter beschikking, nooit zien dat iemand een hartinfarct doorgemaakt heeft dus de vraag is ook moeilijk tebeantwoorden.
je kunt hoogstens vastellen dat iemand geen circualtie meer heeft of voor de ehbo'ers nieuwe stijl constateren dat iemand niet aanspreekbaar is en geen ademhaling heeft.
iemand niet reanimeren terwijl je heu kunt en ook weet dat het nodig is lijkt me wel strafbaar, aan de andere kant kun je je afvragen of het niet verlenen van hulp aan een klinisch dode wel strafbaar is, ik kan me goed voorstellen dat dat alleen voor de levenden geldt.
jacques
Jacques